|
کدخبر: 320694

خودرو داخلی / بازار خودرو / قیمت خودرو

حقیت تلخ برای متقاضیان پژو پارس / عدم وجود استاندارد ها این خودرو را نابود کرد

در لحظه تصمیم‌گیری مهم، مشتریانی که علاقه‌مند به خرید پژو پارس هستند، با دو گزینه مواجه هستند. آنها می‌توانند با تمسک به امید تحویل خودروی پارس، به فشار و تلاش بیشتری بپردازند یا با قبول واقعیت تلخی که در مورد سایر خودروهای پیشرفته نیز صدق می‌کند، به سمت گزینه‌های جایگزین هدایت شوند.

اقتصاد حقیت تلخ برای متقاضیان پژو پارس / عدم وجود استاندارد ها این خودرو را نابود کرد

در حال حاضر، محصولات تولیدکنندگان خودرو دولتی و خصوصی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار دارند که همراه با ایجاد نارضایتی مشتریان بوده است. این سامانه در حال نزدیک شدن به تصمیمات جدید و حساسی است.

در طرح بزرگ عرضه خودرو در سامانه که ۸۰۰ هزار تقاضا به ثبت رسید، بیش از ۷۰۰ هزار نفر خواهان ثبت نام برای محصولات یک خودروساز (ایران خودرو) بوده‌اند. علت آن مشخص است، علاوه بر ارزندگی نسبی محصولات این شرکت، تفاوت فاحش نرخ کارخانه تا بازار و حاشیه سود بسیار بالا برای متقاضیان عامل ایجاد انگیزه بیش‌تر برای این ثبت‌نام بوده است.

در شرایطی در آن زمان مسوولان وقت وزارت صمت ثبت‌نامی‌های خودرو را اولویت‌بندی کردند که بدون توجه به شرایط تولید و استاندارد محصولات، به هیچ تقاضایی نه نگفتند و به این ترتیب صف طویلی از مشتریان بی‌اطلاع از آینده تولید و نرخ محصولات شکل گرفت.

در این میان برخی از محصولات به صورت ارتقا یافته و با قیمت‌های اصلاح شده به‌دست مشتریان می‌رسد و برخی دیگر مانند پژو پارس در دریافت مجوزهای تولید نیز با چالش مواجهند.

خودرویی که طی سال‌های اخیر محبوبیت خود را کم کم با ورود محصولاتی چون خانواده دنا، تارا، سورن و … از دست داده بود، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و تقویت نقش خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای دوباره بدل به یک کالای خواستنی شد.

شرکت تولیدکننده خودرو پیش از این با افزایش تولید سورن اعلام کرده بود، قصد دارد پژو پارس را از خط تولید حذف کند. ضمن این که این خودرو به دلیل این که از نظر پلتفرمی امکان به روز رسانی و پاس کردن استانداردهای ٨٥ گانه را نداشت، در واقع در استراتژی‌های تولیدی این شرکت جای خود را به سورن داده بود، زیرا از نظر اقتصادی نیز به‌روز رسانی پلتفرم قدیمی آن توجیهی نداشت.

از سوی دیگر، تولید پژو پارس مستلزم اجرای استانداردهای مورد نظر سازمان استاندارد و سرمایه‌گذاری سنگین در خطوط تولید قطعه‌سازان است که عملا زنجیره تامین را نیز با چالش‌های پیچیده مواجه می‌کند که قطعا نرخ تمام شده این محصول را افزایش قابل توجهی خواهد داد؛ اتفاقی که پیش‌تر برای محصولات ارتقا یافته دیگر مانند دنا، تارا و ۲۰۷ هم رخ داده بود و این خودروها با اعمال استانداردهای جدید، قیمت‌های جدیدی از شورای رقابت دریافت کردند.

حال سوال این‌جاست که آیا پژو پارس با استانداردهای جدید با همان نرخ قبلی تولید می‌شود؟ پاسخ ساده است: خیر! زیرا برای رسیدن به این استانداردها این خودرو نیازمند طراحی و مهندسی در بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش‌های مختلف پلتفرم است که پیش‌بینی می‌شود پس از اعمال تغییرات با احتساب نرخ تمام شده روز، نرخ تمام شده محصول افزایشی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را تجربه کند که عملا دیگر خبری از نردبان صددرصدی تفاوت نرخ کارخانه‌ای و بازار این محصول نخواهد بود.

هر چند ایران خودرو پیش‌تر گفته نوبت متقاضیان سامانه یکپارچه از بین نمی‌رود و در صورت عدم تولید، به جای پارس، سورن یا دیگر محصولات خود را تحویل متقاضیان خواهد داد، اما قابل پیش‌بینی است که حتی در صورت تمدید مجوز تولید با اعمال استانداردها هم دیگر پژو پارس به نرخ ۳۱۵ میلیون به‌دست مشتریان نخواهد رسید.

متقاضیان این خودرو در آستانه تصمیمی مهم هستند که به پافشاری روی تحویل پارس امیدوار بمانند یا با پذیرش واقعیت تلخی که برای سایر خودروهای ارتقا یافته نیز رقم خورد، به سراغ همان گزینه‌های جایگزین بروند، پیش از آن‌که در بازار پرتلاطم خودرو یا تصمیم جدیدی برای نحوه عرضه خودروها در بازار گرفته شود یا با نزدیک شدن به پایان سال، قیمت‌های جدیدی برای خودروها از سوی نهادهای مسوول تعیین شود.

منبع: خبر آنلاین
  • امت ارسالی در

    دیگه دروغ و دغل به خورد مردم ندهین اون سورن هم به درد هیچی نمیخوره ما هم خرید نمیکنیم وقتیکه اجبار بشه ما راحت انصراف میدیم و ایرانخودرو بره استاندارد ۱۲۰ گانه به سورن بده این سورن هیچ کارایی نداره و به درد مردم هم نمیخوره بیخود تولید میکنن اکثرا انصراف میدیم ماشین خارجی بخریم بهتر از اون سورن لگن هست

  • ناشناس ارسالی در

    عجب احترامی برای مردم گذاشتید یک سال تو صف ماشین بودیم یک سال دیگه هم تو صف تبد یل به خود رو دیگه چرا این همه دروغ؟

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر ایران خودرو ایرانی که سرحرفش نمی‌ مونه دیگه جیب مردم سوراغ کردید تا کجا دی گه خجالت ،،،،

  • ali ارسالی در

    یک ساله ایرانخودرو مارا حیران کرده حالا بخاطر استاندارد باید ما ماشین گیرمون نیا د الان ک گزینه جایگزینی را گذاشته اخه من پولم در حد خرید پارسه واسه همین پارس ثب ت نام کردم حالا چطو سمند انتخاب کنم ک قی متش 450 میلیونه
    خدایش این انصاف نیست. شما خبر گذاری هم اگ دلتون سوخت حدا قل این موضوع را پیگیری کنید بحث فقط توان مالیه برا نوبت قبل از ما پارس دادن ب ما ک رسید ی برنامه ای ساختن. اقای سازمان ا ستاندارد شمایی ک میگی ب ماربطی نداره چ ب لای سر ثبت نام کننده میاد و شما مدیر سام انه یکپارچه ک این طرح گذاشتی و پولمن را بلوکه کردی تکلیف ما چیست ایرانخودرو هم م یگه ما مقصر نیستیم
    توی این دنیا ظلم زیاد بر مظلومان شد شماهم ظلم کنید مط معن باشید خدایم هست حساب و کتابیم هست

  • پرویز ارسالی در

    دزدی شاخ و دم نداره که....میخوان قیمت رو ببرن بالا... ظلم وستم در حق متقاضیان

  • ناشناس ارسالی در

    ما همان پژو پاس میخوایم افرادی که تو نوب ت هستم با همان پلتفرم بدن نیازی به ارتفا ع هم نیست بعد درش تخته کنن

  • جلیلیان ازاسلام آبادغرب ارسالی در

    مافقط پژوپارس میخوایم..زشته این همه دروغ و.سیابازی..

  • قصابیان ارسالی در

    آقا تورو. خدا خودروی مارو بدید یکسال هست ما صبرکردیم هنوزهیچ فراخوان برای ما ارس ال نشده تورو خدا به فکرما باشید

    • ایرانی ارسالی در

      سلام ماکه دوسال ثبت نام کردیم اسممون درن یومدولی بعضیاتاگواهینامه گرفتن شانسشون ز دواسمشون دراومدسریع هم بردن بازاردوبرابر قیمت کارخونه فروختنش یع پول زیادوبدون زح مت زدن بع حیب ورفتن همه جیزشون شده دروغ اصلاکجای دنیاخریداردوبرابرقیمت کارخونه ب ایدبرای یک خودروپول بپردازه این پول به ج یب کی میره توکشوری که رانت ودلالی بیدادم یکنه مابایدحسرت یک ماشین حلبی که هیچ جای دنیابخاطرناامن بودنش نمیخرن ومیگن هرکس میخوادخودکشی بکنه ماشین ایرانی بخره ماح سرتش روبخوریم ..ملت روعاصی کردین به قرآن

  • روح الله ارسالی در

    وظیفه ایران خودرو است ماشینی که در سامان ه یکپارچه ثبت نام کرده ایم بهمون بدن وگر نه با چند هزار نفر طرفن،هرچه بد دیدید ا ز چشم خودتون دیدین

  • مهدی ارسالی در

    باسلام اگر ثبت نام کنندگان پژو پارس در فکر این هستند که شرکت ایران خودرو این خودرو را با قیمت 300 به آنها بدهد واین عزیزان عاقل تر از ما ومسئولان ایران‌خودرو بروند خودرو را به 2 برابر قیمت در بازار به فروش برسانند باید گفت ذهی خیال باطل. یکی از عواملیکه طی چند سال اخیر تا به حال بازار خودرو را به چالش کشیده و نیازمندان واقعی خودرو را دچار چالش ومشکلات و گرانی ودهها معضل دیگر کرده است همین واسطه گری و دلالی میباشد. خودرو باید در اختیار خانواده باشد چه لزومی دارد یک نفر که تازه گواهینامه گرفته وهنوز مهر گواهینامه اش خشک نشده است باید برود خودروی شخصی سوار شود حتی فرسوده آلاینده. افرادی که نگران قیمت خودرو هستند وپول ندارند چه لزومی دارد خودروی شخصی سوار شوند اینهمه وسایل حمل و نقل عمومی. اکثریت افرادی که به افزایش قیمت این خودرو انتقاد دارند یا دلال هستند یا برای فروش وگرنه کسی اگر عاقل باشد استاندارد سازی خودروها بعد از گذشت تقریبا 5 دهه از آمدن نظام اسلامی ضروری ولازم و واجب است. من خودم سورن پلاس 2 گانه ثبت نام کردم. نمایندگی گفتند نداریم. وپیشنهاد سورن پلاس جدید استاندارد را دادند آن هم به مبلغ 460 ملیون به هیچ عنوان نه ناراحت شدم نه گلویم را پاره کردم رفتم و ثبت نام کردم وخدا اهم صدهزار بار شکر میکنم چرا در کشور ما مردم می‌خواهند همیشه انتقاد کنند وبه فکر منافع خود هستند.

  • ناشناس ارسالی در

    اگه عرضه دارید قیمت پارس را بیارید پائین اگه استاندارد ۸۵ گانه را ندارن.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها