|
کدخبر: 319850

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

افزایش قیمت نفت / بازار طلای سیاه همچنان در آشوب است

قیمت نفت در معاملات امروز، ۱۷ بهمن، افزایش اندکی را تجربه کرد.

اقتصاد افزایش قیمت نفت / بازار طلای سیاه همچنان در آشوب است

بازار معاملات نفت جهانی، تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار گرفت. قیمت طلای سیاه به دلایل متفاوتی که یکی از آن ها بحران دریای سرخ است، افزایش پیدا کرد و یک رشد اندک را در معاملات امروز به ثبت رساند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵ سنت معادل ۰.۰۶ درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۴ سنت رسید.

قیمت نفت تغییر چندانی در روز سه‌شنبه نداشته است. شرکت کنندگان بازار در حال بررسی نتیجه دیدار وزیر امور خارجه آمریکا از خاورمیانه برای مذاکرات صلح هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز دوشنبه با ولیعهد عربستان دیدار کرد. انتظار می‌رود این دیدار به آتش بس در غزه بینجامد.

پیشنهاد آتش‌بس هفته گذشته توسط قطر و مصر به عنوان میانجی‌ها به حماس داده شده است. حماس خواستار ضمانت‌های بیشتری برای پایان یافتن این جنگ چهار ماهه است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵ سنت معادل ۰.۰۶ درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶ سنت معادل ۰.۰۸ درصد افزایش ۷۲ دلار و ۸۴ سنت معامله می‌شود. هر دوی این شاخص‌های نفتی حدود ۱ درصد در روز دوشنبه افزایش قیمت داشتند.

آمریکا به کمپین خود علیه یمن ادامه می‌دهند

طبق گفته برخی منابع در روسیه، بزرگترین پالایشگاه نفت این کشور در جنوب در روز شنبه مورد حمله پهپادی اوکراین قرار گرفته است. این جدیدترین حمله اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه است که صادرات نفت و پتروشیمی این کشور را کاهش داده است.

شرکت کنندگان بازار منتظر اطلاعات صنعتی هستند که قرار است امروز در مورد ذخایر نفت خام آمریکا منتشر شود. به نظر می‌رسد ذخایر نفت این کشور ۲.۱ میلیون بشکه در هفته منتهی به دوم فوریه افزایش یافته باشد.

بخش عمده رشد تولید نفت آمریکا در سال میلادی گذشته با وجود تعداد کمتر دکل‌های حفاری و عدم رشد قابل توجه هزینه برای تولید جدید روی داد اما آیا امسال هم این رونق ادامه خواهد یافت؟

پس از آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، قیمت نفت افزایش یافت اما پس از گذشت یک هفته یا بیشتر، قیمت‌ها عقب نشینی کردند. با وجود ادامه این جنگ، قیمت نفت در بازه محدودی حبس ماند و تحلیلگران پیش‌بینی کردند تنها یک اختلال عرضه واقعی می‌تواند باعث شود معامله‌گران نفت، به ریسک ژئوپلیتیکی اهمیت دهند.

این واکنش بازار تحت تاثیر یک عامل روی داد؛ این عامل، تولید نفت آمریکا بود که به شکل غیرمنتظره‌ای در سال گذشته رشد کرد و به نظر می‌رسد بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران، فرض را بر این گذاشته‌اند که امسال هم، همین روند را خواهد داشت. اما آیا این طور است؟

هفته گذشته، عربستان سعودی به شرکت آرامکو دستور داد تا کار روی توسعه ظرفیت تولید نفت را متوقف کند. قرار بود آرامکو حداکثر ظرفیت تولید نفت را از ۱۲ میلیون بشکه در روز، به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد اما معلوم شد که ریاض در این برنامه، تجدیدنظر کرده است. بلومبرگ به سرعت به نقش صنعت نفت شیل آمریکا به عنوان دشمنان سعودی‌ها در طول دهه گذشته، اشاره کرد.

به نظر می‌رسد در این گفته، فرض بر این گذاشته شده که تولید نفت شیل آمریکا، با نرخ قوی سال میلادی گذشته، به رشد خود ادامه می‌دهد. رشد تولید در سال گذشته، بسیاری از ناظران صنعت را که انتظار داشتند تولید منعکس‌کننده انضباط مالی جدید شرکت‌های حفاری و تمرکز بر سوددهی به سهامداران و بازپرداخت بدهی باشد، شگفت‌زده کرد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها