|
کدخبر: 321532

بازار لوازم خانگی/ قیمت لوازم خانگی/ لوازم خانگی

گردش مالی ۷ میلیارد دلاری در حوزه لوازم خانگی / وضعیت صادرات چطور است؟

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران بیان کرد که اگر موانع دست و پا گیر بروکراسی داخلی و تحریم‌ها وجود نداشته باشند، صنعت تولید لوازم خانگی داخلی قادر به رقابت با نمونه‌های خارجی در بازارهای جهانی خواهد بود.

اقتصاد گردش مالی ۷ میلیارد دلاری در حوزه لوازم خانگی / وضعیت صادرات چطور است؟

"امید فاضلی‌نیا" در حاشیه برگزاری نشست مشترک بین تولیدکنندگان لوازم خانگی با حضور معاون ارزی و مدیران کل بانک مرکزی و معاون صنایع عمومی و مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در نشستی که به میزبانی بانک مرکزی و با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، درباره مسائل و مشکلات ارزی تولیدکنندگان لوازم خانگی بحث و بررسی صورت گرفت و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد.

وی افزود: گفت‌وگوهای مناسبی میان تولیدکنندگان و مدیران ارشد بانک مرکزی و وزارت صمت انجام شد و مسوولان وزارت صمت و بانک مرکزی به عنوان دو ضلع اصلی دولتی دور یک میز با تولیدکنندگان نشستند و از نزدیک دغدغه‌ها و مشکلات شرکت‌ها را شنیدند.

دبیرکل انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی ایران، با بیان اینکه البته مشکلات مرتبط با نظام ارزی از قبیل چگونگی تخصیص ارز، اولویت بندی های تخصیص، عدم ترخیص به موقع کالاها از گمرک، عدم امکان اصلاح ثبت سفارشات و غیره در این نشست به تبادل نظر گذاشته شد و نتایج خوبی نیز در برداشت، ادامه‌داد: در فضای مثبت و صمیمی موضوعات مطرح و در مواردی نیز قول پیگیری و حل مشکلات داده شد که امید است با پیگیری هایی که در آینده نیز انجام خواهیم داد، مشکلات به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه صادرات لوازم خانگی امروز به عنوان یک مزیت رقابتی مثبت و ارزآور برای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، عنوان‌کرد: در این نشست، تولیدکنندگان لوازم خانگی با گزارشی از صادرات انجام شده به کشورهای دیگر، ظرفیت های خود را تشریح کرده و البته مشکلات خود را نیز در این زمینه با مسوولان بانک مرکزی و وزارت صمت در میان گذاشتند؛ همچنین قرار شد در بحث صادرات و ارز حاصل از آن، مساعدت بیشتری با صادرکنندگان انجام شود.

فاضلی‌نیا بیان‌داشت: گزارشاتی که تولیدکنندگان در این نشست درباره عمق ساخت داخل لوازم خانگی و امکان رقابت آن با نمونه خارجی ارائه کردند، نشان دهنده آن است که اگر موانع دست و پا گیر بروکراسی داخلی و تحریم‌ها نبود، لوازم خانگی تولید داخل پا به پای نمونه خارجی در بازارهای جهانی پیش می‌رفت؛ البته با همه این مصائب، لوازم خانگی هم‌چنان جزو صنایع با ارزبری پایین و صادرات قابل توجه است.

فاضلی نیا گفت: امروز در حوزه تولید لوازم خانگی طبق آمار ۸۰ هزار اشتغال مستقیم و نزدیک به هفت میلیارد دلار گردش مالی داریم.

وی افزود: پیگیری مشکلات تولید، مستلزم کار شبانه‌روزی است که اراده آن هم در میان تولیدکنندگان به عنوان محور اصلی و هم در میان مسوولان به عنوان تسهیل‌گر این فرآیند وجود دارد؛ انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران نیز با همه قوا در راه رفع موانع زنجیره تامین، تولید و توزیع همراه تولیدکنندگان این صنعت خواهد بود.

عوامل موثر بر بازار لوازم خانگی

عوامل متعددی می‌توانند بر قیمت لوازم خانگی تأثیرگذار باشند. در زیر، برخی از این عوامل را بررسی می‌کنیم:

۱. هزینه تولید: هزینه تولید لوازم خانگی شامل مواردی مانند هزینه‌های نیروی کار، مواد اولیه، تجهیزات، فناوری و سایر هزینه‌های مرتبط با فرآیند تولید است. افزایش هزینه تولید می‌تواند باعث افزایش قیمت لوازم خانگی شود.

۲. هزینه‌های عملیاتی: هزینه‌هایی مانند هزینه‌های مدیریتی، تبلیغات، بسته‌بندی، حمل و نقل و بیمه نیز می‌توانند بر قیمت لوازم خانگی تأثیرگذار باشند.

۳. تقاضا و عرضه: تقاضا و عرضه در بازار لوازم خانگی نقش مهمی در تعیین قیمت دارند. اگر تقاضا برای یک لوازم خانگی بالا باشد و عرضه محدود باشد، قیمت ممکن است افزایش یابد و برعکس، اگر تقاضا کاهش یابد و عرضه بیشتر شود، قیمت ممکن است کاهش یابد.

۴. مارک و کیفیت: برند و کیفیت یک لوازم خانگی نیز می‌تواند بر قیمت آن تأثیرگذار باشد. معمولاً، لوازم خانگی با برندهای معروف و کیفیت بالا قیمت بیشتری دارند.

۵. تغییرات نرخ ارز و بازار جهانی: تغییرات نرخ ارز و شرایط بازار جهانی می‌توانند به عنوان عوامل موثر در قیمت لوازم خانگی در داخل کشور عمل کنند. افزایش نرخ ارز و تغییرات در بازارهای جهانی می‌تواند منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی وارداتی شود.

۶. مالیات و عوارض: مالیات و عوارضی که برای لوازم خانگی تعیین می‌شوند نیز تأثیرگذار بر قیمت آن‌ها هستند.

۷. تغییرات قوانین و مقررات: تغییرات در قوانین و مقررات مرتبط با تولید و عرضه لوازم خانگی می‌تواند تأثیری در قیمت آن‌ها داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش مقررات مربوط به استانداردها و ایمنی ممکن است باعث افزایش قیمت لوازم خانگی شود.

در کل، قیمت لوازم خانگی تحتتأثیر مجموعه‌ای از عوامل قرار می‌گیرد و هر عامل می‌تواند به طور مستقل یا ترکیبی بر قیمت تأثیر بگذارد. برای تعیین دقیق تأثیر هر عامل، نیاز به بررسی بازار و شرایط خاص هر لوازم خانگی است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها