|
کدخبر: 319960

هزینه درمان/دندانپزشکی/بیمه تکمیلی

کشیدن دندان تنها چاره بیماران/درمان واجبی که بیمه حمایت نمیکند

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران درباره وضعیت دندان‌های مردم ایران صحبت کرده و اظهار داشته است که دهان مردم پر از دندان‌های پوسیده و خراب است. او تأکید کرده که دندان کشیدن، تنها راهی است که مردم برای خلاص شدن از درد دندان دارند؛ زیرا هزینه‌های مربوط به ترمیم دندان‌ها به شدت بالا است.

اقتصاد کشیدن دندان تنها چاره بیماران/درمان واجبی که بیمه حمایت نمیکند

در سال‌های اخیر، شاخص‌های سلامت دندان‌های ایرانی‌ها نه تنها بهبود یافته نیست، بلکه به طور برعکس، کاهش یافته است و دلیل اصلی این موضوع، ناکارآمدی وزارت بهداشت است.

وضعیت دندان‌های ایرانی‌ها، از شیرخوارگی تا بزرگسالی و سالمندی، تقریباً در یک سطح است؛ به طوری که خرابی دندان‌ها در سنین کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی، بزرگسالی و سالمندی، تفاوت چندانی با هم ندارد.

مارال قربانزاده، دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی، با اشاره به هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی برای آحاد مختلف جامعه، گفت: هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور درمان‌های دندان‌پزشکی، مهم‌ترین دغدغه همکاران دندان‌پزشک است.

او با انتقاد از اینکه خدمات درمان دندان‌پزشکی را جزو خدمات لوکس تلقی می‌کنند، افزود: همه خدمات دندان‌پزشکی، فقط زیبایی نیست که برای آن ردیف بودجه بیمه‌ای نمی‌بینند.

قربانزاده ادامه داد: از شورای عالی بیمه انتظار داریم برای سلامت مردم، ردیف بودجه دندان‌پزشکی را ببیند. زیرا، برای ما دردناک است که مردم به خاطر نداشتن هزینه درمان دندان‌پزشکی، فقط تن به کشیدن دندان می‌دهند. امیدواریم هزینه‌های خدمات دندان‌پزشکی مورد حمایت بیمه‌ها قرار بگیرد، تا روزی فرا‌برسد که دهان مردم عاری از دندان‌های خراب باشد و بعد از آن بتوانیم به سمت برنامه پیشگیری برویم.

در همین حال، باقر شهنی‌زاده، رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران، به وضعیت سلامت دندان‌های ایرانی‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه میزان پوسیدگی دندان‌ها بعد از کرونا بالا رفت و اگر یک آمایش سراسری در رابطه با بررسی شاخص سلامت دهان و دندان در کشور انجام نشود، وضعیت خرابی دندان‌های مردم بدتر خواهد شد.

او با عنوان این مطلب که دهان مردم پرشده از دندان‌های پوسیده و خراب، افزود: دندان کشیدن، تنها راه مردم برای خلاص شدن از درد دندان هستند. زیرا، هزینه‌های ترمیم دندان‌ها به شدت بالا است.

شهنی‌زاده ادامه داد: اگر پیشگیری اتفاق نیفتد، شاخص سلامت دندان در جامعه، نزولی خواهد شد.

رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران افزود: اغلب درمانگاه‌های دندانپزشکی در بخش دولتی، فقط به کشیدن دندان بسنده کرده‌اند و این در حالی است که نیاز داریم به سمت و سوی ترمیم دندان‌ها، با حمایت دولت پیش برویم.

او تاکید کرد: ما و مردم اطلاع جامع و کاملی از برنامه‌های بهداشت و پیشگیری در حوزه دندان‌پزشکی نداریم. اگر برنامه‌های بهداشت و پیشگیری در حوزه دندان‌پزشکی موفق بود، نباید مطب‌های دندان‌پزشکی ما شلوغ باشند.

وی گفت: نیاز به ایجاد مراکز دندانپزشکی با تعرفه پایین، به این دلیل است که میزان پوسیدگی دندان‌ها بالا است.

خدمات دندانپزشکی رایگان برای این افراد

محمد مهدی ناصحی مدیر عامل سازمان  بیمه سلامت در نشست امروز  وزارت بهداشت گفت: بیمه ها خریدار خدمات برای بیمه شدگان هستند. در نظام سلامت در کشورهای توسعه یافته طبق آمارها ۳۰ درصد منابع پرت می‌شود که در کشور ما این درصد بالاتر خواهد بود، چرا که تجمیع منابع به شکل درست و شفافی انجام نمی گیرد.

وی افزود:  دو بیمه پایه اصلی داریم که در پوشش جمعیت گام اصلی برداشتیم و حالا همگان به نوعی بیمه شدند. تمهیدات لازم را در نظر گرفتیم که خدمات دریافتی از نظر مالی مشکل نداشته باشد. عدالت در نظام سلامت باید وجود  داشته باشد. ۶ میلیون جمعیت در سه دهک اول و ۲ میلیون در دهک دوم داریم که جمع ۵ دهک اول ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان است.  بیمه پایه باید برای همه باشد و افراد بیمه تقویتی را خودشان اقدام کنند.

مدیر عامل سازمان  بیمه سلامت اظهار کرد: فرزندان تا ۵سالگی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. بیمه ناباروری دو سال است که مادران را تحت پوشش دارد. ۹۰ درصد هزینه های دولتی تحت پوشش تعرفه های دولتی است. تامین هزینه ها ما در بخش دولتی است و در بخش خصوصی ممکن است قسمتی از هزینه بر عهده بیمار باشد.

ناصحی تاکید کرد: خدمات توانبخشی را در بیمه پایه تحت حمایت بیماران صعب العلاج پوشش دادیم حدود ۲ میلیون نفر جمعیت است. گام اصلی ما شاخص جمیعت است. شاخص جمعیت ما  در وضعیت مطلوب است ۲۰‌میلیون جمعیت روستایی تحت پوشش بیمه سلامت است و ۹۵ درصد در نظام ارجاع تحت پوشش بیمه است.

وی افزود: در نظام شهری پزشکی خانواده را بزودی در برنامه خود اعمال خواهیم کرد. بودجه صندوق بیماران صعب العلاج سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان بود که امسال به  ۷ هزار میلیارد تومان که هر ماه از سازمان برنامه بودجه ابلاغ میشود. حدود۱۵ بیماری بزودی  تحت حمایت  صندوق صعب العلاج خواهد بود هم اکنون ۵۳ بیماری در این صندوق تعریف شده است. در  حوزه بیماری صعب العلاج حدود ۶۰ دارو را تحت پوشش بیمه قرار دادیم. در خصوص بیماری دیابت در قسمت دارویی حدود ۹۰ درصد این داروها تحت پوشش بیمه هستند.

مدیر عامل بیمه سلامت بیان کرد: پرداخت بیمه سلامت با تاخیر ۲ تا۳ ماهه در حال توزیع است. بخصوص در دانشگاه های دولتی بموقع پرداخت انجام‌میشود. وضعیت بیمارستان ها نیاز به حمایت دارند. حمایت بیشتری شود. انتظار ما این است در حوزه سلامت توجه دولت داده شده است. نظم خاصی به نظام پرداخت نظم درستی دهیم.

ناصحی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز درباره بیمه دندانپزشکی گفت: پوشش بیمه دندانپزشکی رایگان نیست  و مخالفانی دارد. از ۴ خدمت موجود به ۱۷ خدمت ارتقا داده شده و در برنامه خود درنظر داریم. به خدمات گران قیمت درصد بیشتری داده شود. پیشنهاد سرانه برای خدمات دندانپزشکی دادیم. امیدواریم در شورای عالی نظام سلامت رای نهایی داده شود. پیشنهاد اعضا پوشش افراد زیر ۱۸ سال بود که ما درنظر داریم تمامی گروه سنی تخت پوشش باشند. خدمات دندانپزشکی رایگان برای زنان باردار کودکان  زیر ۱۴ سال و   مادران شیرده ارایه می‌شود که فقط در مراکز طرف قرار دادارایه می شود. ۸  داروی مکمل نیز برای این این گروه رایگان توزیع می‌شود. ۱۸ درصد مراکز طرف قرارداد هستند. از  ۹ هزار ۲۲۸ موسسه  ۱۶۴۷ طرف قرارداد با بیمه دندانپزشکی هستند.

منبع: شرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها