|
کدخبر: 322521 امیر خیرخواهان

گفتگوی گسترش نیوز با نماینده کارگران در شورای عالی کار؛

کارفرمای بزرگ در مقابل کارگران / رقم سبد معیشت چقدر تعیین می شود؟

میرغفاری درباره شایعات افزایش حقوق پلکانی گفت: این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است.

اقتصاد کارفرمای بزرگ در مقابل کارگران / رقم سبد معیشت چقدر تعیین می شود؟

با نزدیک شدن به پایان ماه اسفند، مشکلات و بلاتکلیفی کارگران همچنان بر جای خود باقی است. روند بحث و بررسی در مورد تعیین حقوق و دستمزد کارگران در جلسات متعددی که تاکنون در کمیته مزد و شورای عالی کار برگزار شده است، همچنان به نتیجه قطعی نرسیده است و اختلافات بین سه طرف، یعنی نمایندگان کارگران، دولت و کارفرمایان پابرجا است.

یکی از بزرگترین اختلافات میان این سه طرف، مربوط به رقم سبد معیشت کارگران است. در حالی که نمایندگان کارگران از افزایش چشمگیری در سطح دستمزد کارگران حرف می‌زنند، دولت و کارفرمایان از حداقل افزایش ممکن در این زمینه صحبت می‌کنند. اختلاف فاحشی در ارقام پیشنهادی بین این دو طرف وجود دارد که باعث اعتراضات زیادی از سوی کارگران شده است.

در جلسات برگزار شده، نمایندگان کارگران به تمامی مشکلات و بلاتکلیفی‌هایی که در بخش کارگری وجود دارد، پرداخته‌اند. عدم عزم جدی دولت در تعیین حقوق و دستمزد، نبود تضمینات اجتماعی کافی برای کارگران فصلی و مشکلات ارتباطی با مدیران و کارفرمایان برخی از موضوعاتی است که نمایندگان کارگران بر آن تأکید داشته‌اند. در این خصوص خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار داشت. در ادامه همراه ما باشید.

رقم دقیق سبد معیشت

میرغفاری با اشاره به جلسه امروز شورای عالی کار، درباره اختلاف نظر در خصوص رقم سبد معیشت، اظهار داشت: ابتدا باید به آمار و ارقام مراجع رسمی استناد کنیم. آمارهایی که از سوی دولت ارائه شده بود، صحیح نبودند و ما با آن مخالفت کردیم اما در جلسه دیروز، کمیته مزد تعداد زیادی از سوتفاهم‌ها و تناقضات را برطرف کردیم. با این حال، به دلیل کمبود وقت، نتوانستیم رقم دقیق سبد معیشت را تعیین کنیم. امیدواریم در جلسه بعدی، کمیته مزد به یک عدد مشخص برسد تا با داده‌های کامل در جلسه شورای عالی کار شرکت کنیم.

وی درباره احتمال عدم به نتیجه رسیدن جلسات تعیین مزد، اظهار داشت: این مساله بستگی به تعداد جلساتی دارد که در روزهای آینده برگزار می‌شوند. البته، ما اعتراض به عدم بررسی دستمزد و طولانی شدن روند مذاکرات داشتیم. متأسفانه، مباحثی مطرح شد که بحث سبد معیشت و دستمزد سال ۱۴۰۳ را به حاشیه راند.  از امروز، بحث مزد از موضوعات اصلی خواهد بود.

علیرضا-میرغفاری

افزایش حقوق پلکانی

میرغفاری درباره شایعات افزایش حقوق پلکانی گفت: این موضوع به صورت رسمی اعلام نشده است. بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم نظر مشخصی درباره این مساله بدهیم. به هر حال، دولت به عنوان کارفرمای بزرگ در مقابل کارگران قرار دارد و این مساله قابل کتمان نیست.

وی افزود: صحبت‌های رییس برنامه و بودجه در ارتباط با تعیین دستمزد بر اساس تورم انتظاری کاملاً درست است؛ اما این حرف کاملاً گزینشی و سانسور شده است. کارگران زمانی با این صحبت موافقت می‌کنند که تمام الزامات این طرح مطابق با بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار باشد که دستمزد باید بدون در نظر گرفتن کار محوله، شرایط جسمی و روحی، نیازهای یک خانوار با تعداد متوسط آن که توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید. همچنین عدد رسمی ۳.۳ نفر است. پس در ابتدا باید عدد سبد معیشت را ملاک عمل قرار دهیم و در نهایت تورم انتظاری سال آینده را به رقم سبد معیشت اضافه کنیم و مزد را برابر با سبد معیشت به علاوه تورم انتظاری در سال جدید تعیین کنیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرد: در جلسه امروز شورای عالی کار، به بحث و بررسی اختلاف نظرهای باقی مانده پرداخته خواهد شد و احتمال تعیین رقم سبد معیشت وجود دارد. در جلسه دیروز، بحث و گفت و گو درباره سبد اقلام غذایی کارگران صورت گرفت. انستیتو یک جدول غذایی جدید ارائه داده بود، اما نماینده کارگری ایراداتی درباره آن داشتند که نیاز به بحث بیشتری در مورد جزییات آن است.

غفاری ادامه داد: "در ارتباط با گزارش وزارت بهداشت درباره میزان کالری مورد نیاز کارگران، این مقدار برای بازه ۱۰ ساله و از سال ۹۲ تنظیم شده بود و در آن زمان ۲۵۷۳ کالری بود. اما در گزارش جدید، مقدار آن به ۲۴۰۱ کالری کاهش یافته است. لازم به ذکر است که این گزارشات هنوز به صورت رسمی منتشر نشده‌اند."

کلام پایانی

سال گذشته، شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۲، جلساتی را تا بامداد روز ۲۹ اسفند برگزار کرد. پس از مذاکرات و بحث‌های طولانی، پایه ماهانه حقوق کارگران به مبلغ ۵۳۰۸۲۸۴۰ ریال افزایش یافت. اما در سال جاری، امیدواریم که این جلسات به سرعت به نتیجه مطلوب برسند تا کارگران و کارفرمایان بتوانند برای سال آینده برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

  • ناشناس ارسالی در

    اگردلار از شصت رد شد و سکه از ۳۵ رد شد،،با،شل، دم در مجلس و ریاست جمهوری گل بگیرند........ محکم ،،همه مسیولان بروند خانه نشبن شوند ......،، وقتی رفاه برای ما مردم بلد نیستند بیاوند ،هیچ ،ضربه هم بزنند،و اتش اختلاف بین خانوادها به خاطر گرانی میندازند


    اگردلار از شصت رد شد و سکه از ۳۵ رد شد،،با،شل، دم در مجلس و ریاست جمهوری گل بگیرند........ محکم ،،همه مسیولان بروند خانه نشبن شوند ......،، وقتی رفاه برای ما مردم بلد نیستند بیاوند ،هیچ ،ضربه هم بزنند



    اگردلار از شصت رد شد و سکه از ۳۵ رد شد،،با،شل، دم در مجلس و ریاست جمهوری گل بگیرند........ محکم ،،همه مسیولان بروند خانه نشبن شوند ......،، وقتی رفاه برای ما مردم بلد نیستند بیاوند ،هیچ ،ضربه هم بزنند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها