|
کدخبر: 323025

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

افزایش تولید نفت / اتفاق بزرگی رقم می‌خورد

طبق گفته های وزیر نفت، تولید نفت خام افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

اقتصاد افزایش تولید نفت /  اتفاق بزرگی رقم می‌خورد

افزایش تولید نفت، یکی از مهم ترین اقداماتی است که کشورهای دارنده طلای سیاه سعی دارند تا با تولید بیشتر، نیاز داخلی را برطرف کرده و بخش دیگری را به صادرات اختصاص دهند.

وزیر نفت گفت: امروز اتفاق خیلی بزرگی رقم می‌خورد که در صنعت نفت سابقه نداشته و آن امضای قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی با ظرفیت پیمانکاران داخلی به ارزش ١٣ میلیارد دلار است.

قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار با هدف افزایش تولید ۳۵۰ هزار بشکه با تکیه بر توان داخلی امروز با حضور وزیر نفت امضا شد.

جواد اوجی با بیان اینکه علی رغم سختی‌هایی که در تجارت داشتیم اما با پیدا کردن بازارهای جدید هیچگونه وقفه‌ای در صادرات نفت اتفاق نیفتاد گفت: هم در بحث تولید و هم در صادرات نفت و میعانات توانستیم اقدامات خوبی را رقم بزنیم.

وی افزود: نزدیک به ۱۳۰ پروژه نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و ۵۰ پروژه جدید را نیز آغاز کردیم و به دنبال پروژه هایی رفتیم که دستاوردهای خوبی را داشته باشند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حوزه ناترازی گاز اتفاقات خوبی رقم خورد و ظرفیت تولید بنزین نیز به ۱۱۵ میلیون لیتر رسید افزود:  این عدد ابتدای دولت، ۹۷ میلیون لیتر بود.

به گفته اوجی در حوزه گازرسانی، ۵۵۰۰ روستا و در ۴۰ شهر صنایع و نیروگاه‌های آن به شبکه گاز متصل شدند.

وزیر نفت با بیان اینکه انقلابی در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده که در هیچ دوره‌ای انجام نشده است، گفت: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در صنعت انجام شود.

اوجی به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود.

وی با بیان اینکه قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار کند،. اظهار کرد:  وزارت نفت از روز نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ نشد.

وزیر نفت افزود: صنعت نفت دستاوردهای مطلوبی در تأمین کالا و تجهیزات داشته و واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع و از توان سازندگان داخلی استفاده شده است.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت دو سال پیاپی است که در کالاهای تولید بار اول رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: همچنین رتبه نخست در زمینه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز به این وزارتخانه اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۶۶۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به داخل است، گفت: عملیات اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در بخش‌های مختلف را متقبل شده که نزدیک به ۸۰۰۰ میلیارد تومان آن تا به امروز تخصیص داده شده است، گفت: با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

به گفته اوجی طرح‌هایی نیز در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ در بخش بالادست و پایین‌دست رونمایی خواهند شد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها