|
کدخبر: 320876

گردشگری سلامت/توریست/درآمد گردشگری

تهران میزبان ۲۴ وزیر بهداشت ازکشورهای خارجه خواهد شد

در جلسه وبیناری با سفرای کشورهای دعوت شده، محمد حسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت اعلام کرد که نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت با حضور وزرای بهداشت ۲۴ کشور جهان در تهران برگزار خواهد شد.

اقتصاد تهران میزبان ۲۴ وزیر بهداشت ازکشورهای خارجه خواهد شد

این همایش در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد و وزرای بهداشت ۲۴ کشور به آن دعوت شده‌اند تا در این رویداد شرکت کنند. در این همایش، برنامه‌ها و نظام‌های مرتبط با سلامت خانواده و نظام ارجاع مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: برگزاری این همایش فرصت مناسبی برای تبادل نظر کشورها در موضوعات مختلف بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و همچنین فرصتی است تا از نزدیک با دستاوردهای کشورمان در حوزه سلامت آشنا شوند و بازدیدهایی را نیز از مراکز درمانی، شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و مراکز علمی پزشکی داشته باشند.

نیکنام با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، حوزه سلامت است، اظهار داشت: به رغم مشکلاتی که وجود دارد خوشبختانه حوزه سلامت از حوزه‌های افتخارآفرین است که به برکت خون شهدا و مدیریت خوب مدیران حوزه سلامت طی سال‌های پس از انقلاب، اکثریت صاحبنظران بین المللی در عرصه سلامت بر این باور هستند که در ایران فعالیت‌های بزرگی صورت گرفته و کشورمان الگوی خوبی برای بسیاری از کشورها می‌باشد.

وی افزود: ریشه بسیاری از موفقیت‌های حوزه سلامت که به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، ادغام آموزش پزشکی در ارائه خدمات سلامت و همچنین وجود شبکه بهداشتی درمانی گسترده در سراسر کشور است که وقتی تصمیمی در وزارت بهداشت گرفته می‌شود به سرعت در دورترین نقطه کشور اجرایی می‌شود.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه بیش از ۸ هزار دانشجوی خارجی در ایران در حال تحصیل هستند و تحقیقات گسترده‌ای نیز در کشور انجام می‌شود و همچنین بیش از ۳۰۰ بیمارستان کشور مجوز گردشگری سلامت دارند که می‌توانند پذیرای بیماران خارجی باشد.

نیکنام بیان داشت: برگزاری این همایش دستاوردهای مهم و تأثیر گذاری را در حوزه سلامت برای کشور و مردم خواهد داشت.

گردشگران سلامت افرادی هستند که معمولاً از کشورهای همسایه به دنبال دریافت درمان مناسب و تخصصی به بیمارستان‌های ایران مراجعه می‌کنند. گردشگر سلامت یا گردشگری پزشکی به معنای سفر افراد به مناطق دیگر جهت دریافت خدمات پزشکی و مراقبت‌های سلامت است. این نوع گردشگری معمولاً شامل درمان‌های پزشکی پیچیده، جراحی‌های تخصصی، ترمیمی و زیبایی، روش‌های تشخیصی پیشرفته و ترکیبی از آن‌ها می‌شود. گردشگران سلامت معمولاً به دنبال دریافت خدمات سلامت باکیفیت بالا، هزینه مقرون به‌صرفه‌تر، زمان انتظار کمتر و امکانات شفابخش یا ترمیمی است.

 

مقصد‌های گردشگری سلامت می‌توانند شامل کشورها و شهرهایی باشهرت جهانی در زمینه‌های مختلف مانند جراحی پلاستیک، زیبایی و آرایش، تولید تخمک، جراحی قلب، ایمپلنت دندان، جراحی لازم و غیره باشند. این نوع گردشگری می‌تواند برای افرادی که نیاز به خدمات پزشکی خاصی دارند، فرصتی برای ترک هم‌زمان ترازوی خدمات سلامت و تفریح و توریستی باشد. گردشگری سلامت فواید متعددی دارد، ازجمله بهبود وضعیت سلامت، دسترسی به خدمات پزشکی متخصص و پیشرفته‌تر، کاهش هزینه‌های درمان، امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، تجربه فرهنگ وزندگی در کشورهای دیگر و ایجاد تعامل بین‌المللی و فرهنگی با جوامع دیگر.

گردشگر-سلامت2

گردشگری سلامت در ایران در سال‌های اخیر رونق قابل‌توجهی داشته است. ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری سلامت محبوب، با توجه به تنوع و کیفیت خدمات پزشکی و همچنین هزینه مقرون‌به‌صرفه آن، جذابیت زیادی دارد.

بیمارستان‌هایی که برای پذیرش بیماران بین‌الملل و توریست سلامت لازم است تا استانداردهایی را داشته باشند و یکی از مهم‌ترین آن داشتن گواهی بین‌الملل باشند درواقع می‌توان گفت تنها بیمارستان‌هایی می‌توانند درزمینهٔ توریسم درمانی فعالیت داشته باشند که مجوز IPD را دریافت کنند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت گردشگری سلامت در ایران، تخصص و تجربه بالای پزشکان و نیروهای پزشکی در کشور است. ایران برخی از بهترین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را در منطقه دارد که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های روز دنیا، خدمات پزشکی بالایی را ارائه می‌دهند. ازجمله تخصص‌هایی که در ایران موردتوجه قرار می‌گیرد، می‌توان به جراحی پلاستیک، ترمیمی، زیبایی، جراحی قلب، زایمان و ناباروری، درمان سرطان و جراحی لازم اشاره کرد.

دیگر عاملی که رونق گردشگری سلامت در ایران را تحت تأثیر قرار داده است، هزینه مقرون‌به‌صرفه خدمات پزشکی در ایران است. هزینه درمان در ایران به‌طورمعمول به مقدار قابل‌توجهی کمتر از هزینه مشابه در کشورهای غربی است. این باعث شده است که برای بسیاری از افراد از سراسر جهان، دریافت خدمات سلامت در ایران جذابیت زیادی داشته باشد.

همچنین، ایران به‌عنوان یک کشور بافرهنگ بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری فراوان، امکان ترکیب گردشگری سلامت باتجربه‌های توریستی و فرهنگی را فراهم می‌کند. گردشگران سلامت می‌توانند در کنار دریافت خدمات پزشکی، به بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران بپردازند.

با توجه به فراهم بودن شرایط مناسب برای گردشگری سلامت در ایران، این صنعت در حال رشد است و همچنان جذابیت خود را برای گردشگران سلامت افزایش می‌دهد.

در گفت‌وگو با چند بیمارستانی که برای گردشگران سلامت خدمات ارائه می‌دادند متوجه شدیم اکثر افرادی که به ایران مراجعه می‌کنند برای بیماری‌های زنان و زایمان و ناباروری است با توجه به اینکه کشور ما در حوزه ناباروری توانسته به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابد این موضوع منجر به این شده که بیماران در حوزه درمان ناباروری ایران را انتخاب کنند. علاوه برای آن‌ها نیز در بحث هزینه‌های  جانبی ایران می‌تواند برای بیماران بین‌الملل کم‌هزینه‌تر باشد. ضمن آنکه جراحان و پزشکان برتر در این حوزه مشغول به ارائه خدماتی هستند.

همان‌طور که میدانیم خدمات گردشگری سلامت برای کشور بسیار سودمند است و می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز به واردکردن ارز نیز کمک کند. این مسئله از چند جهت مورد اهمیت خواهد بود و برای نظام سلامت ایران دستاوردی مهم محسوب می‌شود. در نمایشگاه اخیر در حوزه گردشگری حدود ۴۶ نماینده از حوزه گردشگری سلامت حضور داشتند که دستاوردها و خدمات خود را معرفی می‌کردند. ازجمله خدمات طب سنتی و طب ایرانی که برای بسیاری از بیماران ایرانی نیز جالب‌توجه بود. معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرده بود که با وجود ۲۹۰ مرکز مجوز ارائه خدمات بین الملل در ایران، بنا داریم باز هم تعداد این مراکز را افزایش دهیم زیرا هرچقدر گردشگری سلامت در کشور گسترش یابد؛ بهداشت و درمان هم در کنارش گسترش می‌یابد, این فعالیت ارزآوری دارد و از این درآمد برای توسعه مراکز و خدمت رسانی به مردم کشورمان استفاده می‌شود. وزیر بهداشت نیز گفته است: فعالیت رایزن سلامت را با همکاری وزارت امور خارجه به تصویب رسانده ایم تا برنامه‌های گردشگران سلامت را از طریق سفارتخانه‌ها اجرا کنیم. نخستین سفارتی هم که این کار را انجام خواهد داد، سفارت ایران در بغداد است که رایزن سلامت ما در آنجا مستقر می‌شود.

گردشگر-سلامت

عین اللهی در همین خصوص بیان کرد: وزارت بهداشت، پایگاه اینترنتی و فضا‌های آنلاین مناسبی را نیز طراحی کرده است و تمامی گردشگران سلامت می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود از مراکز درمانی کشورمان را در هر جای دنیا که باشند، به دست بیاورند و مراکز درمانی خود را به درستی انتخاب کنند.همچنین وی بیان کرده که  بیشترین مراجعات گردشگری سلامت را امروزه از کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان داریم، گفت: از ۶۴ ملیت گوناگون یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت در سال گذشته به کشور مراجعه صورت گرفته است. در این خصوص این گردشگری بسیار مورد اهمیت و توجه خواهد بود و پیش بینی میشود که بیماران زیادی به بیمارستانهای ایران مراجعه خواهند کرد و این نیاز به بستر سازی بیشتر و قوی تر شود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها