|
کدخبر: 321659

قیمت روغن/ قیمت گوشت/ قیمت برنج

خبر خوش درباره ارزان شدن اقلام خوراکی / گران ترین برنج در کجا کشت می شود؟

مرکز آمار ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت برنج ایرانی درجه یک، مرغ صنعتی، روغن خوراکی و قند در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

اقتصاد خبر خوش درباره ارزان شدن اقلام خوراکی / گران ترین برنج در کجا کشت می شود؟

در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب را برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به‌شرح زیر اعلام کرده است.

در گروه نان و غلات؛ «شیرینی خشک با ٢،٤درصد، رشته آش با ١.٣ درصد و ماکارونی با ١.٣ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل (دی ماه) داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به برنج ایرانی درجه یک منفی یک درصد است.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن؛ «ماهی قزل‌آلا» با ٣،٢ درصد، گوشت گوسفند با ٢.٩ درصد و کنسرو تن ماهی با ٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و بیشترین کاهش قیمت مربوط به مرغ ماشینی با ٥.٤- درصد است.

گران ترین برنج دنیا در غرب آسیا و در کشور عربستان کشت می شود که به نام برنج سرخ عربی مشهور است.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن؛ بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیر خشک با ٩،٣ درصد و کره پاستوریزه با ١.١ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن نباتی جامد با ١.٥- درصد، روغن مایع با ٠.٧- درصد و پنیر پاستوریزه با ٠.١- درصد است.

در گروه میوه و خشکبار؛ بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به خربزه با ٣٨،٣ درصد، انار با ٥.٧ درصد و کشمش پلویی با ٥.٠ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به پسته با ١.١- درصد و موز با ٠.٦- درصد است.

در گروه سبزیجات و حبوبات؛ بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به خیار با ٤،٢ درصد، لوبیا قرمز با ٢.٠ درصد و عدس با ١.٨ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه‌فرنگی با ٣٥.٩- درصد، کدو سبز با ٦.٤- درصد و بادمجان با ٥.٠- درصد است.

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها؛ بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به سس گوجه فرنگی با ٢،٣ درصد و سس مایونز با ١.١ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به قند با ٠.٣- درصد است.

در بهمن ماه ١٤٠٢، از ٥٣ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ٢٠ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتری از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (٣٦،٢درصد) داشته‌اند.

عوامل موثر بر قیمت گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز تحت تأثیر چندین عامل اقتصادی و عوامل دیگر قرار می‌ گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت گوشت قرمز عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت عرضه و تقاضا بر روی قیمت گوشت قرمز تأثیر می‌ گذارد. در صورت کاهش عرضه یا افزایش تقاضا، قیمت ممکن است افزایش یابد و برعکس.

۲. دسترسی به منابع غذایی: از آنجایی که تغذیه دام‌ها و بهره‌برداری از منابع غذایی برای تولید گوشت قرمز ضروری است، قیمت این منابع غذایی مثل خوراک دام و مرغ، جیره دام و آب و هوا می‌تواند قیمت گوشت را تحت تأثیر قرار دهد.

۳. نرخ ارز: در صورتی که گوشت قرمز وارداتی باشد، نرخ ارز به عنوان یک عامل مهم می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. افزایش نرخ ارز می‌ تواند باعث افزایش قیمت گوشت قرمز وارداتی شود.

۴. هزینه‌ های تولید: هزینه‌های مرتبط با تولید گوشت قرمز از جمله هزینه‌های خوراک دام، نگهداری، واکسیناسیون، داروها، حمل و نقل و ... می‌ تواند تأثیری در قیمت نهایی گوشت قرمز داشته باشد.

۵. سیاست‌ های دولتی: سیاست‌های دولتی مانند تعرفه‌ های وارداتی، گمرکات و سیاست‌ های تنظیم قیمت می‌ تواند بر قیمت گوشت قرمز تأثیر بگذارد.

۶. عوامل جغرافیایی و آب و هوایی: شرایط جغرافیایی و آب و هوایی در کشورها می‌تواند بر تولید و توزیع گوشت قرمز تأثیر داشته باشد و در نتیجه بر قیمت آن تأثیر بگذارد.

مهم است توجه کنید که این عوامل به طور ترکیبی و پیچیده تأثیر می‌ گذارند و قیمت گوشت قرمز را تعیین می‌کنند. همچنین، شرایط محلی و سیاست‌ های داخلی هر کشور نیز می‌تواند تأثیر گذار باشد.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها