|
کدخبر: 319183

قیمت دلار/ ارز دولتی/ بازار دلار

صفر تا صد مراحل دریافت ارز دولتی / سهم هر ایرانی چقدر است؟

در سال، هر ایرانی امکان دریافت ۲ هزار یورو یا ۲۱۰۰ دلار ارز با قیمت دولتی را دارد. این محدودیت مالی برای هر شهروند ایران در نظام ارزی کشور وجود دارد و می‌تواند به عنوان حداکثر مقدار ارزی که می‌توانند با قیمت دولتی به دست آورند، در نظر گرفته شود.

اقتصاد صفر تا صد مراحل دریافت ارز دولتی / سهم هر ایرانی چقدر است؟

دریافت ارز دولتی با قیمت نیمایی به صورت سالیانه و با محدودیت زمانی ۳۶۵ روز یکبار امکان‌پذیر نیست. همچنین، مقدار دریافتی ارز دولتی تا سال گذشته ۵ هزار یورو نبوده است. قیمت و محدودیت‌های ارزی ممکن است تحت تأثیر سیاست‌ها، شرایط اقتصادی و سیاسی تغییر کنند. برای اطلاعات دقیق و به‌روزتر، به منابع رسمی مربوطه مانند بانک مرکزی و سازمان‌های مرتبط مراجعه کنید. همچنین، ادعای نیاز به کفش‌های آهنی برای دریافت ارز دولتی با قیمت مشخص نیز صحت ندارد.

چطور حساب ارزی باز کنیم؟

شما میتوانید در بانک های مختلفی حساب ارزی ایجاد کنید ولی تجربه من این است که با افتتاح حساب ارزی در بانک ملی سریعتر به نتیجه میرسید. برای افتتاح حساب ارزی در بانک ملی کافی است که یک حساب ریالی در این بانک داشته باشید. به سامانه «بام» بانک ملی به آدرس my.bmi.ir/portalserver/signin مراجعه کنید و حتما روی «ورود به نسخه جدید» کلیک کنید. اگر قبلا در سامانه بام ثبت نام کرده اید نام کاربری و رمز ورود را بزنید و وارید بشوید ولی اگر ثبت نام نکرده اید، روی «ثبت نام در بام بان» کلیک کنید. سپس در بخش افتتاح حساب جدید، افتتاح حساب ارزی را انتخاب کنید. هزینه افتتاح حساب ارزی ۱۰ هزار تومان است که به صورت اتوماتیک از حساب ریالی تان کسر میشود. در این مرحله باید انتخاب کنید که حساب ارزی تان دلاری باشد یا یورویی. اگر نوع ارز را اشتباه انتخاب کنید، صرافی نمیتواند پول را به حسابتان واریز کند. بعد از اتمام کار، حتما از رسید افتتاح حساب اسکرین شات بگیرید

صرافی آشنا پیدا کنید

شاید سخت ترین بخش دریافت ارز دولتی، پیدا کردن صرافی برای گرفتن ارز باشد. طبق گفته بانک، بعد از افتتاح حساب ارزی میتوان با در دست داشتن مدارک از صرافی ها ارز دولتی گرفت. ولی ماجرا به همین سادگی ها نیست. صرافی های میدان فردوسی جواب درستی نمیدهند و از سر، باز میکنند. صرافی ملی ایران تنها جایی است که مشخص اعلام کرده ارز دولتی میدهد البته آن هم به شرط. برای گرفتن نوبت دریافت ارز دولتی باید در سایت  mex.co.ir ثبت نام کنید. نگهبان صرافی میگوید باید راس ساعت 4 به سایت بروید و برای روز بعد نوبت بگیرید ولی به طز عجیبی همیشه نوبت ها پر هستند.

طبق دستور بانک مرکزی، صرافی ها باید طبق نوبت به متقاضیان خدمات بدهند ولی همین نوبت دهی هیچ معیاری ندارد و اگر آشنا داشته باشی میتوانی به سرعت نوبت بگری در غیر این صورت باید مدام با صرافی در تماس باشی تا شاید اسم تو هم در لیست جا بگیرد. یکی از متصدیان صرافی خصوصی میگوید: «لیست ما تا هفته بعد پر شده اگه بهمون اعتبار بدن، اسم جدید می نویسم وگرنه باید صبر کنی. شنبه زنگ بزن ببینم توی لیست جا داریم یا نه.»

مدارک لازم برای دریافت ارز دولتی

بعد از اینکه در صرافی نوبت گرفتید باید چند مدرک مهم همراه داشته باشید تا برای دریافت ارز به مشکل نخورید:

  1. کارت ملی جدید یا قبض درخواست کارت ملی به همراه شناسنامه جدید
  2. پرینت یا اسکرین شات، افتتاح حساب ارزی
  3. سیم کارت فعال به نام خودتان
  4. یک کارت عابر بانک به نام خودتان که تمام مبلغ ریالی مورد نظر در آن باشد

ارز دولتی کی به دستمان میرسد؟

اگر همه چیز خوب پیش برود. حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا صرافی مبلغ ۲ هزار یورو یا ۲ هزار و ۱۰۰ دلار را به حساب ارزی شما واریز کند. یک پیامک برای شما ارسال میشود که مبلغ مورد نظر به حساب شما واریز شده است. شما پس از ۵ روز کاری میتوانید به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید و ارز مورد نظرتان را دریافت کنید. البته باید تا شش ماه حداقل ۱۰۰ دلار یا یورو در حسابتان باقی بماند و معادل ۵ درصد از پول را به عنوان کارمزد به صورتی ریالی به بانک ارائه دهید.

بعد از دریافت ارز دولتی، یارانه قطع می شود؟

در سال جاری، وزارت رفاه برای دهک‌بندی یارانه‌بگیران، علاوه بر سایر عوامل، به خرید ارز سهمیه‌ای با کارت ملی نیز توجه می‌کند. سخنگوی دولت، علی بهادری جهرمی، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت، این موضوع را تایید کرد.

بهادری جهرمی گفت: دریافت ارز ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ یورویی یکی از منابع اطلاعاتی است که وزارت رفاه می‌تواند از آن برای تعیین دهک خانوار استفاده کند. به این دلیل که افرادی که ارز می‌گیرند، عموما جزو دهک‌های بالا هستند. بنابراین، استفاده از کارت ملی دیگران برای دریافت ارز، می‌تواند باعث قطع یارانه فرد شود. این موضوع در مورد تراکنش‌های مالی و بانکی نیز صدق می‌کند.

منبع: اقتصادآنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    هیچ صرافی نوبت نمیده و فقط کسایی که آشنا هستن و رشوه میدن میتونن نوبت بگیرن
    دولت بی کفایت هر روز یه روش جدید برای دزدا و حرام خورا میسازه متاسفانه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها