|
کدخبر: 322187

نرخ تورم / تورم نقطه به نقطه / تورم ماهانه

شکایت دولت از مجلس / مقصر ناترازی بودجه کیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ریشه تورم در ناترازی‌های بودجه، شبکه بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و انرژی است و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند، خاطرنشان کرد: مهم است دولت و مجلس تلاش کنند این ناترازی بودجه به حداقل برسد.

اقتصاد شکایت دولت از مجلس / مقصر ناترازی بودجه کیست؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: با وجود تمام تلاش‌هایی که برای افزایش درآمد مردم انجام می‌شود، تورم به گونه‌ای سریع پیش می‌رود که اقداماتی که برای بهبود معیشت مردم انجام می‌شود را خنثی می‌کند

بابک نگاهداری درباره این‌که امروز دولت از افزایش میزان بودجه در مجلس شورای اسلامی شکایت دارد و معتقد است این میزان اضافه کردن بارمالی به بودجه باعث ایجاد ناتزاری و تورم می‌شود در مرکز پژوهش‌ها در این خصوص بررسی صورت گرفته است، گفت: بحث ناترازی بودجه در حقیقت یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد تورم در جامعه است و تورم هم شاید اصلی‌ترین عواملی است که نارضایتی مردم را ایجاد کرده است. باید گفت علیرغم همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد تا درآمد مردم افزایش یابد، تورم سریع‌تر از مسئولین همه اقداماتی که برای بهبود معیشت مردم اعمال می‌شود را خنثی می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ریشه تورم در ناترازی‌های بودجه، شبکه بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و انرژی است و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند، خاطرنشان کرد: مهم است دولت و مجلس تلاش کنند این ناترازی بودجه به حداقل برسد.

وی یادآور شد: معمولا در ظاهر این ناترازی وجود ندارد، اما هنگامی که در منابع و مصارف عمیق و دقیق می‌شویم مشاهده می‌کنیم منابعی پیش‌بینی شده که محقق نمی‌شود، یا مصارفی دیده می‌شود که منابع واقعی برایش دیده نشده و همه این‌ها باعث می‌شود ناترازی ایجاد شود. 

نگاهداری افزود: اهتمام مجلس به ویژه ریاست مجلس این بوده که تا جایی که امکان دارد از افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه جلوگیری کنند و نیاید با مصارفی که منابع متناظر ندارد باعث ناترازی شود و این دغدغه جدی رئیس مجلس بوده و در این مدت هم دنبال شده است.

وی با بیان این‌که واقعیت این است که ناترازی یک جاهایی هم به دولت بازمی‌گردد و هم یک جاهایی به مجلس بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه‌ای هم که دولت‌ها معمولا به مجالس در همه سال ها داده‌اند یک ناترازی هایی در همان اول که لایحه ارائه می شود وجود دارد، چرا؟ چون اصلاً در فرآیند کاری ما اینگونه است که بسیاری از اوقات نگاه‌های بخشی مختلف، رایزنی‌ها و چانه‌زنی‌های بخشی وجود دارد، یا تحت فشارهایی که وزارتخانه‌ ها به دولت می‌آورند از همان اول در لایحه بودجه یک ناترازی وجود دارد و به مجلس هم که می‌رسد نمایندگان هم دغدغه حوزه‌های انتخابیه و مشکلات محلی و استانی و منطقه ای دارند، آن‌ها هم دوست دارند کارهایی برای مردم منطقه خودشان انجام دهند و در نتیجه ممکن است یکسری مصارف و هزینه‌های این گونه درست شود.

رئیس مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش کلان مجلس و دولت یقیقا به این سمت است که ناترازی ها رخ ندهد، اما ممکن است در اثر فشارها و یا انگیزه‌های بالایی که برای کمک به مردم وجود دارد این ناترازی بعضی جاها ایجاد شود.

وی گفت: مجلس همت زیادی برای رفع مشکلات مردم دارد ولی ما باید این همت بلند را بتوانیم با طاقت دولت  همسان کنیم یعنی یکطوری برنامه ریزی کنیم علیرغم اینکه دوست داریم به مردم کمک کنیم دولت هم بتواند توانایی لازم را داشته باشد. اگر ناترازی در بودجه وجود دارد باید ریشه اش را هم در دولت و هم در مجلس باید دنبال کرد.

منبع: ایلنا
  • آزاده ارسالی در

    عجب خر تو شیری است این مملکت به یغما رفت ه ؟!!!!؟
    خانه از پای بست ویران اس ت !!!!!!!

  • حبیب ارسالی در

    مقصر خود مردم هستند که به این نماینده ها بدون شناخت رای میدن

  • عبداله ارسالی در

    حقوقهای بالای ۳۰ میلیون را قطع کنید .برای جاهای به درد نخور که سالانه میلیاردها میلیارد بودجه کنار میزارید قطع کنید . پرداخت‌های خارج از عرف و جنبی که نجومی بگیرها دریافت می‌کنند قطع کنید اون وقت بین همه مردم به مساوی تقسیم کنید همه راضی می‌شوند
    الان بخور بخورها و خوشگذرونی ها مال خودتان هست و تورم و بدبختی و گرونی و عیره مال مردم
    و همیشه هم وضعیت موجود را به پای مردم می‌زنید.

  • بازنشسته ارسالی در

    همینکه حرف افزایش چندر غاز حقوق کارمند و بازنشسته میشه تورم میاد جلو . تورم از دزدی اختلاس حقه بازی نیرنگ و ... درست می شه ****** نه اینکه افزایش ۱۸ درصد حقوق ب شه ۲۰ درصد

  • ناشناس ارسالی در

    مجلس به وظیفه قانونی خود بر مبنای اعداد و ارقام و داده های خود دولت عمل نموده و دولت چرا به قوانین مجلس تمکین نمی کند ((((یکی از مشکلات اصلی در اقتصاد کشور رفتن به دولتی کردن اقتصاد در کشور است ))) بطور مثال صندوق تامین اجتماعی یک سازمان خصوصی است اما دولت در انجا دخالت می کند چرا دولت پول صندوق تامین را را نمی دهد بزرگترین بدهکار به تامین اجتماعی خود دولت است شاید بتوان ه گفت که گسترده بدون دلیل و بدون منابع تقسیم پول به هر فرد و اجتماعی ..در جامعه ...است مشکل دولت در تعریف ((( کلمه پر معنای عدالت و مساوات است ))) شهید مطهری این دو کلمه را بخوبی تعریف کرده اند اما برداشت ما چیز دیگری است و این تعاریف از زمان باند انحرافی احمدی نژاد باقی مانده است

  • حمید ارسالی در

    وقتی یکی که لیسانس الهیات دار میر تو کمی سیون بودجه اخرش همینه

  • محمد ارسالی در

    یچیزی جاانداختن توی ذهن عوام بعنوان ناترازی، میگن ناترازی بنزین داریم کمبود بنزین داریم و الان داریم وارد میکنیم اونوقت هرروز طالبان بنزین صادراتی اینارو پس میفرسته، نمیدونم میگن پرداخت این دوقرون یارانه کمر دولت رو شکسته بعد میلیونی مالیات میگیرن، جریمه های سنگین رانندگی میگیرن، اینترنتو کلی گرون میکنن و...، دولت میگه مجلس باید کمک کنه فلان کارو کنم مجلس میگه همه چی دست خود دولت هست دولت میگه اگه رهبری بذاره من خیلی شجاعم تحریم میشکنم تورم صفرمیکنمو فلان میکنم و...

  • یامهدی ارسالی در

    تا وقتی حکام مستکبر و قدرت دوست ایران پا روی احکام قرآن میذارن هیچکس کارشو درست ا نجام نمیده

  • مشترک برق ارسالی در

    لطفا دولت فرا فکنی نکند از 20 سال پیش مس ئله کاهش تلفات در بخش توزیع و فوق توزیع برف با اصلاح و بازسازی ساختار وسیستم تو زیع و افزایش بهره وری نیروگاه ها مطرح شد ه . لطفا صادقانه اعلام کنند از ان زمان ت اکنون وزارت نیرو چه اقدامات اساسی انجام داده ؟ قبض برق بنده در طی این مدت از 12ه زار تومان به 200هزار تومان افزایش یافته . تا کی باید مردم هزینه استهلاک و تلفات ترانسهای افزایش و تقلیل فشار با تکنولوژی 50 تا 60 سال پیش وزارت نیرو را بدهند ؟

  • راننده ارسالی در

    همه چيز با دلار و دستمزد با ريال . ژاپن حالا موتور هيبريدي با 1و نيم ليتر مصرف سوخت در 100 کيلومتر توليد کرده اما ما 2 موتور اشغال براي سايپا و ايران خودرو با تکنولوژي 30 سال پيش بنزين خوار را انتخاب کرديم که سالهاست که در مليونها توليداتشان استفاده کرده اند و هرسال با اضافه کردن چند شيلنگ لاستيکي از يک جاي موتور به نقطه اي ديگر اداي مثلا افزايش قدرت يا بهبود کارکرد موتور را در مياورند وهميشه هم سرکوفت مصرف سوخت را شمشير داموکلوس خود کرده اند . برويد تکنولوژي جديد وارد کنيد و مليونها ليتر سوخت اضافي را صادر کنيد و هواي مطلوب هم در شهرها داشته باشيد . فکر ميکنيد همه مردم منگل هستند؟ يا با اين سخن رانيها و پيشدستي و فرا فکني ها کاري از پيش ميبريد؟ اصلاح را از خودتان شروع کنيد اقاي متخصص .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها