|
کدخبر: 322895

سایت متخلف/فروش بلیت/بلیت هواپیما

معرفی ۸ سایت غیر مجاز فروش بلیت هواپیما / پرونده قضایی تشکیل شده است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که اسامی هشت وب‌سایت غیرمجاز در فروش بلیط هواپیما به دادستانی ارجاع داده شده است. این وب‌سایت‌ها که در میان سایر سایت‌های مختلفی که بلیط هواپیما را به فروش می‌رسانند، فعالیت می‌کنند، بدون مجوز فروش بلیط فعالیت می‌کنند و به عبارتی فعالیت آنها غیرقانونی است.

اقتصاد معرفی ۸ سایت غیر مجاز فروش بلیت هواپیما / پرونده قضایی تشکیل شده است

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، اعلام کرده است که هشت مورد از وب‌سایت‌های فعال در این حوزه غیرمجاز هستند که این هشت سایت عبارت‌اند از:

www.780bilit.ir، www.flytooday.ir، www.Hamanseir724.ir، www.flayday.ir، www.golgasht.net، www.aniticket24.ir، www.anilparvaz.com و www.sepidcharter.co

سخنگوی سازمان هواپیمایی همچنین اعلام کرده که این هشت وب‌سایت را به دادستانی کشور معرفی کرده است تا این نهاد برای مسدود کردن آن‌ها اقدام کند:

یازرلو با بیان اینکه اسامی این هشت وب‌سایت غیرمجاز فروش بلیط هواپیما با هدف مسدود شدن درگاهشان به دادستانی کشور معرفی شده‌اند، گفت:

«نظارت‌های سازمان هواپیمایی کشوری بر روند فروش بلیت هواپیما در تمامی بخش‌ها، از جمله اینترنتی و در این ایام تشدید شده و اجازه تخلف به هیچ‌یک از آژانس‌ها و یا سایت‌های فروش بلیط داده نمی‌شود.»

محمد محمدی بخش گفت: تا رای نهایی دیوان عدالت اداری مشخص شود، سازمان هواپیمایی کشوری موظف است نرخ‌های مصوب را اجرا نماید. بعلاوه، با برگزاری یک بحث کارشناسی، قیمت جدید بلیط برای سال آینده به اطلاع عموم اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا پایان ۱۴۰۲ نرخ مصوب شبکه هوایی، همان قیمت‌های اردیبهشت ماه است، اما پرواز‌های خارجی با توجه به دلاری بودن هزینه‌های فرودگاه مقصد، قیمت آن تابع عرضه و تقاضاست و تابع نرخ گذاری نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اقدامات این سازمان برای تعطیلات نوروزی گفت: برنامه ریزی برای مسیر‌های پرتردد صورت گفته و تسهیلات فرودگاهی، کنترل بازرسی، امنیتی و نظارتی در حال انجام است و امسال تقارن سفر‌های نوروزی با ماه رمضان باعث برنامه ریزی متفاوت در ساعات افطار و سحر و نماز صبح شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تقاضا در پرواز‌های خارجی در مسیر‌های عتبات عالیات، استانبول و دوبی و در پرواز‌های داخلی مشهد است که با استقبال بیشتری مواجه است افزود: هواپیما‌های پهن پیکر را برای پوشش مسیر‌های پرتقاضایی همانند کیش و مشهد قرار داده ایم.

وی افزود: نرخ بلیت‌های پروازی از سال گذشته بر اساس مصوبه سران قوا باید با ابلاغیه ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود و بعد از نرخ گذاری در اردیبهشت ۱۴۰۲، شرکت‌های هواپیمایی به قوه قضاییه مراجعه کرده و تقاضای آزاد سازی و متنوع سازی نرخ را داشتند که فعلا این حکم موقوف الاجرا از سوی دیوان اعلام شد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کرد: فروش بلیت چارتری هواپیما در ایام طرح نوروزی حد فاصل ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ شامل همه پرواز‌های داخلی در مبادی و مقاصد و پرواز‌های بین المللی به خصوص نجف ممنوع است و فروش بلیت باید بر اساس قیمت‌های مصوب ابلاغ شده در اردیبهشت ماه سال جاری صورت پذیرد. 

در این ابلاغ خواسته شده است سازمان هواپیمایی این مصوبه را به تمام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کند و نظارت لازم از سوی این سازمان برای اجرای آن به عمل آید.

بلیت چارتری چیست؟

بلیت چارتری به بلیتی گفته می‌شود که توسط یک شرکت یا سازمان در اختیار گرفته می‌شود و برای پروازهای خاص و زمان مشخصی صادر می‌شود. در این نوع بلیت، هواپیما به طور معمول به صورت کامل یا بخشی توسط یک شرکت یا گروه خاص اجاره می‌شود و بلیت‌ها نیز به صورت گروهی به مسافران عرضه می‌شود. بلیت‌های چارتری معمولاً برای سفرهای گروهی، تورها، و مسافرت‌های تفریحی و تعطیلاتی استفاده می‌شود. مزیت این نوع بلیت این است که قیمت آن معمولاً مناسب‌تر از بلیت‌های روزمره است و مسافران معمولاً برای سفرهای گروهی و تورها از آن استفاده می‌کنند.

چارتر از کلمات بسیار پرکاربرد بازار گردشگری است. چارتر به معنی دربست کردن است یا بهتر بگوییم: دربست کرایه کردن. در حقیقت وقتی یک آژانس یا یک شخص حقیقی تعدادی از صندلی‌های هواپیما یا تمام صندلی‌های یک هواپیما را برای مدت مشخصی اجاره کند، یعنی آن تعداد صندلی را چارتر کرده‌ است.

البته چارتر کردن تنها به هواپیما و دیگر وسایل نقلیه محدود نمی‌شود، در هتل هم وقتی یک آژانس یا شخص حقیقی تعدادی از تخت‌های یک هتل را برای مدت مشخصی کرایه کند، یعنی آن تعداد تخت را چارتر کرده است.

به غیر از آژانس‌های هواپیمایی، بعضی شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی هم هواپیما یا هتل را برای کارکنان خود چارتر می‌کنند. مثلا اگر تعدادی از کارکنان یک شرکت برای مدتی در سال دائم در سفر هوایی باشند، به نفع آن موسسه یا اداره است که هواپیما یا هتل را برای کارکنان خود چارتر کند. چون چارترکردن مانند خرید عمده است و بالطبع صرفه‌جویی هزینه را در پی دارد. در ادامه به انواع چارتر بر اساس ظرفیت می‌پردازیم:

انواع چارتر بر اساس ظرفیت صندلی

فول چارتر (Full Charter): به حالتی می‌گویند که تمام صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شوند.

سیت چارتر (Seat Charetr): وقتی است که بخشی از صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شوند.

به طور کل به آژانس یا شخصی که تمام یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را چارتر می‌کند، چارترکننده می‌گویند و چارتردهنده نیز ایرلاینی است که صندلی‌هایش را در پرواز اجاره می‌دهد.

 

منبع: زومیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها