|
کدخبر: 320291

صنایع دستی/گردشگری/قیمت صنایع دستی

بازی با کلمات در حمایت صنعتگران سنتی/اجاره غرفه در نمایشگاه سر به فلک کشید

در حال حاضر، نمایشگاه صنایع دستی در حال برگزاری است که هنرمندان از قیمت بالای اجاره‌بها غرفه‌ها ناراضی هستند.

اقتصاد بازی با کلمات در حمایت صنعتگران سنتی/اجاره غرفه در نمایشگاه سر به فلک کشید

توسعه صنایع دستی می‌تواند برای کشور سودآوری بالا به همراه داشته باشد و حتی می‌تواند به عنوان ضامن اشتغال جوانان عمل کند. سرمایه‌گذاری در این صنعت همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای ایجاد اشتغال مورد توجه قرار گرفته است. این امر به ویژه در نظر گرفته می‌شود که بسیاری از جوانان بیکار در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و ممکن است به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند یا به مشاغل غیرقانونی روی آورده و پیامدهای منفی را در پی داشته باشند.

بخش کشاورزی و دامپروری به دلیل فصلی بودن، اوقات فراغتی را بوجود میاورد که اشتغال به صنایع دستی برای ایام بیکاری خانواده های روستایی درآن زمان مفید است و میتواند سبب رونق پایداری و ثبات کشاورزی و دامپروری شود، اما متاسفانه در کشور این صنعت نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند. مشکلات در همه مراحل گریبانگیر این صنعت بوده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت مرحله عرضه است.

نمایشگاهی برای آشنایی مردم

این مورد که مردم با این صنایع آشنا شوند و برای آن بازاریابی کرد و مردم ترغیب به خرید این محصولات شوند بسیار مهم است. یکی از راه‌های که مردم با این صنعت آشنا می‌شوند نمایشگاه‌های صنایه دستی است. یکی از این نمایشگاه‌ها که جنبه ملی دارد و هر سال در محل  دائمی نمایشگاه‌ها برگزار شده از بهترین فرصت‌ها برای شناخت مردم با صنایع دستی است.

اجاره بالای غرفه

اما امسال گویا شرکت‌گنندگان در این نمایشگاه با مشکلاتی روبرو شده‌اند و بسیاری به این فکر افتاده که از حضور در نمایشگاه انصراف بدهند. یکی از این مشکلات مبلغ اجاره بها غرفه‌ها است که برای بسیاری از هنرمندان صنایع دستی پرداخت این مبلغ سخت است. هزینه اجاره به اضافه مبلغی که باید هنرمندانی که از شهرستان می‌آیند برای جا و غذا هزینه کنند، شرکت دراین نمایشگاه را برای بسیاری سخت کرده است.

نمایشگاه حمایتی که بخش خصوصی برگزار می‌کند

نیما ذاکری یکی از هنرمندان صنایع دستی درباره گرانی غرفه‌ها  گفت: هر سال معاونت صنایع دستی نمایشگاهی به نام عیدانه را در اسفند ماه برگزار می‌کرد.گاهی اوقات هم این نمایشگاه با همزمان با نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شد. امسال یه رویه دیگر در پیش گرفته و تعداد نمایشگاه‌هاتی صنایع دستی را کمتر کردند و در پایان سال که اوج فروش هنرمندان هست نمایشگاه را به بخش خصوصی دادند.

وی ادامه داد: اول به ما نگفتند که این نمایشگاه قرار است توسط بخش خصوصی برگزار شود چون در تبلیغ ثبت‌نام نمایشگاه آمده بود بیست و هفتمین دوره که این موضوع را به ذهن می‌رساند که در امتداد نمایشگاه‌های قبلی قرار است برگزار شود. اما بعد معلوم شد که کامل نمایشگاه دست بخش خصوصی است.

توان دادن اجاره را همه ندارند

ذاکری تصریح کرد:هزینه اجاره غرفه متری یک میلیون و ۱۱۲ هزارتومان قرار داده شده وهزینه زمین خالی متری ۷۱۲ هزارتومان است که به این مبالغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود. برای چهار روز نزدیک به ۱۴ میلیون هزینه غرفه در می‌آید که برای بسیاری از هنرمندان صنایع دستی زیاد است. هنرمندان باید در این چند روز از نقاط مختلف به این نمایشگاه بیایند، در سال‌های گذشته این نمایشگاه شکل حمایتی داشت و مبلغ ناچیزی دریافت می‌شد یا حتی بسیاری از هنرمندان به طور رایگان درنمایشگاه شرکت می‌کردند، اما در نزدیک عید این نمایشگاه را به بخش خصوصی داد.

این هنرمند صنایع دستی شرح داد: هنرمندان صنایع دستی منتظر شب عید هستند که بتوانند در نمایشگاه حمایتی فروش داشته باشند، می‌بینند که  برگزار کننده نمایشگاه بخش خصوصی است. هنرمندانی که از شهرهای دور می‌آیند هزینه اسکان، رفت و آمد و غذا دارند که اگر در مجموع بخواهیم حساب کنیم نزدیک ۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود؛ آیا این هنرمند فروش داشته باشد یا خیر. باید معاونت دستی باید از هنرمندان حمایت کند.

وی گفت: ذهن هنرمندان درگیر موضوعات مختلف است و نمی‌توانند روی یک موضوع تمرکز کند، نمایشگاه‌های استانی امسال کمتر شد و حتی آن‌هایی هم که برگزار شد در تاریخ مقرر آغاز به کار نکرد. تعرفه نمایشگاهی خود سازمان امور نمایشگاهی اعلام کرده که باید متری ۵۹۰ هزار تومان باشد، این اختلاف قیمت از کجاست، ما نیاز به شفاف‌سازی در این زمینه داریم. سوال بعدی ما این است چرا باید نمایشگاه را بخش خصوصی برگزار کند؟ این اتفاقات فقط بر مشکلات صنایع دستی اضافه می‌شود.

 

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها