|
کدخبر: 321675

قیمت گاز/گاز خانگی/بازار انرژی

رتبه ایران در تولید گاز / امیدواریم شاهد رشد تولید باشیم

آمار ها نشان می دهد که ایران در جایگاه سوم تولید گاز قرار گرفته است.

اقتصاد رتبه ایران در تولید گاز / امیدواریم شاهد رشد تولید باشیم

باوجود آنکه ایران دارای ذخایر عظیم گازی است، قرار گرفتن در رتبه سوم کمی جالب به نظر نمی رسد. ما باوجود داشتن این منبع سرشار، باید در جایگاه نخست تولید گاز قرار می گرفتیم.

وزیر نفت گفت‌: سال گذشته جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم تولید گاز را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد.

جواد اوجی در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با بیان این‌که روز گذشته این نشست با حضور کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد و بیانیه‌ای برای حضور سران آماده شد که امروز با حضور سران کشورهای مجمع صادرکننده گاز ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: در این سفر در رابطه با همیاری، همفکری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصمیمات خوبی گرفته شد و امیدواریم که شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وزیر نفت با بیان این‌که تامین امنیت انرژی آینده به گاز بستگی دارد و هر روز صنعت گاز در سبد انرژی جهان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران نیز سال گذشته با ۲۴۰ میلیارد مترمکعب گاز، رتبه سوم تولید را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد و امیدواریم با برنامه ریزی و سرمایه گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد شاهد رشد تولید باشیم.

به گفته اوجی با وجود تحریم‌ها رشد تولید گاز در چند سال گذشته پنج درصد بوده، در صورتی که رشد تولید گاز بین کشورهای تولیدکننده گاز ۲.۵ درصد بوده است.

وزیر نفت گفت: میانگین افزایش تولید گاز در ایران در سال‌های اخیر باوجود تحریم‌های ظالمانه سالانه ۵.۲ درصد بوده، در حالی که میانگین افزایش تولید گاز در جهان طی بازه زمانی یادشده، ۲.۵ درصد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید گاز کشور دو برابر میانگین جهانی بوده است.

«جواد اوجی»  در حاشیه نشست فوق‌العاده وزارتی ویژه برگزاری هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره اینکه که با توجه به شرایط کنونی حکم بر عرصه‌ انرژی جهان، نقش گاز طبیعی را در تأمین انرژی جهان چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: گاز طبیعی به‌عنوان سوختی پاک، انعطاف‌پذیر و قابل دسترس، یکی از عناصر اصلی نظام کنونی انرژی جهان به شمار می‌آید که سبب افزایش رفاه و توسعه اقتصادی می‌شود.

وزیر نفت اظهارداشت: گاز طبیعی در مسئله خطیر موازنه بین حفظ محیط‌ زیست و تأمین امنیت انرژی، نقطه و وزنه تعادلی قابل اتکایی به شمار می‌آید که می‌تواند حداقل تا زمان یافتن جایگزینی مناسب‌ در سبد انرژی جهان نقشی بارز داشته باشد.

وزیر نفت با تاکید به توجه ماهیت و کاربردهای گاز طبیعی گفت: نقش گاز طبیعی در زندگی بشر امروز فراتر از یک حامل انرژی است، این سوخت به‌عنوان خوراک اصلی برای تولید مواد اولیه محصولات بسیار متنوعی است که در جهان مدرن امروز و حتی آینده نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد.

سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان در ۲۰۵۰ به ۲۶ درصد خواهد رسید

اوجی ادامه داد: طبق تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز جهانی گاز، سهم این سوخت پاک در سبد انرژی جهان به ۲۶ درصد در سال ۲۰۵۰ میلادی خواهد رسید، اگر چه این رقم هنوز با سهم بالقوه و ظرفیت گاز فاصله دارد و حتی می‌تواند تا ۳۰ درصد نیز افزایش یابد، اما همین مقدار نیز به خوبی نشان می‌دهد که گاز برای بسیاری از اقتصادهای جهان، یک انرژی مقرون به‌صرفه، ایمن و قابل اتکایی است.

وی افزود: در عین حال، باید توجه داشت که برای تأمین نیازهای فزاینده انرژی ناشی از افزایش جمعیت جهان و توسعه اقتصادی به راه‌حل‌های انرژی متنوع متناسب با شرایط، قابلیت‌ها و اولویت‌های هر کشور نیاز است و نباید فراموش کرد که تحقق این موضوع مستلزم انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان در زنجیره عرضه گاز طبیعی، اعمال سیاست‌های حمایتی، ثبات بازارها و دسترسی آزاد به منابع مالی است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها