|
کدخبر: 320197

بازار بورس / بورس امروز / پیش بینی بورس

روند خنثی بازار سهام / اعتماد به بورس باز می گردد؟

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه، سه هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان نشان می‌داد.

اقتصاد روند خنثی بازار سهام / اعتماد به بورس باز می گردد؟

در پایان معاملات روز اول هفته، شاخص اصلی بورس تهران با رشد ۰.۱ درصدی، معادل ۲۷ واحد، به ارتفاع ۲۱۰۱۰۴ واحد رسید.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی هم‌جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۱۶ درصدی (معادل هزار و ۱۵۹ واحد)، در پله ۷۳۹ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با رشد ۲۲.۹۵ واحدی، به سطح ۲۵ هزار و ۴۳۹ واحدی صعود کرد.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه، سه هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات اولین روز هفته را هم ۶.۱ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس، خبر از خروج ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.  

پیش بینی بورس دوشنبه

مجید عشقی رئیس سازمان بورس، محمدرضا فرزین ریاست بانک مرکزی و همچنین احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، طی هفته گذشته، سعی کردند با پمپاژ اخبار مثبت جهت نماگرهای سهامی را تغییر دهند. ناخدایان کشتی اقتصاد کشور اما این بار هم تنها به بیان کلیات اکتفا کردند و خبری از جزئیات اخبار خوش آن‌ها نبود.

بورس تهران از ابتدای بهمن‌ماه تا کنون در اغلب روزهای معاملاتی بازدهی منفی داشته است. اگرچه این دست روزهای ناخوش بورسی محدود به بهمن‌ماه نمی‌شود و نتیجه تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی است که طی ماه‌های گذشته، بورس تهران را در شرایط بی‌ثباتی قرار داده است.

بی‌اعتنایی بازار سهام و تداوم روند خنثی بورس تهران به خوبی نشان داد که خبردرمانی بدون اقدامات اجرایی تاثیری بر شرایط بازار ندارد. با این وجود اقداماتی نظیر کاهش فاصله میان نرخ دلار حواله و دلار آزاد می‌تواند تا حد زیادی از آسیبی که به صنایع و شرکت‌ها وارد شده است، بکاهد.

بورس تهران نیازمند تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات عملی مسئولان اقتصادی است تا اعتماد از دست رفته، به فضای سرمایه‌گذاری بازگردد.

بازار سهام پس از پشت سر‌گذاشتن تعطیلات آخر و میان‌هفته‌ای، روز دوشنبه معاملات را از سرخواهد گرفت. کارشناسان معتقدند طی هفته جاری، نماگرهای سهامی خود را با سطوح جدید دلار مطابقت خواهند داد. از این رو انتظارات کاهشی نسبت به بازدهی بورس تهران رنگ باخته و پیش بینی می‌شود فضای متعادلی بر معاملات بازار سهام حاکم شود.

تفاوت بین بورس و فرابورس

بورس و فرابورس هر دو به عنوان بازارهای مالی در ایران فعالیت می‌کنند، اما تفاوت‌هایی در عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها وجود دارد:

نوع اوراق معاملاتی: در بورس، اوراق بهادار عمومی شرکت‌های سهامی عام به عنوان اصلی‌ترین اوراق معاملاتی مورد معامله قرار می‌گیرند. اما در فرابورس، علاوه بر اوراق بهادار عمومی، اوراق بهادار غیرعمومی شرکت‌های تعاونی، شرکت‌های خصوصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هستند.

محدودیت‌های لیستینگ: لیستینگ (ثبت شرکت در بازار) در بورس مشروط به اطلاعات و شرایط خاصی است. شرکت‌های بزرگتر و با عملکرد مالی قوی تر احتمال لیستینگ در بورس را دارند. اما در فرابورس، شرکت‌های کوچکتر و با شرایط کمتری می‌توانند لیست شوند.

نوع معاملات: در بورس، معاملات به صورت مستقیم و در نمادهای معاملاتی انجام می‌شود. اما در فرابورس، معاملات به صورت غیرمستقیم از طریق سامانه‌های کارگزاری انجام می‌شود. این به این معنی است که سرمایه‌گذاران در فرابورس نیاز به ثبت نماد دارند.

نوع معامله‌گران: در بورس، معاملات عمده‌ترین نوع معاملات را معامله‌گران حقیقی یا حقوقی انجام می‌دهند. اما در فرابورس، معاملات بیشتر توسط کارگزاران و سرمایه‌گذاران حقوقی انجام می‌شود.

نوع نظارت: بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است، در حالی که فرابورس تحت نظارت سازمان بورس انرژی و کالا می‌باشد.

حجم معاملات: تاریخچه نشان می‌دهد که حجم معاملات در بورس بیشتر از فرابورس است. بورس تهران به عنوان بازار اصلی ایران و بزرگترین بورس کشور، حجم معاملات بیشتری دارد.

از طرف دیگر، بورس و فرابورس هر دو نقش مهمی در توسعه بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در ایران دارند و به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    حالا دیگه باید به مردم ثابت شده باشه که این دولت و تیم اقتصادی ضعیف و بی سواد آن مخالف سرسخت رشد و رونق بورس هستند.

  • ناشناس ارسالی در

    امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، دلار ، سکه‌، طلای ۱۸ عیار ، خودرو، زمین و مسکن افزایشی ولی بورس قرمز، منفی و کاهشی !!!!!!!!
    جناب رئیسی، خاندوزی، فرزین، عشقی بی کفایت و نالایق چه بلایی سر بورس آوردید ؟!!!!!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    چی شد اون وعده ی جناب رئیسی مبنی بر درست کردن یک هفته ای بورس ؟؟!!!!!!! بعد از گذشت ۳۴ ماه از دولت رئیسی ، وی نه تنها بورس را درست نکردند بلکه آن را نابود کردند. این دولت و تیم اقتصادی بی سواد و ضعیف آنها به سر پرستی خاندوزی بورس را نابود کردند . باید مدال را به خاندوزی ، فرزین و عشقی بدهند که کمر همت بستند بورس را نابود کنند و موفق هم شدند.

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر امواتتان .

  • ناشناس ارسالی در

    هیچ امیدی با این نمایندگان واین دولت به بورس نیست سرمایه هاتون را نجات بدین فقط

  • ناشناس ارسالی در

    چی شد اون وعده ی جناب رئیسی مبنی بر درست کردن یک هفته ای بورس ؟؟!!!!!!! بعد از گذشت ۳۴ ماه از دولت رئیسی ، وی نه تنها بورس را درست نکردند بلکه آن را نابود کردند. این دولت و تیم اقتصادی بی سواد و ضعیف آنها به سر پرستی خاندوزی بورس را نابود کردند . باید مدال را به خاندوزی ، فرزین و عشقی بدهند که کمر همت بستند بورس را نابود کنند و موفق هم شدند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها