|
کدخبر: 323062

ارز دیجیتال| دلار| رمزارز| بیت کوین

۵ سیگنال عجیب برای قیمت بیت کوین / پادشاه سقوط می کند؟

بیت‌کوین در روزهای اخیر با ریزش‌های سنگین مواجه شده است، اما هفته جدید را با ورود به فاز “ریکاوری” آغاز می‌کند. این ارز دیجیتال، که بزرگترین بازار را تشکیل می‌دهد، در تلاش برای بازپس‌گیری اوج قیمتی خود و رکوردشکنی دوباره است. اما آیا خریداران این بار نیز موفق خواهند شد؟

اقتصاد ۵ سیگنال عجیب برای قیمت بیت کوین / پادشاه سقوط می کند؟

در تقویم اقتصاد کلان، این هفته اتفاقات مهمی رخ خواهد داد که می‌تواند نوسانات بیشتری را در بازار کریپتو ایجاد کند. در حال حاضر همه نگاه‌ها به نشست آتی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) و تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره است. با این حال، تورم همچنان بر اقتصاد آمریکا سایه افکنده و هنوز تا هدف ۲٪ فدرال رزرو فاصله زیادی دارد.

بیت کوین تنها یک ماه تا هاوینگ بعدی خود فاصله دارد و برخی معتقدند مطابق با چرخه‌های قبلی، دوباره قیمت در واپسین روزهای منتهی به هاوینگ اصلاح خواهد شد.

سرنوشت بیت کوین در هفته پیش رو چه خواهد شد؟ در این مطلب نگاه دقیق‌تری به نکات مهمی که این هفته ممکن است بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند می‌اندازیم.

بیت کوین در برابر مقاومت‌های کلیدی

قیمت بیت کوین پیش از بسته شدن کندل هفتگی، نوسانات زیادی را تجربه کرد و با سقوط به ۶۴٬۵۰۰ دلار به پایین‌ترین سطح خود از ۶ مارس (۱۶ اسفند) رسید. با این حال، فشار خریداران دوباره قیمت را افزایش داد و به مرز ۶۹٬۰۰۰ دلار رساند.

در زمان نگارش این مطلب، هر واحد بیت کوین در کانال ۶۷٬۰۰۰ دلاری معامله می‌شود و مقاومت ۶۹٬۰۰۰ دلاری یا همان اوج تاریخی سال ۲۰۲۱ را در مقابل خود می‌بیند.

اسکیو (Skew)، تحلیلگر مطرح بازار رمزارزها معتقد است بیت کوین در گام بعدی باید میانگین متحرک نمایی ۲۱ دوره‌ای خود در تایم فریم ۴ ساعته را پس بگیرد. علاوه بر این، شاخص قدرت نسبی بیت کوین (RSI) در این تایم فریم ۴۸.۲ است و باید به بالای ۵۰ بازگردد. وی در توییتی در این رابطه نوشته است:

علیرغم تعطیلات آخر هفته، بیت کوین در غیاب معاملات سرمایه‌گذاران نهادی فشار فروش زیاد و غیرعادی را تجربه کرد. یکی از تئوری‌های احتمالی نسبت داده شده به این فشار فروش، تصمیم یکی از صندوق‌های پوشش ریسک برای فروش بیت کوین‌هایش است. بر اساس این تئوری، ممکن است شرکتی ضمن خرید بیت کوین، برای پوشش ریسک روی سهام شرکت مایکرواستراتژی (MSTR) پوزیشن شورت گرفته باشد و زمانی که این پوزیشن لیکویید شده، مجبور به فروش حدود ۱ میلیارد دلار بیت کوین برای جبران ضرر خود شده باشد.

فرد کروگر (Fred Krueger)، سرمایه‌گذار کریپتو نیز در توییتی به فروش بیت کوین توسط هولدرهای کوچک اشاره کرد و گفت:

علاوه بر این، فروش خرچنگ‌ها، میگوها و ماهی‌ها در تمام هفته ادامه داشته است.

علیرغم این فشار فروش، کندل هفتگی بیت کوین در حوالی ۶۸٬۴۰۰ دلار بسته شد که از این حیث، دومین کلوز هفتگی بالا در تاریخ این ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

جل (Jelle)، معامله‌گر مطرح نیز در توییتی موضعی خوش‌بینانه به بازار گرفت و نوشت:

هفته جدید همزمان با معامله شدن بیت کوین بالاتر از سطوح مقاومتی خود در نمودار آغاز می‌شود. از بازار بیرون انداخته نشوید.

ریست شدن فاندینگ ریت و سود باز

به دنبال ریزش دو هفته اخیر بیت کوین، بخش زیادی از پوزیشن‌های معاملاتی لیکویید شد و برخی از پارامترهای مربوط به بازار فیوچرز از سطوح بالای خود فاصله گرفت. داده‌های وب‌سایت کوین گلس (CoinGlass) حجم لیکویید شدن پوزیشن‌های لانگ در مجموع از ۳۰۰ میلیون دلار گذشته است.

در حال حاضر سفارشات معاملات دائمی در صرافی بایننس نشان می‌دهد نقدینگی کمی در حوالی قیمت فعلی وجود دارد و دیواری از سفارشات در حوالی حمایت ۶۶٬۲۶۶ دلاری قرار گرفته است. فروشندگان نیز بالاتر از ۶۹٬۰۰۰ آماده فروش هستند.

با ریزش بیت کوین در روزهای اخیر، سود باز و فاندینگ ریت بیت کوین از سطوح بالای خود فاصله گرفت. البته هنوز فاندینگ ریت بسیار مثبت است اما نسبت به اوج اخیر خود پایین‌تر آمده است.

جیمز فن استرتن (James Van Straten)، تحلیلگر کریپتواسلیت در این باره می‌گوید:

در حالی که بیت کوین تنها ۵ هزار دلار با اوج خود فاصله دارد دید نزولی بیش از حدی بر بازار حاکم شده است. لیکویید شدن‌های دوره‌ای برای صعود بیشتر ضروری هستند.

فن استرتن همچنین خاطرنشان کرد که فاندینگ ریت از سپتامبر سال گذشته مثبت شده و هرگز به محدوده منفی بازنگشته است:

ما از ماه اکتبر در یک ساختار صعودی قرر گرفته‌ایم. بنابراین فاندینگ ریت همچنان مثبت است و گاها با افزایش تب و تاب بازار ریست می‌شود.

احتمال اصلاح قیمت بیت کوین پیش از هاوینگ

در حال حاضر در واپسین روزهای پاداش ۶.۲۵ واحدی استخراج بلاک در شبکه بیت کوین به سر می‌بریم و هاوینگ چهارم روز به روز نزدیک‌تر می‌شود.

بحث در مورد اینکه هاوینگ چگونه بر رفتار قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد همچنان ادامه دارد. همانطور که پیش از این گزارش دادیم، بیت کوین برای اولین بار در تاریخ پیش از هاوینگ اوج تاریخی خود را در هم شکست و برخلاف چرخه‌های گذشته خود عمل کرد.

به دنبال روند اخیر، برخی بر این باورند بازار صعودی بیت کوین ممکن است زودتر از چرخه‌های قبلی به پایان برسد. با این حال، این احتمال وجود دارد که با نزدیک شدن به هاوینگ، بیت کوین دوباره روند کلاسیک خود را از سر بگیرد و پیش از رشد نجومی، اصلاح شود.

رکت کپیتال (Rekt Capital)، تحلیلگر مطرح فضای کریپتو روز گذشته ضمن به اشتراک گذاشتن نمودار زیر گفت:

تا ۲ روز دیگر بیت کوین وارد محدوده خطر خواهد شد، جایی که اصلاحات قیمتی پیش از هاوینگ در چرخه‌های گذشته آغاز شده است. از نظر تاریخی، قیمت بیت کوین ۱۴ تا ۲۸ روز قبل از هاوینگ اصلاح شده است.

در چرخه‌های سالیان گذشته، محدوده خطر مذکور قیمت بیت کوین را تا ۴۰٪ اصلاح کرده که بسیار بالاتر از ریزش اخیر از حوالی اوج ۷۳٬۷۰۰ دلاری است.

رکت کپیتال در این باره می‌گوید:

 بیت کوین به آرامی از فاز «رالی پیش از هاوینگ» خود فاصله می‌گیرد و به فاز «اصلاح قیمت پیش از هاوینگ» وارد می‌شود.

به عقیده این تحلیلگر، علیرغم خرید مداوم بیت کوین توسط صندوق‌های ETF اسپات، ماهیت چرخه‌ای این ارز دیجیتال همچنان ادامه دارد.

همه نگاه‌ها به فدرال رزرو و جروم پاول

این هفته، هفته کلیدی در تقویم اقتصاد کلان آمریکاست و به همین خاطر در رادار بسیاری از معامله‌گران قرار گرفته است. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال در تاریخ ۲۰ مارس (۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد. این نشست معمولا به نوسانات در بازار دارایی‌های پرریسک منجر شده است.

البته این بار برخلاف دفعات قبلی، بازارها انتظار اتفاقات عجیب را ندارند چراکه روند تورم در اقتصاد آمریکا، احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارس را عملا به صفر رسانده و حتی پیش‌بینی نمی‌شود فعلا این نرخ از اوج ۲۳ ساله خود فاصله بگیرد.

بر اساس داده‌های فد واچ گروه CME، در حال حاضر تنها ۸٪ احتمال وجود دارد نرخ بهره در نشست ماه می فدرال رزرو کاهش یابد.

پیش‌بینی‌ها در رابطه با نرخ بهره در ماه می – منبع: CME Group

نشریه اقتصادی کوبیسی لتر (Kobeissi Letter) در این باره نوشته است:

برای اولین بار در سال جاری، بازارها اکنون ۳ کاهش نرخ بهره را برای سال ۲۰۲۴ متصور هستند. این اولین باری است که بازارها با سیاست‌های فدرال رزرو همسو می‌شوند.

جروم پاول (Jerome Powell)، رییس فدرال رزرو این هفته دو سخنرانی خواهد داشت که دومین سخنرانی در تاریخ ۲۲ مارس (۳ فروردین ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد. صحبت‌های پاول بدون شک از نزدیک توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای یافتن سرنخی از سیاست‌های آتی فدرال رزرو دنبال می‌شود.

کوبیسی لتر در ادامه نوشته است:

همه نگاه‌ها به جلسه آتی فدرال رزرو و سیگنال‌های آن است. با افزایش تورم و CPI در دو ماه اخیر، فدرال رزرو باید نگران باشد. کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ قطعی است و همچنان نبرد با تورم ادامه دارد.

افزایش فشار فروش هولدرها

علیرغم قرار گرفتن شاخص ترس و طمع کریپتو در محدوده «طمع بیش از حد»، برخی از هولدرهای بلندمدت بیت کوین در حال فروش دارایی خود هستند.

بر اساس داده‌های آنچین، هولدرهای بلندمدت بیت کوین، یعنی آن دسته که کوین‌های خود را برای حداقل ۱۵۵ روز نگهداری کرده‌اند در طول ماه گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار واحد از این ارز دیجیتال معادل ۴۰ میلیارد دلار را به فروش رسانده‌اند.

تحلیلگران شرکت کریپتوکوانت بخشی از این رقم را به فشار فروش صندوق GBTC شرکت گری اسکیل نسبت داده‌اند. علاوه بر این، همانطور که قبلا گزارش دادیم، ماینرها نیز در سال جاری فروش خود را افزایش داده‌اند.

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها