|
کدخبر: 320061

سهمیه بنزین / قیمت بنزین / بازار انرژی

زمزمه‌های تغییر قیمت بنزین / سهمیه کاهش پیدا می کند؟

معین الدین سعیدی، اظهار داشت: احتمالا دولت قصد دارد قیمت سوخت را افزایش دهد و به همین دلیل سهمیه ها را کاهش داده است.

اقتصاد زمزمه‌های تغییر قیمت بنزین / سهمیه کاهش پیدا می کند؟

بنزین یکی از منابع اصلی انرژی در سراسر جهان است و قیمت آن در هر کشور می تواند متفاوت باشد. این تفاوت‌ها به عوامل مختلفی مانند تولید داخلی، واردات، فروش و تقاضا، قوانین مالیاتی و سیاسی بستگی دارد. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین  دارند و ممکن است قیمت آن بر اساس تصمیمات دولت به عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس، گفت: ما احتمال می دهیم دولت بنا دارد قیمت سوخت را افزایش دهد و به همین دلیل سهمیه ها را کاهش داده است. در واقع به مرگ گرفته است که مردم به تب راضی شوند.

وی افزود: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت آزاد و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان برای مردم ایجاد شده بنده به اتفاق یکی دیگر از نمایندگان استان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم و در حال جمع آوری امضا هستیم.

افزایش حقوق کارمندان، افزایش هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۳، خنثی سازی تحریم ها و ... به روایت سخنگوی دولت

براساس تغییرات جدید، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.

همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

سهمیه بنزین یک سیستم است که در برخی کشورها برای مدیریت و کنترل مصرف سوخت بنزین توسط رانندگان و خودروها استفاده می‌شود. این سیستم معمولاً به منظور کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کنترل نرخ تقاضای بنزین در بازار ایجاد می‌شود.

مهم است بدانید که سهمیه بنزین در هر کشور ممکن است قوانین و مقررات خاص خود را داشته باشد و به تناسب با وضعیت اقتصادی و نیازهای آن کشور اجرا شود. همچنین، این سیستم ممکن است با چالش‌ها و انتقاداتی روبه‌رو شود که باید با توجه به شرایط محلی و منافع عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، درباره میزان ناترازی بنزین و راهکارهای رفع این مساله، اظهار کرد: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف و سی‌ان‌جی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.

وی افزود: نیاز است در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات شایسته‌ای انجام شود که عملا با استانداردهای جهانی اقدام شود، هم در بحث کیفی‌سازی خودروها، خارج‌ کردن خودروهای فرسوده عملا ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر روزانه مازاد بنزین داریم که می‌توانیم این میزان را در سبد صادرات کشور قرار دهیم لذا باید به موازات بحث تولید بنزین و احداث پالایشگاه جدید و کیفی سازی در حوزه بهینه‌سازی هم اقدام کنیم.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها