|
کدخبر: 319855

بیمه تامین اجتماعی/تعرفه بیمه/حق بیمه

سقف حمایت مالی بیمه از این بیماری برداشته شد/دریافت خدمات رایگان در کدام مراکز مجاز شد؟

سازمان بیمه سلامت با هدف حمایت مالی و کاهش هزینه‌های درمان ناباروری، تصمیم گرفته است سقف خدمات درمانی برای زوج‌های تحت درمان نابارور را برداشت کند.

اقتصاد سقف حمایت مالی بیمه از این بیماری برداشته شد/دریافت خدمات رایگان در کدام مراکز مجاز شد؟

به گفته جواد تدبیری، رئیس اداره بیمه سلامت در شهرستان نطنز، استان اصفهان، سازمان بیمه سلامت تصمیم گرفته است تا با هدف حمایت مالی و کاهش هزینه‌های درمان ناباروری، سقف خدمات درمانی برای زوج‌های تحت درمان نابارور را بردارد.

وی افزود: زوج‌های نابارور تا پیش از این ۳ نوبت می‌توانستند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند که با برداشته شدن این سقف، زوج‌های نابارور ـ طبق نظر پزشک ـ همه خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیاز را بدون محدودیت دریافت می‌کنند.

رئیس اداره بیمه سلامت نطنز گفت: این موضوع متعلق به مراکز طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت است و در همه مراکز این خدمات انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در دستورالعمل جدید ۲۸ قلم آزمایش‌های تشخیصی ژنتیک به پوشش بیمه‌ای بیمه سلامت اضافه شده که این آزمایش‌ها مربوط به افرادی است که تحت سقط جنین‌های مکرر قرار می‌گیرند که تا پیش از این تحت پوشش بیمه نبود.

تدبیری گفت: همه خدمات در درمان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت است به طوری که ۹۰ درصد پوشش در بخش‌های دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در سایر مراکز تحت پوشش قرار گرفته است.

وی گفت: در دستورالعمل جدید هیچ محدودیتی در تعداد دفعات بهره‌مندی از این خدمات وجود ندارد.

پوشش بیمه سلامت زوجین نابارور چگونه است؟

مریم آزادی درباره حمایت‌های سازمان بیمه سلامت از زوجین نابارور اظهار داشت: در ماه آذر سال ۱۴۰۰، دبیرخانه شورای عالی بیمه دستورالعمل خرید راهبردی خدمات ناباروری را به تمامی سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ کرد. بنابراین، سازمان بیمه سلامت نیز این خدمات را در قالب بیمه تامین کرده است.

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه در حال حاضر هر فرد ایرانی فاقد پوشش بیمه می تواند با مراجعه به بیمه سلامت تحت پوشش قرار گیرد افزود: در سامانه های بیمه سلامت حدود ۶۳ هزار نفر زوج نابارور نشاندار شده اند و امیدواریم زوجین بیشتری شناسایی و از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دستورالعمل ابلاغی توسط شورای عالی بیمه شامل ۲ بخش خدمات سرپایی از جمله دارو، آزمایشات، خدمات تصویربرداری، ویزیت پزشک و خدمات بستری است، این خدمات اگر در مراکز درمانی دولتی دریافت شود، ۹۰ درصد تعرفه دولتی پوشش داده می شود؛ اما در سایر بخش ها ۹۰درصد تعرفه عمومی غیردولتی پوشش داده می شود.

آزادی اظهار داشت: هم اکنون سطح و عمق خدمات پوششی برای زوجین نابارور افزایش پیدا کرده است، از جمله اینکه اقلام دارویی از ۶۳ به ۶۶ قلم و تجهیزات و لوازم مصرفی برای درمان ناباروری از ۲۸ به ۲۹ قلم افزایش داشته است. همچنین ۷ نوع خدمت تصویربرداری از جمله سونوگرافی های تشخیصی نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است؛ ضمن اینکه آزمایش بررسی ذخیره تخمدان برای زوجین دارای نشان تحت پوشش قرار دارد.

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۱۶ کد خدمت آزمایشات ژنتیک برای زنان دارای سقط مکرر در دستورالعمل جدید تحت پوشش قرار گرفته و با تعرفه ۹۰ درصد پرداخت می شود، ۴۵ کد خدمت به عنوان خدمات آماده سازی برای باروری نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد. بدون شک برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هیچ محدودیتی در تعداد بهره مندی از خدمات وجود ندارد.

بیمه ناباروری به معنای بیمه‌ای است که برای پوشش هزینه‌های مرتبط با درمان ناباروری ارائه می‌شود. ناباروری به عدم توانایی زوجین برای بارور شدن و باروری موفق تحت شرایط عادی تولید مثل اطلاق می‌شود. این بیمه ممکن است شامل هزینه‌های مرتبط با تشخیص، درمان و روش‌های دستیابی به باروری مانند درمان هورمونی، درمان جراحی، تلقیح مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با تولید مثل باشد.

زوجینی که با مشکل ناباروری روبرو هستند، به زوجین نابارور مشهور هستند. ناباروری به عدم توانایی زوجین برای بارور شدن و باروری موفق تحت شرایط عادی تولید مثل اطلاق می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله مشکلات زنانه مانند عدم تخمک‌گذاری صحیح یا مشکلات رحم، مشکلات مردانه مانند کاهش تعداد اسپرم یا عدم کیفیت مناسب اسپرم، یا مشکلات مشترک زوجین مانند نارسایی تخمک و اسپرم، عدم تطابق زمانی جنسی و آسیب‌های سابقه درمانی وجود داشته باشد.

زوجینی که با ناباروری مواجه هستند، ممکن است به پزشکان تخصصی در زمینه ناباروری مراجعه کنند تا دلایل و مشکلات خود را بررسی کنند و راه‌های درمانی مختلف را بررسی کنند. این راه‌های درمانی می‌تواند شامل درمان هورمونی، درمان جراحی، تلقیح مصنوعی، فناوری‌های مرتبط با تولید مثل مانند فرآیند جنین‌گذاری معمولی یا تزریق مستقیم اسپرم (ICSI) و یا استفاده از سوگنال شده‌های دیگر مانند سوپرواژ و گامت‌انتقال می‌شود. هر درمان بسته به علت ناباروری و شرایط زوجین متفاوت است و نیاز به مشاوره حرفه‌ای دارد.

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها