|
کدخبر: 320922

خرید خانه در ترکیه / بازار مسکن / قیمت خانه

عقب گرد از کشور همجوار / ایرانیان متوجه اشتباه خود شدند

آمار و ارقام جدید از آن حکایت دارد که میزان خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان کاهش داشته است.

اقتصاد عقب گرد از کشور همجوار / ایرانیان متوجه اشتباه خود شدند

طبق داده‌های مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ها در ۲۰۲۳ تعداد ۴ هزار و ۲۷۲ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند. این تعداد نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. ضمن اینکه تعداد ماهانه خرید ملک در ترکیه از سوی ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۳ به کمترین مقدار از سال ۲۰۱۸ تا کنون رسیده است.

طبق داده‌های مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ها در ۲۰۲۳ تعداد ۴ هزار و ۲۷۲ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند. این تعداد نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۴۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

خانه-در-ترکیه

ایرانی‌ها در سال۲۰۲۳ تعداد ۴ هزار و ۲۷۲ فقره خانه از ترکیه خریدند.در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ هم به ترتیب ۲۳۵، ۲۳۴ و ۲۰۵ فقره خانه خریدند که کمترین مقدار از سال ۲۰۱۸ تاکنون است.

از سال ۲۰۱۷ شهروندان عراقی، ایرانی، سعودی، کویتی، روسی و افغانستانی به ترتیب ۵ کشوری بودند که در ترکیه بیشترین ملک را خریداری کرده‌اند.

نبود شغل مناسب، شرایط اقتصادی نامساعد، سقوط ارزش لیر، تورم بیش از ۶۰ درصد، تغییر قوانین خرید مسکن برای خارجی‌ها و افزایش مبلغ خرید ملک به منظور دریافت اقامت در این کشور از دلایل افول تمایل روس‌ها، ایرانی‌ها و عراقی‌ها برای خرید مسکن در ترکیه است.

حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه برای دریافت اقامت ۴۰۰ هزار دلار است؛ در حالی که دو سال قبل این رقم ۲۵۰ هزار دلار بود. هم‌اکنون تهیه یک واحد مسکونی برای ایرانی‌ها به منظور دریافت اقامت در ترکیه ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

خرید مسکن توسط خارجی‌ها می‌تواند باعث رونق و افزایش تقاضا در بازار مسکن کشور ثانویه شود. این موضوع می‌تواند به افزایش قیمت‌ها و ارزش ملک‌ها منجر شود و صاحبان ملک‌های موجود در آن کشور را سودمند کند.

این تأثیرات به شرایط خاص هر کشور و بازار مسکن آن بستگی دارد و نمی‌توان به طور کلی برای همه کشورهای ثانویه قواعدی تعیین کرد. همچنین، تنظیم و کنترل صحیح سیاست‌ها و قوانین مرتبط با خرید مسکن توسط خارجی‌ها می‌تواند از احتمال وقوع تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور ثانویه جلوگیری کند.

منبع: اقتصاد ۱۰۰
  • مهدی ارسالی در

    اصلا علت خانه خریدن و مهاجرت ایرانیان چی ه..؟

  • ناشناس ارسالی در

    کاش مسئولین همین متوجه اشتیاه خودشون بشن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها