|
کدخبر: 322993

سهام عدالت / واریز سهام عدالت / سازمان بورس

وعده ای که محقق نشد / از سهام عدالت خبری نیست

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دربارهٔ دلایل عدم واریز سود سهام عدالت به وراث برخی، نکاتی را بیان کرد.

اقتصاد وعده ای که محقق نشد / از سهام عدالت خبری نیست

برنامه سهام عدالت یک طرح اقتصادی در ایران است که به منظور تقویت عدالت اجتماعی و افزایش مشارکت عمومی در سهام شرکت‌های دولتی اجرا شده است. به طور خلاصه، طبق این برنامه، قسمتی از سهام شرکت‌های دولتی به عموم مردم عرضه شده است تا افراد عادی نیز به عنوان سهامداران در این شرکت‌ها شرکت کنند.

 هدف این برنامه از یک سو افزایش مشارکت عمومی در سهام شرکت‌ها و از سوی دیگر افزایش درآمد دولت بوده است. مردم می‌توانند سهام عدالت را با خریداری سهام از بورس اوراق بهادار یا از طریق اقداماتی که توسط دولت برنامه ریزی می‌شود، تهیه کنند. این برنامه اقتصادی از طریق ارتقاء آگاهی مردم و فراهم کردن فرصت‌های مشارکت در اقتصاد کشور به عنوان یکی از سیاست‌های توسعه‌ای دولت اجرا شد.

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزیدر پاسخ به این پرسش که چرا سود سهام عدالت متوفیان برای برخی از وراث واریز نشد اظهار کرد: احتمالا گروهی که کارهای مربوطه برای انتقال سهام عدالت متوفیان خود را انجام دادند، اما سودی دریافت نکردند، این اقدامات را از طریق پیشخوان دولت انجام داده‌اند.

او افزود: مراجعی که برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد ۴۴ کارگزاری منتخب و شعب منتخب ۴ بانک بوده و بحث دفاتر پیشخوان مطرح نبود. جلساتی با قوه قضاییه در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داریم تا قوه قضاییه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهد و سپس ما نیز کار تقسیم و بعد پرداخت سود سهام را داشته باشیم.

او می‌گوید: البته برخی افراد هم به بخش‌های دیگر مانند کافی نت‌ها مراجعه کرده‌اند و به سبب این که این مسیر مصوب شورای‌عالی بورس نیست بر این اساس ما نمی‌توانیم خارج از چهارچوب مصوبه گام برداریم و اصلا این اطلاعات به‌دست ما نخواهد رسید.

باغستانی می‌گوید: در نهایت باید گفت با قوه قضاییه در تعامل برای دریافت اطلاعات از بخش دفاتر پیشخوان دولت و پیگیر این مورد و رفع ابهامات این موضوع هستیم.

او افزود: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضاییه دریافت شود این سود‌ها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

از روز۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ واریز سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها آغاز شد سودی که مرحله نخست آن آذر ماه بود.

در همین رابطه مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص جزئیات آن گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات سهامداران سهام عدالت را روز چهارشنبه به بانک‌های عامل ارسال کرد تا فرآیند واریز سود از پنجشنبه عملیاتی شود.

سود سهام عدالتی که بر اساس سبد سهام (پرتفوی) سهامداران برای مشمولان با میزان متفاوت واریز می‌شود و بنابر اعلام سازمان بورس دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها