|
کدخبر: 319278

سازمان انتقال خون/پالایشگاه خون/بودجه دولتی

تنها پالایشگاه پلاسمایی خاورمیانه در شرف تعطیلی

برای ارائه پلاسما به پالایشگاه، پول نیاز دارد. این درحالی است که قیمت پلاسما را از ۱۸۰ هزار تومان به ۲ میلیون تومان، ظرف مدت یکسال رسانده اند، یعنی قیمت پلاسما ده برابر شده است و ما برای تهیه و تامین این نقدینگی، به ده برابر ریال نیاز داریم و در بحران نقدینگی فرو غلتیده ایم.

اقتصاد تنها پالایشگاه پلاسمایی خاورمیانه در شرف تعطیلی

بردیا فرزام فر مدیرعامل شرکت مدوک با تایید این خبر اظهار داشت:ما در حوزه پلاسما بمانند یک سامورایی که همزمان باید با ده نفر بجنگند، در مواجهه با گرفتاری ها و هجمه های مختلف هستیم و درنهایت هم آسیب‌دیدیم.فارغ از مشکلات و چالش های عملیاتی، از یک سو دچار مشکل تامین مالی و نقدینگی هستیم و بانک ها سیاست انقباضی در پیش گرفته اند و نه تنها از اعطای تسهیلات مالی خودداری می کنند، بلکه از تمدید تسهیلات قبلی نیز پرهیز می کنند.ضمن اینکه بانک مرکزی به بهانه رفع تعهدات ارزی مانع از همکاری بانک ها با شرکت می شود و به این صورت فرآیندهای تامین مالی شرکت قفل شده است.

وی بیان کرد: سوی دیگر سازمان انتقال خون، برای ارائه پلاسما به پالایشگاه، پول می خواهد. این درحالی است که قیمت پلاسما را از ۱۸۰ هزار تومان به ۲ میلیون تومان، ظرف مدت یکسال رسانده اند، یعنی قیمت پلاسما ده برابر شده است و ما برای تهیه و تامین این نقدینگی، به ده برابر ریال نیاز داریم و در بحران نقدینگی فرو غلتیده ایم.

فرزام فر اظهار کرد: سازمان غذاودارو هم که مسئول رگولاتوری فرآورده های تولیدی است، سختگیری های خاص خودرا داردهریک از این سه دستگاه، از منظر خود درست عمل می کنند ولی موضوع این است که تنها پالایشگاه پلاسمای خاورمیانه در میان این سه دستگاه، شدیدا تحت فشار است و کسی به شرایطش توجه نمی کند. همانطور که چندی پیش سازمان غذاودارو در‌ واکنش به انتقادات مجلس اظهار داشت که ما دستگاه چاپ پول و ارز نداریم، ما هم باید بگوییم که شرکت ها هم دستگاه پول چاپ کنی ندارند و انتظار منطقی از نظام بانکی و سازمان انتقال خون و سازمان غذاودارو این است که با ما همراهی کنند

رییس سازمان غذا و دارودر نشست خبری دیروز از افتتاح دومین پالایشگاه خون در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: این پالایشگاه با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لیتر، قابلیت تولید فاکتورهای خونی که ارزبری بالایی برای کشور دارد را تولید می‌کند.

شرکت پالایش و پژوهش خون چیست؟

شرکت پالایش و پژوهش خون یکی از بنگاههای خیلی بزرگ و کلان است که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است. این شرکت به موجب آیین‌نامه اجرائی موضوع ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی موضوع تصویب‌نامه مورخ ۱۳۸۸/۰۶/۰۷ هیأت محترم وزیران، در گروه (۲) فعالیت‌های اقتصادی طبقه‌بندی گردید. بنابراین واگذاری حداقل ۸۰ درصد سهام آن الزامی شد.

بر اساس اطلاعات صورتهای مالی این شرکت، در سه سال پیش از واگذاری میانگین تعداد نیروی کار آن معادل ۱۱۸ نفر بوده است. میانگین مبلغ فروش سالانه برای سه سال قبل از واگذاری معادل ۵۱.۵ میلیارد تومان و میانگین سود ۷.۷ میلیارد تومان (شرکت سود ده)، بوده است. بازده فروش (نسبت سود به فروش) شرکت نیز معادل ۱۵ درصد بوده است. حال آنکه در سالهای پس از واگذاری، میانگین تعداد نیروی کار معادل ۱۲۱ نفر، میانگین مبلغ فروش سالانه برای سال های بعد از واگذاری معادل ۸۷.۹ میلیارد تومان و میانگین سود، ۲.۴ میلیارد تومان (شرکت سودده)، شده است. همچنین در دوران پس از واگذاری، بازده فروش (نسبت سود به فروش) شرکت نیز معادل ۳۱ درصد گردیده است.

از اقدامات مهم انجام شده برای آماده‌سازی این شرکت پیش از واگذاری می‌توان به اصلاح اساسنامه شرکت و حذف عنوان «مادرتخصصی» از نام شرکت؛ به منظور فراهم شدن امکان واگذاری آن اشاره نمود.

هیأت واگذاری در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۱۲/۱۰، واگذاری تعداد ۶۴۸،۶۹۸،۰۰۲ سهم معادل ۸۰.۷ درصد از سهام شرکت پالایش و پژوهش خون به قیمت پایه ۱۴۰.۴ میلیارد تومان را که به روش ارزش روز خالص دارائی ها تعیین شده بود، به تصویب رساند.

پس از برگزاری مزایده در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۶، شرکت طی قرارداد شماره ۶۲۵۹/۴۳ مورخ ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ به ارزش ۲۱۱.۶ میلیارد تومان، به شرکت داروئی و تجهیزات پزشکی پورا طب (۲۶/۴۲%)، شرکت داروئی ایران داروک (۲۶/۴۲%) و شرکت روز دارو (۲۶/۴۲%) واگذار گردید.

از مهمترین تعهدات خریداران در قرارداد یاد شده می‌توان به اجرای طرح توسعه ای شرکت (ساخت پالایشگاه و تولید فرآورده های پلاسمائی و بیولوژیک مورد نیاز کشور)، ثابت نگه داشتن میانگین تعداد کارکنان شرکت به مدت ۵ سال پس از قرارداد واگذاری، اشاره نمود.

بر اساس اطلاعات قرارداد واگذاری یاد شده حصه نقدی واریزی توسط خریدار ۳۱ میلیارد تومان و مبلغ اقساط آن  ۱۸۰ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۸، طی ۱۰ قسط مساوی با فاصله زمانی شش ماهه می باشد.

در مصوبه ۲۹۸۲۱ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۲ هیأت واگذاری با تمدید مهلت خریدار برای اجرای طرح توسعه ای (ساخت پالایشگاه فرآورده های پلاسمائی) و با انتقال زمین مورد نظر به خریدار برای ساخت پالایشگاه مذکور موافقت به عمل آمد. لیکن با توجه به عدم ایفای تعهدات خریدار در این خصوص، سازمان خصوصی سازی در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۲، اظهارنامه فسخ قرارداد را به خریدار ارائه کرده است و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ دادخواست تائید و تنفیذ فسخ قرارداد را به هیات داوری ارائه نموده است که موضوع آن در دست بررسی هیات داوری است و هنوز رای قضائی در این خصوص صادر نشده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها