|
کدخبر: 323076

بازار اجاره / سامانه خودنویس / بازار مسکن

پایان بلاتکلیفی مستاجران / مشاوران املاک نگران نباشند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: از سال آینده، فقط می‌توان قرارداد اجاره را در سامانه خودنویس ثبت کرد.

اقتصاد پایان بلاتکلیفی مستاجران / مشاوران املاک نگران نباشند

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی‌ اظهار کرد: تا پایان امسال، ما قصد داریم که به طور کامل سامانه خودنویس را به جای سامانه قدیمی املاک و مستغلات مورد استفاده قرار دهیم. تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده است و می‌توانید کد رهگیری رایگان خود را دریافت کنید.

عباسی افزود: ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تکلیفی را برای ما مشخص کرده است تا مالکین و مستاجرین به طور مستقیم قرار دادهای اجاره، خرید و فروش و پیش فروش خود را در سامانه یا پلتفرم و سکوی خودنویس ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.

وی درباره نگرانی مشاوران املاک برای دریافت حق الزحمه گفت: جای نگرانی نیست مشاوران املاکی که در به هم رسانی موجر و مستأجر نقش ایفا می‌کنند می‌توانند از سامانه خودنویس استفاده، و حق‌الزحمه خود را دریافت کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اگر مشاوران املاک از طریق سامانه خودنویس اقدام کنند تا حق الزحمه خود را دریافت نکنند درخواست موجر و مستأجر را تأیید نمی‌کنند و از طرفی حق الزحمه مشاوران در قرارداد اجاره درج شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در سامانه املاک و مستغلات که نام تجاری آن خودنویس است که هم مشاورین املاک وهم موجر و مستأجر در صورتی که به توافق برسند می‌توانند درخواست خود در آن را ثبت کنند.

اجاره خانه در تهران نسبت به پارسال چقدر بیشتر شده است؟

فاصله بهای اجاره واحدهای بزرگ و کوچک در تهران معنادار است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۷ بهمن ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی برای سال ۱۴۰۳ موافقت کردند، اما این افزایش حقوق از چه زمانی اعمال خواهد شد؟

اجاره‌بها برای بزرگ‌متراژها بر اساس ۱۹ میلیون تومان اجاره ماهانه و حدود ۶۵۰ میلیون تومان پول پیش می‌زند اما برای آپارتمان‌های کوچک‌متراژ با نرخ‌های پیشنهادی موجود در بازار، به صورت ۹ میلیون تومان اجاره‌بهای ماهانه و ۲۶۰ میلیون تومان پول پیش است.

این فاصله البته به دلیل فاصله مساحت است. با این حال، برای همین آپارتمان‌های کوچک‌متراژ هم بازه اجاره‌بها بسیار بزرگ است؛ از ۱۶۰‌هزار تومان اجاره‌بهای ماهانه در مترمربع برای واحدهای اجاره‌ای پایین شهر شروع می‌شود تا ۴۴۰‌هزار تومان. مرکز آمار ایران گزارش داده است، متوسط هزینه اجاره مسکن در کشور نسبت به سال گذشته بالای ۴۰‌درصد افزایش پیدا کرده است.

این افراد نمی‌توانند خانه اجاره کنند!

کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: از تنظیم قرارداد اجاره خانه و هر گونه ملک برای اتباع غیر مجاز جلوگیری می شود و تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع غیر مجاز ممنوع است.

گودرزی به مشاوران املاک تهران توصیه کرد هنگام عقد قرارداد از موجر و مستاجر تعهد اخذ شود که اتباع مجاز از یک واحد مسکونی به صورت چند خانواری استفاده نکنند.

او می گوید: همچنین باید از موجر و مستاجر تعهد اخذ شود که به هیچ وجه اتباع مجاز برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکرده و همچنین اشخاص ایرانی برای اتباع غیر مجاز واحد مسکونی اجاره نکنند.

گودرزی یادآور شد: تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع مجاز که مجرد باشند نیز ممنوع است و مشاوران املاک به این نکته دقت و توجه کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: تنظیم قرارداد مسکن برای اتباع مجاز که دارای مدرک اقامتی از سایر استان های کشور هستند هم ممنوع است.

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    هر جا دولت دخالت كرده ****تو بازار

  • ناشناس ارسالی در

    رئیس اتحادیه است حرف میزنه.به بنگاه قبض رسید وجه میده و بنگاه پول امانی میگیره ب صورت قانونی و پس نمیده .چی میشه هیچی فقط اخطار و دیگر هیچ .حالا اگر به اتباع اجا ره بده چی میشه هیچی .حق کسبو بده هر کاری مجازه .نمیدونم چرا هی داره مصاحبه میکنه .خبریه .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها