|
کدخبر: 321264

صادرات / واردات / واردات کالا

واردات کالا های اساسی به کشور / چقدر برنج وارد شده است؟

بیشترین کاهش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری مربوط به واردات چای خشک، برنج، گندم، شکر خام، حبوبات و جو بوده است.

اقتصاد واردات کالا های اساسی به کشور / چقدر برنج وارد شده است؟

در ۱۱ ماهه سال جاری، واردات کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزن ۱.۳۰ درصد افزایش و از لحاظ ارزش، پنج درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، ذرت با سه میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با دو میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با دو میلیارد و ۴۷ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و گندم با یک میلیارد دلار، پنج قلم اول کالای اساسی وارداتی را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، در بین پنج قلم اول کالاهای اساسی در مدت یاد شده به لحاظ ارزش ذرت ۱۶ درصد، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام ۰.۳۲ درصد و انواع دانه‌های روغنی پنج درصد افزایش و برنج و گندم به ترتیب ۴۵ و ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بیشترین کاهش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری مربوط به واردات چای خشک، برنج، گندم، شکر خام، حبوبات و جو بوده است.

گفتنی است؛ در ۱۱ ماه سال جاری واردات گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی برخوردار بودند.

پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند تا منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی به میزان ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو را با نرخ ترجیحی، صرفاً برای واردات کالاهای اساسی در حوزه‌های کشاورزی، دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی، تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله نماید.

این تصمیم مجلس شورای اسلامی که در تاریخ چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعاده شده از شورای نگهبان، صورت گرفت. نمایندگان در این جلسه بندهای الف و ب تبصره ۴ این لایحه را اصلاح و تصویب کرده و برای تامین نظر شورای نگهبان ارسال کردند.

نقش مجلس در واردات کالاهای اساسی

مجلس در یک کشور نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به واردات کالاهای اساسی دارد. با توجه به ماهیت اقتصادی و مربوط به منافع عمومی این کالاها، مجلس معمولاً قوانین و سیاست‌های مربوط به واردات آنها را تعیین می‌کند و نظارت بر عملکرد اجرایی در این زمینه را برعهده دارد.

نقش اصلی مجلس در واردات کالاهای اساسی شامل موارد زیر است:

تعیین قوانین و سیاست‌ها: مجلس قوانین و سیاست‌های مربوط به واردات کالاهای اساسی را تعیین می‌کند. این قوانین شامل مواردی مانند محدودیت‌ها و تعرفه‌های واردات، الزامات بهداشتی و ایمنی، استانداردها و سایر مقررات مربوط به واردات است. این قوانین و سیاست‌ها معمولاً با هدف حفظ منافع عمومی و تأمین نیازهای اساسی جامعه تدوین می‌شوند.

نظارت بر اجرا: مجلس مسئولیت نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌های مربوط به واردات کالاهای اساسی را دارد. این شامل بررسی عملکرد سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه، بررسی میزان تأمین نیازهای اساسی جامعه و رفع مشکلات مربوط به واردات است.

تصویب بودجه و منابع مالی: مجلس مسئولیت تصویب بودجه کل کشور و تخصیص منابع مالی برای واردات کالاهای اساسی را دارد. این شامل تخصیص اعتبارات و منابع مالی برای تأمین نیازهای اساسی جامعه، تعیین مصارف مالی و تخصیص بودجه به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه است.

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که نقش مجلس در واردات کالاهای اساسی ممکن است در هر کشور متفاوت باشد. سیستم‌ها و نهادهای مربوط به تصمیم‌گیری در این زمینه بسته به ساختار سیاسی و قانونی هر کشور متفاوت است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها