|
کدخبر: 321588

یارانه/کالابرگ/یارانه بگیران

دولت درصدد کاهش تعداد یارانه بگیران است؟ توزیع ۳۸ همت ماهانه در این طرح

عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده است که در حال حاضر ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور توزیع می‌شود. او بیان کرده است که احتمال تغییری در تعداد یارانه‌بگیران کم است، اما احتمال کاهش وجود دارد.

اقتصاد دولت درصدد کاهش تعداد یارانه بگیران است؟ توزیع ۳۸ همت ماهانه در این طرح

طرح کالا برگ در اقتصاد ایران از مدتی قبل آغاز شده است. این طرح با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این طرح در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت یا خیر. عسگریان در گفتگو با بازار اعلام کرده است که تصمیم‌گیری در این زمینه در ماه فروردین سال آینده انجام خواهد شد.

او همچنین درباره رقم یارانه در سال آینده هم گفته که تغییری در رقم های فعلی یارانه ها صورت نخواهد گرفت. اما ممکن است در کنار یارانه های ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی، طرح های حمایتی دیگری همچون طرح کالا برگ اجرایی شود چرا که اجرای این طرح اثرات ضد تورمی دارد و می تواند باعث رونق تولید شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود هم با اشاره به توزیع یارانه بین ۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور، ادامه داد: بعید می دانم که تغییری در تعداد یارانه بگیرها داشته باشیم اما احتمال کاهش تعداد یارانه بگیرها هم وجود دارد، همه چیز به تصمیم گیری ها برای سال های آینده بستگی دارد. متن کامل گفتگو با علیرضا عسگریان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در ادامه می خوانید:

در حال حاضر افزایش تورم معیشت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری معتقدند با توجه به افزایش هزینه های صورت گرفته یارانه پرداختی از سوی دولت بسیار ناچیز است.

در همین سال برنامه های متعددی برای حمایت از دهک های پایین درآمدی صورت گرفت اما در مورد این طرح ها اطلاع رسانی دقیق و کاملی صورت نگرفته است. شبکه ملی اعتبار ۳ طرح را تحت عنوان طرح مادران یا همان یثنا، طرح کودکان(برای کودکانی که نیازمند بسته امنیت غذایی هستند) و طرح کالا برگ را برای امسال اجرایی کرده است. در واقع یک بسته ۳ گانه کامل مادر، کودک و عموم مردم در دستور کار دولت قرار گرفته است. ماهانه چیزی حدود ۲۷ هزار میلیارد تمان یارانه نقدی در کشور توزیع می شود. یارانه توزیعی در قالب کالابرگ هم چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. یک هزار میلیارد تومان هم یارانه به طرح کودکان اختصاص پیدا می کند. به عبارت دیگر در ماه ۳۸ هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می شود که رقم بزرگی است.

آیا برای سال آینده تغییری در تعداد یارانه بگیرها اتفاق خواهد افتاد؟ احتمال کاهش وجود دارد؟

بعید می دانم که تغییری در تعداد یارانه بگیرها داشته باشیم اما احتمال کاهش تعداد یارانه بگیرها هم وجود دارد، همه چیز به تصمیم گیری ها برای سال های آینده بستگی دارد. هم اکنون از جمعیت ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کشور چیزی حدود ۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می کنند که احتمالا در سال آینده هم مجددا مشمول دریافت یارانه باشند.

در رقم یارانه هم ممکن است تغییری صورت گیرد؟

رقم یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ثابت خواهد بود و تغییری در مقدار آنها صورت نمی گیرد. در صورت صلاحدید طرح هایی همچون طرح کالا برگ در کنار آنها قرار خواهند گرفت که تا به نوعی شاهد افزایش تورم در کشور نباشیم. چرا که اساسا طرح‌های کالابرگی که نسبتی با تولید کالا و مصرف دارند، نمی‌توانند تورم‌زا باشند. در واقع با اجرای این کار مردم اعتباری دریافت کرده و با آن کالا برای مصرف خودشان تهیه می‌کنند. به این ترتیب، هیچ نوع نقدینگی بی‌حسابی در جامعه تزریق نشده که بخواهد تورم‌زا باشد و این یکی از بهترین شکل‌های توزیع ثروت و یارانه در کشور است. به ویژه اینکه منابع اجرای این طرح نیازمند حذف یا اضافه کردن چیزی به بودجه نبوده و جزء منابع جاری و از قبل مشخص شده دولت در بودجه بابت هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.

از طرح کالا برگ چه میزان استقبال شده است؟

گستره این طرح بسیار زیاد است و ۶۰ میلیون نفر در دهک‌های یک تا هفت درآمدی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این طرح با استقبال خیلی خوبی مواجه شده است. طوری که در ۱۲ روز اجرای طرح ۵۵ درصد جامعه که شامل حدود ۳۳ میلیون نفر می شود، هدف این طرح از آن استقبال کرده اند. به عبارت دیگر در این مدت ۳۳ میلیون بسته کامل بین مردم توزیع شده است. این اتفاق در کل کشور اتفاقی بی سابقه است. به نظر من اگر با این وضعیت اجرای این طرح ادامه پیدا می کند، شاهد توزیع ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلیون بسته در کشور خواهیم بود.

باید اشاره کنم که در ظرف مدت ۱۲ روز حدود ۷.۲ همت مصرف شده است. ضمن اینکه ۲۲ همت هم مردم مصرف کردند. به عبارت دیگر ۳۰ هزار میلیارد تومان در مدت ۱۲ روز در سفره مردم نشسته است.

 

اجرای طرح کالابرگ از ۱۸ بهمن شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه پیدا می کند. اما در مورد اجرای دوباره آن در فروردین تصمیم گیری خواهد شد. ممکن است که این طرح ادامه پیدا کرده، افزایش یا کاهش یا به روال عادی بازگردد. تا این لحظه هنوز تصمیمی در اینباره گرفته نشده است

*اجرای این طرح تا کی ادامه خواهد داشت. آیا برنامه ای برای اجرای دوباره آن در سال ۱۴۰۳ هم وجود دارد؟

اجرای این طرح از ۱۸ بهمن شروع شده و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه پیدا می کند. اما در مورد اجرای دوباره آن در فروردین تصمیم گیری خواهد شد. ممکن است که این طرح ادامه پیدا کرده، افزایش یا کاهش یا به روال عادی بازگردد. تا این لحظه هنوز تصمیمی در اینباره گرفته نشده است.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها