|
کدخبر: 322602

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

خط و نشان مجلس برای دولت / باید حقوق کارگران به این مقدار برسد

علی بابایی کارنامی گفت: دولت موظف است میزان حداقل دستمزد را بیش از نرخ تورم افزایش دهد و این به آن معناست که امسال دولت باید با افزایش بیش از ۵۰ درصدی مزد در شورای عالی کار موافقت کند.

اقتصاد خط و نشان مجلس برای دولت / باید حقوق کارگران به این مقدار برسد

فرآیند تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ در مراحل پایانی خود قرار دارد و مذاکرات بین نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت درباره سبد حداقل معیشت و نرخ افزایش مزد در روزهای پایانی سال، موجب بروز گمانه‌زنی‌های مختلف در محافل صنفی و علمی شده است. اما سؤالی که بیش از پیش در ذهن کارگران مطرح است، این است که آیا در صورت عدم رعایت ماده ۴۱ قانون کار، مجلس همچنان در مسیر عدم مداخله قرار خواهد گرفت یا این بار امکان ورود نمایندگان به مسأله مزد وجود دارد؟

علی بابایی کارنامی (نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس) در پاسخ به سوالی پیرامون رقمی که دولت لازم است آن را در شورای عالی کار آن را در بحث افزایش دستمزد بپذیرد، اظهار کرد: مسئله ما این نیست که دولت می‌تواند به چه میزان افزایش مزد در شورای عالی کار در کنار گروه کارفرمایی رضایت دهد و از عهده آن برآید، بلکه مسئله ما این است که دولت «باید» طبق قانون افزایش مزد را بیش از تورم بپذیرد.

وی با بیان اینکه آمار و ارقام مربوط به تورم در پایان سال تغییر کرده است، گفت: دولت موظف است میزان حداقل دستمزد را بیش از نرخ تورم افزایش دهد و این به آن معناست که امسال دولت باید با افزایش بیش از ۵۰ درصدی مزد در شورای عالی کار موافقت کند و این میزان حداقلی است که برای عمل به قانون کار باید تصویب شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صورت‌ عدم رعایت ماده ۴۱ قانون کار در افزایش حداقل دستمزد توسط دولت، بیان کرد: مجلس می‌تواند در صورت عمل دولت بر خلاف قانون در شورای عالی کار به موضوع تعیین مزد ورود کرده و با طرح سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این دولت را نسبت به اقدامات خود پاسخگو کرده و ما نمایندگان انشاالله در چهارچوب وظایف نظارتی نمایندگان مردم برخورد خواهیم کرد.

بابایی کارنامی با اشاره به موضوع امکان ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع دستمزد در صورت‌ عدم رعایت ماده ۴۱ قانون کار که در آن به بحث افزایش مزد به اندازه تورم اشاره شده، گفت: برای اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع ورود کند، باید مشروح مذاکرات رجوع کرده و آن را بررسی کرد تا مشخص شود تعیین مزد براساس یک توافق سه‌جانبه بوده یا به صورت یکجانبه از سوی دولت، مزد در شورای عالی کار تصویب شده است؟ در صورتی که تخلفی در این حوزه انجام شود، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز امکان ورود به موضوع را دارد.

طبق نظرسنجی که در مرکز افکارسنجی سرمایه از بخشی از جامعه کارگری صورت گرفته، پیش‌بینی ۱۰.۲ درصد از پاسخگویان در خصوص افزایش دستمزد سال آینده ۱ تا ۱۰ درصد است.

پیش‌بینی ۳۸.۷ درصد از کارگران و کارمندان ۱۱ تا ۲۰ درصد است. ۲۷.۷ درصد احتمال افزایش ۲۱ تا ۳۰ درصدی را می‌دهند، ۹.۸ درصد افزایش ۳۱ تا ۴۰ درصد، ۷.۱ درصد احتمال ۴۱ تا ۵۰ درصد افزایش، ۳.۵ درصد بیشتر از ۵۰ درصد افزایش را پیش‌بینی و ۳ درصد نیز در پاسخ به این سوال اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    اگر تا کنون به همین شکل نمایندگان اسرار میورزیدند که باید این چنین باشد مجبور نب ودیم این ظلمی که دولت در حق کارگران را ت حمل کنیم،امیدوارم دولت به داد کارگران بر سد،قبل از این که خیلی دیر شود

  • ناشناس ارسالی در

    هرچقدر افزایش باشد ارزش ندارد تنها راه چ اره مهار تورم است الان افزایش حقوق کمی م ردم را سارژخواهدکرد تا آن حقوق دست مردم برسد پیروزی تورم را شاهد خواهیم بود

  • بهرام ارسالی در

    من فوق لیسانس دارم.کارگر هستم. سال جاری ۶ میلیون ۸۰۰ حقوق میگیرم.
    ۵ میلیون تومان ماهیانه قسط میدم.
    تا وقتی وزیر نابکار و بی مصرفی چون صولت مرتصوی روی کار باشد، دستمزد کارگران ظالمانه خواهد بود. این مردک سال قبل با دروغ کنترل تورم و با دروع بزرگتر از ان ترمیم مزد در ۶ ماهه دوم و... خلاصه با حیله گری مقابل قانون کار و افزایش دستمزد کارگران سینه سپر کرد و سال سختی رو برای ۱۶ میلیون کارگر رقم زد و معیشت بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را به خطر انداخت.
    به حق این ماه عزیز صولت مرتصوی و خانواده اش در زندگی روز خوش نبینند. همانطور که او باعث شد خانواده های ما کارگران در ۱۴۰۲ با این حقوق صدقه ای روز خوشی نداشتن.
    آهای صولت مرتصوی بی شرف! الهی خیری از دنیا و اخرتت نبینی. در اخرت که قطعا خیری نخواهی دید. از خدا میخواهیم در این دنیا هم خیری نبینی. آمین

  • ناشناس ارسالی در

    دولت همیشه جانب خود و کارفرمایان خصوصی گ رفته و از دستمزد ونون خانواده کارگر زده ......

  • ناشناس ارسالی در

    درستش هم همین است افزایش حقوق باید بیشتر از نرخ تورم باشد

  • علی زهری ارسالی در

    نمایندگان مجلس شما که می‌گویید ومیدانید همه ساله دولت قانون ماده ۴۱را بادخالت وز یررفاه اجرایی نمی‌کند این حرفها فقط شعار هست واقعا بیایید یکدست شوید باشرایط عالی کار البته دولت وکارفرما چون نمایندگان ک ارگران دکوری آنجا نشستند

  • شعبان خواحه ارسالی در

    نمایندگان مردم بایددرموردمزدکارگران ورود کنندزورنمایندگان کارگران به مرتضوی کارفر مایان نمی رسد

  • ناشناس ارسالی در

    نظر سنجی را از کجا در آوردین؟ امسال اگه اضافه نکنند بالای 55 درصد استعفا میدم

  • امین ارسالی در

    اقای بابایی کارنامی اگر تورم بالاست چرا مجلس برای حقوق کارمندان و بازنشستگان دول ت هیچ تلاشی نکرد افزایش حقوق انها را ۲۰ درصد تصویب کرد،چرا؟ .

  • مجید ارسالی در

    این جلسات مزدی همش الکی است کمترین تاثیر ی ندارد فقط اسکل کردن قشر کارگر می خواهن د چهر زشت دروغگوی خودشان را با این نمای ش های الکی درست کنند فکر نمی کنم کسی به جلسات مزدی باور داشته باشد فقط دولت حرف اول اخر را میزند همش دروغ فساد دزدی وقت اضاف کردن حقوق کارگران می شود زلزله بم بمب اتم هیروشیما تورم ترکیه به حقوق کارگ ران ربط می دهند کسانی که با این کار مرد شرمند زن بچش می کند بداند جنایت انها کمت ر از جنایت؟؟؟؟؟نیست

  • مسعود ارسالی در

    سلام امیدوام نمایندگان محترم به داد قشر ۶۵ میلیون نفری برسند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها