|
کدخبر: 321002

صادرات / واردات / واردات کالا

صادرات ایران به ۴ بازار بزرگ منطقه / دولت رکورد شکست

صادرات ایران به دو کشور هند و پاکستان نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۶ و ۴۲ درصد رشد پیدا کرده است.

اقتصاد صادرات ایران به ۴ بازار بزرگ منطقه / دولت رکورد شکست

در دولت یازدهم، صادرات ایران به عراق با افزایش ۳۸ درصد، به ترکیه با افزایش ۲۰۲ درصد، به هند با افزایش ۶۶ درصد و به پاکستان با افزایش ۴۲ درصد افزایش یافته است.

آمار گمرک نشان می‌دهد صادرات ایران به ۴ بازار بزرگ منطقه رشد قابل توجهی در دولت سیزدهم داشته است.

صادرات ایران به عراق که در آخرین سال عملکرد دولت دوازدهم (۱۳۹۹) بالغ بر ۷ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۸ درصدی به ۱۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار افزایش یافت که رشد ۳۸ درصدی نشان می‌دهد.

صادرات ایران به ترکیه در سال ۱۳۹۹ رقم ۲ میلیارد و ۵۲۶ میلیون دلار بود که در دولت سیزدهم ۳ برابر شد و در سال ۱۴۰۱ به ۷ میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار رسید.

صادرات ایران به دو کشور هند و پاکستان نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۶ و ۴۲ درصد رشد پیدا کرده است.

روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که هیأت دولت به عضویت وزیر اقتصاد در شورای عالی کار موافقت کرده است و درباره آیین‌نامه اجرایی مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور صحبت کرد. وی اظهار داشت که تراز تجاری جمعی به شدت مثبت است و صادرات ما بسیار بیشتر از واردات است.

سخنگوی دولت یکی دیگر از مصوبات هیأت دولت را در زمینه ارز عنوان و بیان کرد: در نشست امروز آیین‌نامه اجرایی مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به تصویب رسید و قرار شد کارگروه مربوطه در دبیرخانه‌ی بانک مرکزی تشکیل شود.

وی ادامه داد: با احتساب صادرات در حوزه‌های انرژی، نفت و گمرک، تراز تجاری ما به شدت مثبت است و بسیار بیشتر از واردات، صادرات داریم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: این آیین‌نامه به‌منظور مدیریت این اقلام صاداراتی و ارزهایی که از آن برمی‌گردد و یکپارچگی بیشتر آنها تصویب شده که امیدواریم در مدیریت ارز موثرتر از گذشته باشد.

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به تأکید دولت بر حمایت از صادرات محصولات تولیدی کشور گفت: در راستای حمایت از صادرات محصولات تولیدی کشور به ویژه در بخش خصوصی و غیر دولتی، آیین‌نامه‌ای از مشارکت فعالان اقتصادی در زنجیره تولید بین‌المللی به تصویب رسید که براساس آن وزارت صمت و دستگاه‌های مرتبط مکلف شدند تولیدکنندگانی که محصولات را براساس استانداردهای روز جهان تولید می‌کنند، مورد حمایت قرار دهند.

وی تصریح کرد: براساس این آیین‌نامه، دستگاه‌های مکلف باید حمایت‌های لازم را برای صادرات این محصوات و ارائه مشوقات درنظر بگیرند.

تاثیر صادرات محصولات داخلی بر تراز تجاری

صادرات محصولات داخلی تأثیر مستقیم و مهمی بر تراز تجاری یک کشور دارد. تراز تجاری به تفاوت بین صادرات و واردات یک کشور اشاره دارد. وقتی که مقدار صادرات یک کشور بیشتر از مقدار واردات آن باشد، تراز تجاری مثبت خواهد بود. اگرکه مقدار واردات بیشتر از مقدار صادرات باشد، تراز تجاری منفی خواهد بود.

صادرات محصولات داخلی می‌تواند تاثیرات متعددی بر تراز تجاری داشته باشد. در زیر تأثیراتی از صادرات بر تراز تجاری آورده شده است:

افزایش تراز تجاری مثبت: افزایش صادرات محصولات داخلی به کاهش وابستگی به واردات و افزایش درآمدهای خارجی منجر می‌شود. این باعث افزایش تراز تجاری مثبت می‌شود و به کشور کمک می‌کند تا بیشتر از منابع داخلی خود استفاده کند و وابستگی به منابع خارجی را کاهش دهد.

رونق صنایع داخلی: با افزایش صادرات، صنایع داخلی کشور رونق بیشتری خواهند یافت. گسترش فعالیت‌های تولیدی و صنعتی به عنوان پاسخ به تقاضای خارجی، اشتغال و رشد اقتصادی را تحریک می‌کند.

ارزآوری: صادرات محصولات داخلی منجر به ورود ارز به کشور می‌شود. این ارزها می‌توانند برای تأمین نیازهای داخلی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و پرداخت بدهی‌های خارجی استفاده شوند. این ارزآوری باعث بهبود تراز پرداخت کشور و تقویت ارزش ارز ملی می‌شود.

افزایش رقابت‌پذیری: صادرات محصولات داخلی باعث رقابت با کشورهای دیگر در بازارهای جهانی می‌شود. این رقابت می‌تواند باعث افزایش کیفیت محصولات، کاهش قیمت‌ها و افزایش نوآوری در صنایع داخلی شود.

به طور کلی، صادرات محصولات داخلی می‌تواند به بهبود تراز تجاری و تقویت اقتصاد کشور کمک کند. با افزایش صادرات، بنگاه‌های تولیدی قوی‌تر می‌شوند و امکان سرمایه‌گذاری در توسعه صنایعتولیدی و ایجاد اشتغال بیشتر فراهم می‌شود. همچنین، افزایش تراز تجاری مثبت می‌تواند به کشور اعتماد بیشتری در بازارهای بین‌المللی بخشیده و رشد پایدار اقتصادی را ترویج دهد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها