|
کدخبر: 323068 رویا رئیسی

حاشیه های افزایش ۳۵ درصدی حقوق / وزیر کار استیضاح می شود؟

در نیمه های شب با تصویب شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳، ۳۵ درصد اعلام شد که در همان ثانیه های اولیه اعلام خبر با واکنش شدید مردم و مسئولین رو به رو شدیم.

اقتصاد حاشیه های افزایش ۳۵ درصدی حقوق / وزیر کار استیضاح می شود؟

حداقل حقوق کارگران باز هم با اندک افزایش نهایی شد و کارگران و حداقل حقوق بگیران بخش خصوصی باید به ۳۵ درصد افزایش حقوق اکتفا کنند. چالش ها و ریش گرو گذاشتن وزیر کار و نماینده کارگری به نتیجه نرسید و این مصوبه بدون امضای نماینده کارگری اعلام شد. در فیلم زیر برشی جالب از ریش گرو گذاشتن وزیر کار در چانه‌زنی با نمایندگان کارفرمایی در آخرین لحظات جلسه تعیین مزد ١۴٠٣ کارگران را مشاهده می کنید. در فضای مجازی مردم گلایه کردند و در کامنت های گسترش نیوز گفتند؛ ای کاش نمایندگان کارگری هم بجای نمایش‌های سیاسی و ژست‌های پوپولیستی در جلسه باقی می‌ماندند و تا لحظه آخر برای درصد به درصد افزایش منطقی حقوق تلاش می‌کردند.

عجایب افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

از عجایب حداقل حقوق سال ۱۴۰۳ می توان حق مسکن اشاره کرد که حق مسکن کارگران ثابت ماند! حتی یک کودک ۵ ساله هم می دانند که افزایش اجاره بها کمر مردم را شکسته است و هیچ صاحب خانه ای بدون افزایش کرایه خانه اجاره نمی دهد. چگونه کارگر باید با همان ۹۰۰ تومان سال گذشته یک سال را سپری کند؟ 

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. 

میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد.

با توجه به سایر آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال آینده بیش از ۱۱ میلیون تومان خواهد بود.

براساس اعلام معاون وزیر کار، حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. پایه سنواتی ثابت ماند (۲ میلیون و صد هزار تومان)، کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد.

اخرین اخبار افزایش حقوق کارگران ۱۴۰۳

جزئیات افزایش حقوق کارگران و میزان حقوق فرد مجرد بعد از کسر بیمه را در جدول زیر مشاهده می کنید. حقوق کارگر مجرد در سال ۱۴۰۳ نیز کمتر از ۱۰ میلیون تومان است. 

جدول-حقوق

واکنش ها به حداقل حقوق سال ۱۴۰۳

علیرضا میرغفاری، یکی از نمایندگان کارگری در شورایعالی کار، در این رابطه گفت: از همراهی کارگران در پویش حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی تشکر می کنم. بیش از ۸۰ هزار نفر به این پویش پیوسته‌اند. 

صولت مرتضوی در واکنش به افزایش ۳۵ درصدی واکنش عجیبی داشت:  مرتضوی مدعی شد که مگر ما می‌گوییم کسی حق ندارد بیشتر از حداقل حقوق بدهد؟ ممکن است کارفرما دوست داشته باشد به کارگر ۵ برابر حداقل پول بدهد. در فضای مجازی این واکنش را عجیب ترین اظهار نظر دانستند. کدام کارفرما به نیروی کار حقوق بیشتر از مصوب شورای عالی کار می دهد؟ 

توئیت های زیادی از شب گذشته پیرامون افزایش حقوق منتشر شده است و در خیلی از این توئیت ها وزیر کار را وزیر کارفرمایان نامیده اند. با توجه به گفته مرتضوی در جلسه شورای عالی کار که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند؛ باید نماینده ها ورود جدی به وضعیت معیشت کارگران و عملکرد وزیر کار داشته باشند. در ادامه این گزارش تعدادی از این توئیت ها را مشاهده می کنید. 

استضاح-وزیر

نماینده-کارگری

افزایش-دستمزد

افزایش-خقوق-کارگری

حداقل-حقوق-دستوری

حداقل-حقوق-مجرد

  • ناشناس ارسالی در

    استیضاح وزیر کار

  • ناشناس ارسالی در

    این وزیر نه تنها استیضلح شود بلکه با پس گردنی از دولت اخراج بشه !

  • میلاد ارسالی در

    *******به تمام معنی

  • ناشناس ارسالی در

    نه استیضاح در کار نیست جناب وزیر خیالش از بابت نمایندگان محترم راحت است که ضد کارگر و نماینده دولت و کارفرما هستن

  • بازنشسته تامین اشتباهی ارسالی در

    این رفتار وزیر کار دو تا شبهه ایجاد می ک ند.یکی اینکه وزیر از کارفرمایان پول میگی رد تا به نفع آنان کار کند،دوم اینکه خواس ته یا ناخواسته میخواهد کاری کند که کارگر و بازنشسته را به خیابان‌ها بکشاند.

  • ناامید ارسالی در

    سلام چرا دولت مجلس وزرا همه قانون گریز هستند نمی خواهند مملکت یک روال قانونی د اشته باشد خجالت اور است قوانین را اجرا ن کنند چانه زنی جایگزین ان کنند

  • بی نام ارسالی در

    خیلی جالبه وزیر میگن،من میگم ،آقا قانون رو در نظر بگیریم بهتره ،حالا خواهشان وای نارو تورم نمیفهمه،،شما پارسال هم قول داد ید ولی عملی نشد،حلا نماینده کارگرا بر چه مبنایی میتونن حساب کنن،،چقدر خوبه استیض اح صورت بگیره وانشااله وزیری اگر خواستن انتخاب کنن از جنس کارگرا باشه که کار یدی رو لمس کرده باشه وپشت میز نشین نباشه... والسلام

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها