|
کدخبر: 319702

حقوق کارگران / افزایش حقوق / حقوق کارمندان

پیش بینی وحشتناک از بازار مسکن / با خرید خانه خداحافظی کنید

مجیدگودرزی- پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی گفت: تعیین دستمزد کارگران به صورت ناقص تعیین شده و نیاز به بازنگری بیشتر و دوباره از سوی مجلس شورای اسلامی دارد.

اقتصاد پیش بینی وحشتناک از بازار مسکن / با خرید خانه خداحافظی کنید

مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که حداقل دستمزد کارگران را با یک افزایش ۲۰ درصدی افزایش دهد. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که نرخ تورم در حال افزایش است و ارزش پول روز به روز کاهش می‌یابد. با افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر، افزایش دستمزد کارگران تعیین شده توسط دولت و مجلس به نسبت ۲۰ درصد، به نظر ممکن است ناچیز به نظر برسد.

مهمترین نیاز کارگران و کارمندان تأمین مسکن است. با این روال که پیش می‌رویم به نظر می‌آید یکی از ضروری‌ترین نیاز‌های این قشر در سال آینده با چالش بسیار جدی مواجه خواهد شد.

با اعلام مرکز آمار ایران در خصوص تغییرات نرخ تورم در پایان تیرماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره به رقم ۳۷. ۹ درصد رسیده است. به بیان دیگر، خانوار‌های کشور به طور میانگین، ۳۷. ۹ درصد بیشتر از تیر ماه ١۴٠١، برای اجاره خانه هزینه کرده‌اند و این به معنای عبور از سقف ۲۵ درصدی برای نرخ اجاره است. همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به پایان تیرماه برای بخش اجاره به رقم ۳۵. ۸ درصد رسیده که این نرخ نیز از سقف تعیین شده در تهران و در سایر شهر‌ها بیشتر است. به طور متوسط نرخ افزایش اجاره مسکن هر ساله به طور متوسط ۲۵ تا ۳۷ درصد افزایش می‌یابد و حقوق بگیران از تأمین مسکن در سال آینده عاجز می‌شوند.

مهاجرت اجباری کارگران به حاشیه شهرها

مجیدگودرزی- پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی گفت: تعیین دستمزد کارگران به صورت ناقص تعیین شده و نیاز به بازنگری بیشتر و دوباره از سوی مجلس شورای اسلامی دارد. با روند افزایش نرخ تورم قبل از اجرا شدن دستمزد‌ها در سال آینده توان کارگران و کارمندان به طرز شدیدی رو به کاهش است و قاطعانه می‌شود اعلام کرد که کارگران مجبور به مهاجرت به حاشیه شهر‌ها و شهرستان‌ها خواهند شد.

امیدواریم که مجلس آینده تعادل میان کارفرمایی و کارگری را برقرار کند

وی با انتقاد به رویه نادرست تعیین حقوق دستمزد اظهار کرد: پیشنهاد حقوق و دستمزد باید از شورای عالی کار به مجلس ارائه و تصویب شود. نه اینکه مصوبات مجلس درشورای عالی کار گنجانده شود و به تصویب برسد. ‌امیدواریم که مجلس آینده تعادل میان کارفرمایی و کارگری را برقرار کند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی که کشور درگیر آن است گفت: اقتصاد ما در رکود تورمی است و در چنین شرایطی که حداقل دستمزد از تورم رشد کمتری دارد رکود بیشتر می‌شود و قدرت خرید و تأمین نیاز‌های اولیه کارگران کاهش می‌یابد.

با سرکوب شدید تقاضا در اقتصاد مواجه هستیم

این استاد دانشگاه در ادامه به اشتباه کارفرمایان در روند تعیین دستمرد اشاره کرد و افزود: در چنین شرایطی با سرکوب شدید تقاضا در اقتصاد مواجه می‌شویم.معمولاً نظام‌های سرمایه داری از سرکوب تقاضا استقبال نمی‌کنند برای اینکه باید خریدار برای کالا‌های آن‌ها وجود داشته باشد. کمترین حقوقی که کارگران در دنیا می‌گیرند ۱۲۰۰ دلار است اما در ایران حقوق کارگر ۲۰۰ دلار است که در دنیا منسوخ شده است. همین موضوع باعث شده کارگران ما در کشور برای تهیه ابتدایی‌ترین نیاز‌های خود با مشکل مواجه شوند.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق یک فاجعه است و تبعات زیادی خواهد داشت

وی با فاجعه دانستن اقدام اخیر مجلس در تأیید حداقل دستمزد گفت: افزایش ۲۰ درصدی حقوق یک فاجعه است و تبعات زیادی خواهد داشت که دردرجه اول نمی‌تواند مسکن مورد نیاز خود را تأمین کند. بنابراین مجبور به مهاجرت و کوچ خواهند شد. این ناتوانی انگیزه تولید را در قشر کارگر از بین خواهد برد.

سال آینده، سالی نامطلوب برای تولید کنندگان

این تحلیلگر با پیش‌بینی تورم سال آینده افزود: تورم و کاهش قدرت خرید کارگران از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها در سال آینده به قدری افزایش خواهد داشت که تولید‌کنندگان هم با مشکل مواجه خواهند شد.

گودرزی با انتقاد از تصویب ۲۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده گفت: افزایش ۲۰ درصدی دستمزد خلاف نص صریح قانون است و سفره کارگران را به نفع کارفرمایان کوچک و کوچک‌تر خواهد کرد.

در نبود اتحادیه کارگری قوی نارضایتی کارگران بیشتر شده است

وی با اشاره به دلایل ناتوانی اتحادیه‌های کارگری در تعیین دستمزد گفت: در سایه نبود اتحادیه کارگری قوی نارضایتی کارگران بیشتر شده است. در دوره‌های قبل هم شاهد اتحادیه‌های کارگری کارفرمایی ضعیفی بودیم و دولت به میزان زیادی آن‌ها را تخریب و تضعیف کرد. در نهایت اتحادیه‌های کارگری به قدری قدرتشان کم شده که دیگر قادر نیستند برای افزایش حقوق کارگری اقدامی کنند.

این کارشناس معتقد است: مجلس باید بیش از همه نهاد‌ها و بیشتر از قبل نسبت به قوانینی که تصویب می‌کند پایبندی داشته باشد. وقتی ماده۴۱ قانون کار را خود مجلس زیر پا می‌گذارد و رقم‌های ناچیز و غیر واقعی را برای پرداخت دستمزد‌ها تعیین می‌کند طبیعتا می‌شود گفت مصداق ضرب المثل دوستی خاله خرسه است چرا که کارفرما‌ها را هم با رکود شدید مواجه می‌کند و آن‌ها را درگیر موج‌های گسترده رکود و تورم می‌کند.

منبع: رکنا
  • رضا ارسالی در

    حقوق‌به‌خانه‌نمیرسه
    داداش‌خانه‌را به‌حقوق‌می‌رسانند..؟...

  • سعید ارسالی در

    ۲۰. رصد فاجعه است دویست درصد هم فاجعه است مشکل اینجا نیست اینجا یک برگ از درخت مشکلات است مشکل اصلی سیاست‌های نظام است چه خارجی چه داخلی و چه اقتصادی همه خانمان سوز بی مسئولیت بی فایده و عقب مانده ایا وقت آن نرسیده به جای شعار در مملکت به حقایق موجود بپردازید نه دین گذاشته اید نه اقتصاد گذاشته اید نه اخلاق به خود بیایید بزرگان از پیشرفت دم می زنند در حالی که از حل مشکل حد اقلی مردم که معیشت است عاجز هستند هفتادو نه میلیون یاران بگیر این فاجعه است وقتی توان تامین سفره مردم را ندارید گیرم به دوردست کهکشان راه شیری هم بروید مفت نمی ارزد چون معیشت حد اقل و کف مسیولیت یک حکومت است از خدا اگر نمی ترسید از عاقبت شورش توده ها بترسید چه بگویم دیگر دینی که باقی نگذاشته اید به خود بیایید دست از این تحجر و شعارهای بی‌فایده بردارید

  • ملت ارسالی در

    لعنت بر شما که تمام ثروت کشوررو نابود کر دند وبر عقاید پوسیده وجنگ با دنیا وحمایت از کشورهایی که هیچ سودی ندارند ایرانی ر و نابود می کنند

  • ناشناس ارسالی در

    جامعه ایران =دزد یا کارگر

  • محمد ارسالی در

    با تمام توان هر سه قوا دارن ایرانی رو نا بود میکنن

  • ناشناس ارسالی در

    شما هم چه انتظارات بی جایی دارید از سید مظلومان و وزرای صفر کیلومتر رشته معارف د انشگاه امام صادق چه انتظاری میشه داشت ال ا تورم بیشتر فقر فراگیر و بالاخره طغیان خشم مردم کاش باقیمانده مدت ریاست جمهوری اقای رییسی منتخب یکی یکدانه شورای نگهبا ن ختم به خیر بشه تا موافقان خالص سازی بف همن که نتیجه این خالص بازی هاشون جقدر فا جعه باره و سواد و تجربه به درد میخوره نه حفظ بودن ایه و حدیث و جای مهر پیشانی

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت بر غارتگرانى كه جيبشون پرنميشه ودار ن خون مردم رو ميمكن

  • ایرانی بدبخت افسرده ارسالی در

    فدای سرشون یه مشت دولتمرد بیسواد فکر کرد ن مملکت ومیشه باسواد طلبگی اداره کرد ومر دم وکردن موش آزمایشگاهی

  • Nima ارسالی در

    یه سوال ازتون داشتم میشه بگین نرخ افزایش اجاره خونه تا سی و هفت درصد افزایش را از کجا آوردید یا مستاجر نیستین یا اشتباه بهتون آمار دادن بعنوان مثال خودم پارسال پنج میلیون اجاره میدادم امسال شدش ده میلیون و این افزایش صد در صدی اجاره بها را نشون میده

  • مجتبی ارسالی در

    بیخیال عوضش داریم به قله ها میرسیم رسیدن به قله در اولیت امور دولت ایران است و ح رکت ریل پیشرفت ما را سریعتر به قله می رس ونه یا حق مددی

  • مهدی ارسالی در

    دلالان و بنگاهها هرروز پیشرفت مالی شدید در حوزه ملک دارن

  • ناشناس ارسالی در

    خدا همه مسولین بیدرد وچپاولگر بیت المال را که خانه دار شدن مستضعفین را آرزو کردن د بزودی به حق امام حسین ع رسوا ونابود کن د امین یا رب العالمین

  • محمدی ارسالی در

    گرانی مسکن را به دلار گره زدند. چرا نام کسانی که به اسم واردات، از بانک مرکزی می لیونها دلار ارزان گرفته و احتکار کردند ر ا افشا نمیکنند؟ دلار در کشو کم نیست بلکه در اتاقها و باغ ویلاهای لویزان انبار شد ه تا بعنوان اهرم فشار علیه اقتصاد ملی و تولید کننده و مصرف کننده بینوا و باج خوا هی از نظام استفاده شود! اینها پیاده نظام صهیونیزم هستند و باید یکی یکی دستگیر و محاکمه شوند. مخصوصاً شبکه عنکبوتی حامیان شان در بانک مرکزی!

  • ناشناس ارسالی در

    فقط خدا جوابتون رو بده 200 دلار حقوق حسا ب میشه؟ این همه ظلم به ما نکنید خدا بد ج وابتون رو میده

  • ناشناس ارسالی در

    تنها گزینه ای که جواب میده مهاجرت هست تابیخودی وقت و جوانی هدر نرفته

  • محمد ارسالی در

    دیکر امیدی برای زنده ماندن نیست چه برسد خانه دار شدن برید فکری به حال غزه لبنان عراق باشید هر روز ناامیدی جوانان را از بین می‌برد نتیجه دوروغ همین است دشمن خدا

  • ناشناس ارسالی در

    آنهایی که با اقتصاد روز دنیا بیگانه اند اینا را نمی فهمند. سرت را درد نیار

  • جانباز جنگ ارسالی در

    چرا به بازار مسکن جو میدین این موضوع چه ربطی داره به قیمت مسکن ، هر جور شده میخواین در جامعه ما امیدی و هر جو مرج درست کنید

  • ناشناس ارسالی در

    شما 210 الی 40 درصد هم که به حقوق ها اضاف کنید
    چ
    ه فایده دار د اجاره خاه قیمت مسکن وسایر چ
    یزهای دیگرذ بیش از صد درصد اضاف میشود که بااین حقوق حتی نمشود اجاره خانه ویا اینکه خدا نکند فرد بیمار شود هزینه د وا ودکترذ که سر سام اوره هی بگوئید حقوق اشلاف میشود و یا شده مر د من رذا سگرم کنید

  • بهروزی ارسالی در

    معلومه نویسنده اقتصاددان نیست که اگر میب ود نبایستی وضع زندگی در دو کشور را بر اس اس مقایسه نرخ ارز دو کشور سنجید. اگر این جور باشد یک کارگر در آمریکا با حداقل حقو ق ۶ برابر کارگر ایرانی است که اصلا اینطو ر نیست.

  • هالو ارسالی در

    مجلسی‌ها با حقوق های نجومی ودرامد های حاشیه ای که دارند فکر کارگر و کارمند نیستند آخر برادر نماینده من که با رای من و امثال من الان به صندلی مجلس تکیه زده ای تو نماینده من هستی یا دشمن من ۲۰ درصدی که شما برای حقوق و دست مزد ما در نظر گرفته اید باور کنید چاله های اظافه حامل های انرژی را هم پر نمی کند آب برق گاز تلفن اینترنت را فقط در نظر بگیرید اين ۲۰درصد را می‌بلعد پس ما با بقيه مایحتاج زندگی چیکار کنیم اگر قصد از بین بردن ما و خانواده ما را دارید با صراحت اين را بگویید فقط خواهشمندم ما را زجر کش نکنید یکدفعه زهری سمی چیزی بدهید خانوادگی بخوریم هم ما راحت شویم هم شما از خدا میخواهم نسبت به قلب و نیت قلبی شما با شما رفتار کند وهر آنچه سر ما قشر کارگر می‌آورید سرتان بیاورد یک روز یک جا نوبت ما هم می‌شود این را فراموش نکنید. ماهم خدایی داریم که عادل و مهربان است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها