|
کدخبر: 320541

کریستیانو رونالدو | صرافی بایننس

صرافی بایننس کار دست رونالدو داد / شکایت یک میلیارد دلار روی میز!

کریستیانو رونالدو به‌دلیل تبلیغ بایننس با شکایت یک میلیارد دلاری روبرو شد.

اقتصاد صرافی بایننس کار دست رونالدو داد / شکایت یک میلیارد دلار روی میز!

« کریستیانو رونالدو »، فوق‌ستاره پرتغالی فوتبال به‌دلیل تبلیغ بایننس ، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، با یک شکایت دسته‌جمعی در ایالات متحده مواجه شده است. شاکیان این پرونده که به دنبال غرامت «بیش از یک میلیارد دلاری» هستند، ادعا کرده‌اند که تأیید رونالدو باعث‌شده تا آن‌ها سرمایه‌گذاری زیان‌باری را انجام دهند.

براساس گزارش گاردین، طبق شکایتی که روز دوشنبه در دادگاه فدرال منطقه جنوبی فلوریدا ارائه شده است، تبلیغ بایننس توسط این فوتبالیست «فریبنده و غیرقانونی» بوده است. شاکیان ادعا می کنند که همکاری بایننس با چهره‌های مطرحی مانند رونالدو، آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه و ناامن هدایت کرده است.

در توضیحات این شکایت آمده است:

«شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کلاهبرداری بایننس فقط از طریق عرضه و فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده با کمک مشتاقانه برخی از ثروتمندترین، قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین سازمان‌ها و افراد مشهور سراسر جهان مانند رونالدو، می‌توانست به چنین درجاتی برسد.»

همکاری بایننس و کریستیانو رونالدو

در نوامبر سال ۲۰۲۲، بایننس اولین مجموعه از توکن «CR۷» را با همکاری کریستیانو رونالدو معرفی کرد که به گفته این فوتبالیست، آن‌ها را «برای حمایت در طول سال‌ها» به طرفداران پاداش می‌دهد. «CR۷» ترکیب حروف اول اسم و شماره پیراهن رونالدو (عدد هفت) است و در طیف وسیعی از محصولات، مانند کفش تا عطر استفاده می‌شود و به او کمک کرده تا به یکی از ثروتمندترین ورزشکاران روی زمین تبدیل شود.

ارزان‌ترین NFT از این مجموعه زمانی که در نوامبر ۲۰۲۲ به فروش رسید، ۷۷ دلار قیمت داشت، اما یک سال بعد، قیمت آن به حدود ۱ دلار رسید.

«گری جنسلر»، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) درباره تبلیغ ارزهای دیجیتال و توکن‌ها توسط افراد مشهور می‌گوید:

«زمانی که افراد مشهور فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از جمله اوراق بهادار دارایی رمزنگاری‌شده را تأیید می‌کنند، سرمایه‌گذاران باید به این موضوع توجه کنند که آیا سرمایه‌گذاری برای آن‌ها مناسب است یا خیر و باید بدانند که چرا افراد مشهور آن‌ها را تأیید کرده‌اند.»

شکایت از رونالدو

کریستیانو رونالدو، ستاره محبوب فوتبال، با طرح دعوای دسته‌جمعی از سوی شاکیان مواجه شده است که ادعا می‌کنند از تبلیغ او در صرافی ارز دیجیتال بایننس، که اکنون درگیر چالش‌های قانونی شده است، متحمل ضرر شده‌اند.

یک پرونده در ۲۷ نوامبر به دادگاه منطقه فلوریدا ارسال و مدعی شد که رونالدو «در هماهنگی با بایننس در عرضه و فروش اوراق بهادار ثبت نشده، تبلیغ، کمک و یا مشارکت فعال داشته است.»

بایننس در اواسط سال ۲۰۲۲ وارد یک شراکت چند ساله با رونالدو شد تا مجموعه‌ای از توکن غیرقابل تعویض (NFT) خودش را تبلیغ کند که حداقل سه مجموعه از آن‌ها به بایننس مرتبط بود.

این شکایت ادعا می‌کند که کاربرانی که برای NFTهای رونالدو ثبت‌نام کرده‌اند، احتمالاً از بایننس برای مقاصد دیگر استفاده می‌کنند – از جمله سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ثبت نشده، از جمله BNB بایننس و بازدهی کریپتویی آن.

تبلیغات رونالدو همراه با تشویق میلیون‌ها فالوور، طرفدار و حامی او به سرمایه‌گذاری در پلتفرم بایننس، این صرافی را در جذب سرمایه‌گذاری، در اوراق بهادار ثبت نشده یاری کرده است.

در این شکایت آمده است که رونالدو به دلیل نفوذ و گستردگی بایننس با ۸۵۰ میلیون دنبال کننده در سراسر شبکه‌های اجتماعی، بخش مهمی از محبوبیت رو به رشد بایننس بود. آنها ادعا می‌کنند که فروش NFT او در ارتقای صرافی «بسیار مهم» بوده است – با افزایش ۵۰۰ درصدی جستجو برای «Binance» در یک هفته پس از فروش اولیه.

در این شکایت ادعا شده است که رونالدو «درباره فروش اوراق بهادار ثبت نشده بایننس» می‌دانست یا باید می‌دانست، زیرا او «تجربه سرمایه‌گذاری و منابع گسترده برای مشورت با مشاوران» را دارد.

در این شکایت به راهنمایی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار اشاره شده است که به افراد مشهور در مورد نیاز به افشای دریافتی خود برای تبلیغ ارزهای دیجیتال هشدار می‌دهد – که در شکایت ادعا می‌شود رونالدو این کار را نکرده است.

شاکیان دعوای دسته‌جمعی مایکل سایزمور، مایکی ونگدارا و گوردون لوئیس هستند که به دنبال جبران خسارت و کمک مالی برای پوشش هزینه‌های قانونی هستند.

منبع: دیجیتاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها