|
کدخبر: 322854

قیمت خودرو / بازار خودرو / خودروی داخلی / خرید خودرو

وحشت مردم از خرید خودرو / بازار در سال آینده ترسناک تر می شود؟

اسد کرمی گفت: اکنون پراید ۱۳۱ حدود ۳۴۰ میلیون تومان، کوییک آر ۴۰۳ میلیون تومان، کوییک معمولی ۳۹۷ میلیون تومان، تارای دنده‌ای ۷۷۰ میلیون تومان، تارای اتومات ۸۹۳ میلیون تومان و سمند سورن حدود ۷۴۰ میلیون قیمت دارند؛ دنای اتوماتیک نیز در کانال یک میلیارد تومان قرار دارد.

اقتصاد وحشت مردم از خرید خودرو / بازار در سال آینده ترسناک تر می شود؟

اسد کرمی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران، درباره وضعیت بازار شب عید خودرو اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که بازار خودرو در حال حاضر تحت تأثیر نوسانات قیمت ارز قرار دارد و نوسانات قیمت ارز سبب شده مردم جرات خرید خودرو نداشته باشند.در طول سال ۱۴۰۲، رکود سنگینی بر بازار حاکم بوده است. اما در حال حاضر، بازار خودرو به شدت کساد است و هیچگونه معامله‌ای انجام نمی‌شود.

وی افزود: این در حالیست که پس از گذر از شب‌های عید در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که به دلیل شیوع کرونا بازاری نبود نمایشگاه‌داران امیدوار بودند از سال ۱۴۰۱ و پس از آن ضرر آن سال‌ها جبران شود.

کرمی ادامه داد: با این حال نوسانات قیمت ارز سبب شده مردم جرات خرید خودرو نداشته باشند چون قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و خریداران بیم آن را دارند که پس از خرید با کاهش قیمت ارز متضرر شوند مگر شماری اندکی که زیان‌های چند ده میلیونی برای آنها اهمیت ندارد. اما بیشتر مردم در این وضعیت نوسانات ارزی در معامله خودرو محافظه‌کار می‌شوند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران اظهار کرد: موضوع دیگری که به کساد بازار خودروی شب عید امسال انجامیده کمبود نقدینگی در دست مردم است.تداوم جریان کنونی حاکم بر بازار خودرو احتمالا به افزایش قیمت انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ می‌انجامد.

در همین رابطه سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نیز شرحی از قیمت روز انواع خودرو ارائه کرد و گفت: اکنون پراید ۱۳۱ حدود ۳۴۰  میلیون تومان، کوییک آر ۴۰۳ میلیون تومان، کوییک معمولی ۳۹۷ میلیون تومان، تارای دنده‌ای ۷۷۰ میلیون تومان، تارای اتومات ۸۹۳ میلیون تومان و سمند سورن حدود ۷۴۰ میلیون قیمت دارند؛ دنای اتوماتیک نیز در کانال یک میلیارد تومان قرار دارد.

وی همچنین در تشریح قیمت خودروهای مونتاژی گفت: جک S۵ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان، هایما S۷ حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون، هایما S۸ حدود یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون، دیگنیتی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و فیدیلیتی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

ساخت-خودرو

به گزارشی، در سال ۲۰۲۳، ایران تنها ۱.۳ درصد از کل تولید خودروهای جهان را تولید کرده است. با این حال، با وجود کاهش تولید خود، ایران همچنان بیشتر از بسیاری از کشورهای صنعتی خودرو تولید کرده است.

تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۳ از کشورهایی مثل انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، فرانسه، ایتالیا، مجارستان،‌ رومانی، سوئد و بلژیک بیشتر بوده است. ایران حدود دو برابر ایتالیا و ۴ برابر سوئد در این دوره خودرو تولید کرده است.

چین ۳ برابر آمریکا خودرو تولید کرد

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو جهان در سال ۲۰۲۳ بوده و  ۲۵ میلیون و ۳۴۷ هزار دستگاه خودرو در این مدت تولید کرده و سهم حدود ۳۳ درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودرو چین ۹ درصد در مقایسه با سال قبل از آن رشد داشته است.

ژاپن با تولید ۷ میلیون و ۷۳۴ هزار دستگاه خودرو در رتبه دوم و آمریکا با تولید ۷ میلیون و ۶۲۹ هزار دستگاه خودرو در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ژاپن با افزایش ۱۷ درصدی تولید خودرو خود توانسته آمریکا را از رتبه دوم جهان به پایین بکشد. البته تولید خودرو آمریکا نیز در این سال ۸ درصد رشد داشته است. تولید خودرو چین بیش از ۳ برابر آمریکا بوده است.

میزان تولید خودرو در برخی کشور‌های دیگر در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: ترکیه ۹۶۰ هزار دستگاه، هند ۴  میلیون و ۶۶۹ هزار دستگاه، کره جنوبی ۳ میلیون و ۹۲۶ هزار دستگاه، اندونزی ۱ میلیون و ۱۴۷ هزار دستگاه، آلمان ۳ میلیون و ۹۵۹ هزار دستگاه، ایتالیا ۵۴۲ هزار دستگاه، سوئد ۲۷۶ هزار دستگاه و فرانسه ۹۵۹هزار دستگاه.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها