|
کدخبر: 319211

صادرات / واردات / واردات کالا

خیز ایران برای افزایش مبادلات تجاری با ازبکستان

طبق اعلام وزارت صمت، علی آبادی از طرف ازبکستانی خواسته در زمینه‌های تجاری، حمل و نقل، علم و فناوری و گردشگری مبادلات دو کشور بیشتر شود.

اقتصاد خیز ایران برای افزایش مبادلات تجاری با ازبکستان

اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت به ازبکستان سفر کرده و با فریدالدین نصریوف، سفیر جدید ازبکستان دیدار و گفتگو کرده است. در این دیدار، اشاره شد که حجم مبادلات تجاری بین ایران و ازبکستان در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون دلار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد که رسیدن به حجم مبادلات یک میلیارد دلار انتظار بالایی ندارد و قابل دستیابی است.

طبق اعلام وزارت صمت، علی آبادی از طرف ازبکستانی خواسته در زمینه‌های تجاری، حمل و نقل، علم و فناوری و گردشگری مبادلات دو کشور بیشتر شود.

دو سال قبل یعنی در اواخر اسفند ماه سال گذشته در نشست معاون نخست‌وزیر ازبکستان و محسن رضایی  معاون اقتصادی وقت ابراهیم رئیسی بر تعجیل در پیش نویس موافقتنامه تجارت ترجیهی ایران و ازبکستان تاکید شد. در همان نشست طرفین بر افزایش  سطح مناسبات تجاری دو کشور تا دو سال آینده به یک میلیارد دلار سخن گفتند. البته پیش از آن هم مقامات دولت دوازدهم به دنبال رشد سطح مبادلات بودند. اما آن دوره هم همچون حال حاضر گام مهمی در این زمینه برداشته نشد. برای همین نه تنها مبادلات رشد نکرده است بلکه افت هم کرده است.

البته در آذر  ماه امسال تصمیم جدید طرف های ازبکستانی مبنی بر حذف تعرفه واردات ۲۲ قلم کالا هنوز می تواند برای ایران فرصتی باشد.  البته این امتیاز ویژه ای برای ایران نبود ولی پیش‌بینی می‌شود با این اتفاق در ماه‌های آتی بخشی از افت صادرات تهران به تاشکند جبران شود.

تجارت-ایران-ازبکستان

سال گذشته چه کالاهای ایرانی مسافر ازبکستان شدند؟

بررسی جزئیات صادرات ایران به ازبکستان نشان می‌دهد که پلی اتیلن خطی و با گرید لوله در رتبه اول و دوم کالاهای صادر شده به ازبکستان قرار گرفته و هر یک بهخ ترتیب سهمی بیش از هفت درصد و پنج درصد را در این فهرست بلند بالا دارد. پس از آن محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج سومین محصول صادراتی به ازبکستان است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از ۱۶ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. البته پس از آن میله‌های آهنی، پلی اتیلن و گرید نساجی در ردیف‌های بعدی قرار دارند. پسته و خرما نیز هفتمین و هشتمین محصول صادراتی به ازبکستان به شمار می‌روند که جمعا حدود ۱۵ میلیون دلار برای ازبک‌ها خرج برداشته است و در این جدول جزو عمده کالاهای صادراتی به ازبکستان هستند که می‌توانید جزییات بیشتری از آن را در جدول زیر ببینید.

کالای-صادراتی-به-ازبکستان

رشد نجومی واردات از ازبکستان/ نخ و پنبه در صدر

واردات ایران از ازبکستان با  افت شدیدی مواجه شده و از ۱۱۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۲ میلیون دلار در سال گذشته رسید.   «نخ یک‌لا» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از ۲۹ میلیون دلار خرج برداشته و ۴۰.۶۳ درصد واردات ازبکستان به کشورمان را شامل می‌شود. بعد از آن «پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده» است که با ارزشی بالغ بر ۱۴ میلیون دلار و سهم ۲۰.۴۵درصدی دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

کالای-وارداتی-از-ازبکستان

«سایر پنبه حلاجی نشده»، «کلرور پتاسیم»، «لوبیا چیتی» و غیره دیگر کالاهای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان ازبکستانی در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته و می‌توانید جزئیات آن را در جدول زیر مشاهده کنید.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها