|
کدخبر: 319451

چک بانکی/ سفته/ حساب بانکی

اهمیت ثبت چک در سامانه صیاد/ دردسر سفته از چک بیشتر است!

یک کارشناس حقوق اظهار کرد که هر دو چک و سفته به نوعی ضمانت پرداخت هستند، با این تفاوت که سفته دارای دردسر بیشتری نسبت به چک است.

اقتصاد اهمیت ثبت چک در سامانه صیاد/ دردسر سفته از چک بیشتر است!

حسن فدایی، کارشناس حقوق، درباره قوانین مربوط به چک‌های صیادی اظهار کرد: چک‌های صادر شده باید در سامانه صیاد ثبت شوند و بعد از آن دارنده چک می‌تواند برای وصول آن به بانک مراجعه کند. در اینجا ممکن است به کسری موجودی، خلأ موجودی یا مسدودی چک برخورد کنیم. سوال این است که دارنده چک در چنین شرایطی از چه حقوقی برخوردار است و برای دریافت حق خود می‌بایست به کجا مراجعه کند؟

وی افزود: زمانی که حساب صادرکننده چک موجودی نداشته باشد، باید از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کنیم. بعد از آن با به همراه داشتن چک و گواهی عدم پرداخت می‌توان به ثبت اسناد محل مراجعه و در خواست ثبت اجراییه کرد، یا اینکه به دفتر خدمات قضائی رفت. در اینجا باید در نظر داشت که مراجعه به دادگاه برای انجام کارهای حقوقی نه به معنای مراجعه مستقیم به دادگاه، بلکه به معنای مراجعه به دفتر خدمات قضائی و ثبت درخواست است. لذا با ثبت درخواست، اجراییه برای دریافت پول صادر می‌شود.

فدایی اظهار کرد: اگر حساب صادرکننده چک خالی باشد، تمام حساب‌های وی طی ۲۴ ساعت مسدود می‌شود. لذا چک باید به صورت آگاهانه صادر شود. عزیزان صادرکننده چک باید متوجه باشند که اگر این چک در زمان وصول با کسری موجودی مواجه شود، علاوه بر اینکه باید خساراتی را بپردازند، مجازاتی را نیز متحمل خواهند شد. باید در نظر داشت که جهل به قانون، رافع مسؤولیت نیست.

وی در ادامه گفت: بر طبق قوانین ایران، قوانین ۱۵ روز پس از انتشار، لازم‌الاجرا هستند. یعنی زمانی که یک قانون در روزنامه رسمی درج و ابلاغ شد، ۱۵ روز بعد از آن فرض بر این است که مردم از این قانون مطلع و موظف به اجرای آن هستند. لذا عدم آگاهی به قانون، به هیچ عنوان چیزی از جرم فرد کم نمی‌کند.

فدایی در مورد قوانین مربوط به سفته گفت: چک و سفته هر دو به نوعی ضمانت پرداخت هستند. تنها تفاوت این است که سفته دردسر بیشتری از چک دارد. به این شکل که واخواست آن هزینه دارد، اما در خصوص چک تنها ثبت درخواست کافی است تا با کمترین هزینه، تمامی حساب‌های فرد صادرکننده مسدود شود.

این کارشناس حقوق در مورد اهمیت ثبت چک در سامانه صیاد گفت: بعد از قانون ۱۴۰۰، همه عزیزان موظفند که ثبت چک و انتقال آن را در سامانه صیاد ثبت کنند. این یعنی ما اکنون دیگر چکی در وجه حامل نداریم. عدم ثبت چک در سامانه صیاد، هیچ اعتباری به عنوان یک سند تجاری نخواهد داشت. نکته قابل توجه این است که در تعارض نسخه دست نوشته چک با اطلاعات وارد شده در سامانه صیاد، بانک سامانه را به عنوان مبنا قرار خواهد داد.

قانون چک چیست؟

قانون چک یک قانون است که در بسیاری از کشورها وجود دارد و قوانین و مقررات مربوط به صدور، پرداخت و انتقال چک‌ها را تنظیم می‌کند. این قانون شامل مفاهیم و اصولی است که برای استفاده از چک‌ها به عنوان ابزار پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قانون چک معمولاً شامل مواردی از جمله نحوه صدور و تکمیل چک، حقوق و وظایف صاحبان چک، مسئولیت های بانکی و مقررات مربوط به پرداخت چک‌ها است. هدف اصلی از قانون چک، تسهیل و امنیت بخشیدن به معاملات مالی است. هر کشور ممکن است قوانین و مقررات خاص خود را درباره قانون چک داشته باشد و جزئیات آنها ممکن است در هر کشور متفاوت باشد.

چک الکترونیکی چیست؟

چک الکترونیکی یک نوع چک است که به صورت الکترونیکی و از طریق سیستم‌ های بانکی و شبکه‌های ارتباطی انتقال می‌یابد. در مقابل چک کاغذی سنتی که نیاز به صدور و تسلیم نسخه‌ های فیزیکی دارد، چک الکترونیکی به صورت دیجیتالی و بدون نیاز به مدارک فیزیکی انتقال می‌یابد.

برای استفاده از چک الکترونیکی، صاحب حساب بانکی می‌تواند از طریق اینترنت بانکی یا نرم‌ افزار های موبایل بانکی چک را صادر کند و اطلاعات آن را به بانک ارسال کند. سپس بانک اقدام به تأیید و تأمین موجودی حساب صاحب چک می‌کند و در صورت تایید، میزان مورد نیاز برای پرداخت چک را از حساب مربوطه کسر کرده و به حساب دریافت کننده منتقل می‌کند.

از مزایای استفاده از چک الکترونیکی می‌توان به سرعت و راحتی در انتقال و پردازش، کاهش خطرات امنیتی ناشی از دزدیدن و تغییر چک‌های کاغذی، و کاهش هزینه‌های مرتبط با پردازش و حمل چک‌های فیزیکی اشاره کرد. همچنین، چک الکترونیکی می‌تواند در معاملات تجاری و مالی بزرگتر نیز کاربرد داشته باشد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها