|
کدخبر: 322459

بازار بورس / بورس امروز / پیش بینی بورس

تعطیلی معاملات فرابورس / بازار از شوک خارج می شود؟

دیروز بورس تهران برای سومین روز نزول کرد و شاخص ۳ هزار و ۴۹۴ افت کرد. دیروز نمادهای فولاد، فارس و تاپیکو بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند.

اقتصاد تعطیلی معاملات فرابورس / بازار از شوک خارج می شود؟

با توجه به ریزش شاخص کل بورس تهران برای سومین روز متوالی در روز یکشنبه، بورسی‌ها با شرایطی مواجه هستند که در روز دوشنبه به استقبال معاملات می‌روند. برای پیش‌بینی وضعیت بورس در امروز، به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. در روز یکشنبه، شاخص کل به ۳,۴۹۴ واحد کاهش یافت و شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۵۸ واحد افت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت زغال سنگ نگین طبس (کطبس)، شرکت آبسال (لابسا) و بانک کارآفرین (وکار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای پارسیان (شرکت بیمه پارسیان)، قنیشا (شرکت قند نیشابور) و وپارس (بانک پارسیان) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، ۱۰ نماد صف خرید داشتند و ۴ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۶۲ درصدی به ۶۰ میلیارد تومان رسید.

021220

 

پیش بینی بورس امروز

دیروز بورس تهران برای سومین روز نزول کرد و شاخص ۳ هزار  و ۴۹۴ افت کرد. دیروز نمادهای فولاد، فارس و تاپیکو بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. همچنین دیروز ارزش معاملات خرد با افت ۱۰ درصدی به ۲ هزار و ۹۹۸ میلیارد تومان رسید.

روز یکشنبه برای سومین روز کاری سرمایه حقیقی به بورس وارد شد که رقم آن ۱۷۳ میلیارد تومان بود.

دیروز نمادهای شپنا، شبندر، شتران، وبصادر، وغدیر، ثفارس، فملی، شاراک، خودرو و کماسه بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

اما دیروز برای دومین روز سامانه معاملات فرابورس دچار اختلال بود و معاملات این بازار بعد از ظهر انجام شد. اتفاقی که انتقادها و اعتراض‌ها را افزایش داده است. بنابراین، می‌توان گفت از آن جایی که این اتفاق بی‌اعتمادی‌ها را افزایش داده، ریسک‌ها را نیز تشدید کرده است.

شرکت فرابورس اعلام کرد که به دلیل مشکلاتی در زیرساخت سامانه معاملات، تمامی اجزای سامانه معاملاتی فرابورس در حالت توقف قرار گرفته بود. اما با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران درباره احتمال رفع اشکال فنی، فرابورس اعلام کرد که احتمالاً جلسه رسمی معاملات پس از ساعت کاری دیروز (یکشنبه) برگزار و تمدید خواهد شد. به همین دلیل، معامله‌گران و فعالان بازار توصیه شد که تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

محمد صادق غزنوی، معاون عملیات بازار فرابورس ایران، عذرخواهی کرد و اعلام کرد که تیم‌های مربوطه در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از روز قبل در تلاش برای رفع مشکلات سامانه معاملات فرابورس بودند. طبق آخرین اظهارنظر شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، بخش قابل توجهی از مشکلات حل شده است و امروز، بیستم اسفندماه، معاملات با تأخیر در بازارهای فرابورس از سر خواهد گرفت.

علت قطعی بازار فرابورس و آخرین وضعیت سامانه

علی حسنی در خصوص رخداد اخیر بازار فرابورس در تاریخ شنبه مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲، اظهار کرد: ابتدای روز شنبه، سرویس SAN Storage که یک بخش از زیرساخت فرابورس است، متوقف شد. این تجهیزات نقطه اشتراک تمامی ماژول‌های سامانه معاملات بودند و از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار بودند. به طور عملی، این موضوع منجر به توقف تمامی اجزا سامانه معاملاتی فرابورس شد.

وی افزود: نظر به دریافت نشدن نتیجه مثبت، علی‌رغم کار فنی و تلاش‌های اولیه صورت گرفته‌ در روز شنبه، سامانه به زمان شروع بازار نرسید و این موضوع از کانال های مختلف اطلاع ‌رسانی شد؛ در ادامه نیز با توجه به زمان‌بر بودن مراحل کار قطعی سامانه ادامه پیدا کرد و روز معاملاتی شنبه بدون معامله پایان یافت.

آخرین جزئیات درباره اختلال امروز

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص آخرین وضعیت سامانه، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل پیش آمده و انتخاب راه‌حل مشخصی که ریسک کمتری داشته باشد بی‌وقفه تلاش های خود را ادامه داده‌اند و پیش بینی می‌شود بازار با تاخیر در روز جاری شروع شود.

حسنی در ادامه تصریح کرد: اکثر ماژول سامانه بالا هستند انتظار می رود در زمان پیشرو، صد در صد سرویس‌ها تکمیل شوند و همچنین نگرانی بابت داده به طور قطع وجود ندارد.

تلاش برای حل مشکل هسته فرابورس

همچنین روز گذشته محمد صادق غزنوی مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: شرکت مدیریت فناوری ضمن پوزش از تمامی ذینفعان بازار فرابورس، در تلاش است مطابق با پروژه‌های تعریف شده که مراحل تکمیل خود را می‌گذراند از تکرار این گونه موارد جلوگیری کرده و خدمتی پایدار در این حوزه ارائه کند.

معاون عملیات بازار فرابورس ایران ضمن عذرخواهی بابت مشکل فنی سامانه معاملات، اعلام کرد: شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از روز گذشته در حال تلاش برای حل مشکل سامانه معاملات فرابورس هستند.

محمد صادق غزنوی گفت: طبق آخرین پیگیری و اظهارنظر شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، بخش قابل‌توجهی از مشکل حل شده و امروز بیستم اسفندماه به احتمال قوی انجام معاملات با تأخیر در بازارهای فرابورس از سر گرفته خواهد شد.

وی افزود: ساعت شروع سفارش‌گیری و انجام معاملات بازارهای فرابورس متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها