|
کدخبر: 319496

حقوق کارمندان / بودجه ۱۴۰۳ / عیدی کارمندان

کارمندان چقدر عیدی می گیرند؟ / دولت خیال همه را راحت کرد

معاون رئیس جمهور از پرداخت عیدی کارمندان دولت تا پایان هفته خبر داد و جزییات این موضوع را اعلام کرد.

اقتصاد کارمندان چقدر عیدی می گیرند؟ / دولت خیال همه را راحت کرد

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: تلاش می‌کنیم آینده عیدی کارمندان دولت را پرداخت کنیم‌. رقم عیدی کارکنان دولت هنوز قطعی نیست و آن را بعدا اعلام می‌کنیم.

 

او ادامه داد: تحقق درآمدهای مالیاتی براساس پیش‌بینی قانون بودجه امسال بیش از  ۹۵ درصد بوده است. دولت تلاش کرد بودجه را تراز تدوین و مصارف و منابع را با هم معادل کند. دولت در بودجه ۱۴۰۳، درآمدها را واقعی و شفاف دیده و سهم درآمدهای نفتی در سال آینده را نسبت به بودجه امسال کاهش دادیم.

دولت در دو سال اخیر و برای جبران بخشی از این عقب ماندگی، عیدی کارکنان دولت را بر اساس قاعده جدید (مبالغ بالاتر برای کارکنان مشمول عائله‌مندی و اولاد) محاسبه و پرداخت نموده است. در صورت تکرار رویه دو سال اخیر، پیش‌بینی می‌شود که رقم عیدی کارمندان در سال جاری، شامل یک مبلغ ثابت نزدیک به دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. همچنین  به ازای عائله مندی و به ازای هر فرزند نیز مبلغی تعیین و پرداخت خواهد شد. بر این اساس یک گمان زنی اولیه حاکی از پرداخت رقم نزدیک به ۳ میلیون تومان به عنوان مجموع رقم عیدی ۱۴۰۲ خواهد بود.

با توجه به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ضریب حقوقی سال جاری (۴،۰۲۴) حداقل مبلغ عیدی کارکنان دولت که در بهمن ماه ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد، حدود ۲ میلیون تومان پیش بینی می شود هرچند رقم قطعی از سوی هیئت دولت تصویب می شود.

حقوق-کارگران-سه

پرداخت عیدی کارکنان دولت

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز عیدی پایان سال کارمندان، بازنشستگان و موظفین، معادل ۵،۰۰۰ امتیاز تعیین شده است و با اعمال ضریب حقوق، میزان رقم ریالی آن بدست می‌آید. همانطور که در جدول زیر مشخص است، با توجه به ضریب حقوقی سال جاری (۴،۰۲۴)، مبلغ رقم عیدی پایان سال حداقل ۲،۰۱۲،۰۰۰ تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است، در سنوات اخیر، رشد رقم ضریب ریالی تناسبی با نرخ تورم  نداشته است.

دولت در دو سال اخیر و برای جبران بخشی از این عقب ماندگی، عیدی کارکنان دولت را بر اساس قاعده جدید (مبالغ بالاتر برای کارکنان مشمول عائله‌مندی و اولاد) محاسبه و پرداخت نموده است.

حقوق-کارکنان

در صورت تکرار رویه دو سال اخیر، پیش‌بینی می‌شود که رقم عیدی کارمندان در سال جاری، شامل یک مبلغ ثابت نزدیک به دو میلیون تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. همچنین  به ازای عائله مندی و به ازای هر فرزندنیز مبلغی  تعیین و پرداخت خواهد شد. بر این اساس یک گمان زنی اولیه حاکی از پرداخت رقم نزدیک به ۳ میلیون تومان به عنوان مجموع رقم عیدی ۱۴۰۲ خواهد بود.

گفتنی است، رئیس سازمان برنامه نیز از پرداخت عیدی کارمندان در هفته پیش رو خبر داده است.

نقش دولت در پرداخت عیدی به کارمندان

نقش دولت در پرداخت عیدی به کارمندان معمولاً از طریق تعیین حقوق و مزایای کارمندان، قوانین کار و مقررات مربوط به کارمندان مشخص می‌شود. دولت‌ها ممکن است این مسئله را با تعیین حقوق حداقلی یا در نطق کاریابی تنظیمات مالی دیگر بهبود دهند. به علاوه، برخی دولت‌ها ممکن است برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای افزایش پرداخت‌ها در مواقع خاص مانند جشنواره‌ها و تعطیلات مذهبی داشته باشند.

افزایش حقوق کارمندان دولت ممکن است به عنوان یک سیاست دولتی مهم در نظر گرفته شود. دولت می‌تواند از افزایش حقوق به منظور بهبود شرایط اقتصادی کارمندان و افزایش توانایی خرید آن‌ها بهره‌مند شود. این عمل می‌تواند به تعادل بازار کار کمک کرده و تاثیر مثبتی بر اقتصاد کلان داشته باشد. تصمیم‌گیری در مورد افزایش حقوق کارمندان دولت ممکن است منوط به عواملی نظیر وضعیت اقتصادی، بودجه دولت و سیاست‌های عمومی مشابه باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    این مبلغ در این شرایط خیلی خیلی مسخره هس ت بیخود نیست همه رشوه بگیر شدن از بالا ت ا پایین

  • ناشناس ارسالی در

    عیدی باید دوبرابر حقوق باشد نه گدا طور خاک برسرشون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها