|
کدخبر: 318811

قیمت مواد غذایی/ قیمت حبوبات/ ماه رمضان

روغن و برنج ایرانی ارزان شد! / وضعیت بازار قبل از شروع ماه رمضان

رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران در مورد میزان کالا گفت: کمبودی در بازار احساس نشده و به وفور در بازار کالا وجود دارد؛ اما اخیرا قرار بود که بحث حبوبات از تالار اول به تالار دوم با ارز ۴۲ و ۲۰۰ انتقال پیدا کند و اگر این اتفاق می‌افتاد، قیمت‌ها چالشی می‌شد .

اقتصاد روغن و برنج ایرانی ارزان شد! / وضعیت بازار قبل از شروع ماه رمضان

در برخی از حوزه های اصناف، در مناسبت های مختلف نیاز است که تدابیر ویژه ای جدای از برنامه ریزی روزهای عادی صورت بگیرد تا بازار به مشکلی برنخورد. آغاز ماه رمضان امسال برای اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی بسیار مهم تر است و باید با حساسیت بیشتری دنبال شود. در گفت وگو با رئیس اتحادیه این صنف، پیش‌بینی وضعیت بازار در این ماه را از نظر گذرانده‌ایم.

رضا کنگری، در خصوص برخی گام‌های مثبت که به منظور رفاه مردم در این اتحادیه صورت گرفته نظیر کوتاه کردن دست دلال‌ها که قیمت‌ها را در بازار جابه‌جا می‌کردند، افزایش عرضه برخی مواد غذایی به ویژه برنج‌های ایرانی و پایین آمدن قیمت آن‌ها و ثبات بازار، صحبت‌ کرده است.

مشکل نوسان قیمت چطور مرتفع شد؟

در حال حاضر، مشکل نوسان قیمتِ کالاهای اساسی مرتفع شده؛ این جمله‌ایست که رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی می‌گوید به این ترتیب که این اتحادیه به بحث سهمیه‌هایی که پیش از این با واسطه دلال‌ها و از طریق فروشگاه‌ها و میادین توزیع می‌شد، ورود کرده و سرمنشاء اصلی شده است تا از این طریق، اتحادیه‌های همگن از قبیل عطار و سقط، خواربارفروش، سوپرمارکت و نبات و آبنبات و این قسم موارد، زیر نظر اتحادیه با قیمت مصوب، کارِ توزیع را انجام دهند.

رضا کنگری در توضیحِ ساماندهی شکل‌گرفته در این زمینه می‌افزاید که «پیش از این فروشنده‌ها از طریق فروشگاه‌ها و میادین این کالاها را تهیه و انبار کرده و بعد با بالاترین قیمت میان بنکداری‌ها توزیع می‌کردند.»

رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی در ادامه با بیان این جمله که اتحادیه برای خود مباشر انتخاب کرده، به محدودیت نسبت به سهمیه‌های موجود اشاره می‌کند تا از طریق آن، کالاها طبق مصوب قیمت فروخته شوند ودر این مسیر هم باید تراکنش‌های فروش اعلام شوند.

اما روش‌های نوینی که اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی در راس کار قرار داده، به گفته کنگری به این منجر شده که «دلال‌هایی که دپو و توزیع می‌کردند در بازار دست‎شان کوتاه شود و دیگر نتوانند اجناس را دپو کنند.»

به این ترتیب تنظیم بازاری که رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی از آن یاد می‌کند، دست دلال‌ها را کوتاه می‌کند.

او در ادامه می‌گوید که در حال حاضر هم طرح جدیدی وجود دارد که از طریق بازارگاه باید ثبت سفارش شده و بعد از طریق آن خریداری و توزیع انجام شود.

کمبودی در بازار مواد غذایی وجود ندارد

رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران در مورد میزان کالا هم می‌گوید که «کمبودی در بازار احساس نشده و به وفور در بازار کالا وجود دارد؛ اما اخیرا قرار بود که بحث حبوبات از تالار اول به تالار دوم با ارز ۴۲ و ۲۰۰ انتقال پیدا کند و اگر این اتفاق می‌افتاد، قیمت‌ها چالشی می‌شد و با مکاتباتی که انجام دادیم، آن هم به روال قبل یعنی تالار اول برگشت و با همان ارز ۲۸ و ۵۰۰ وارد شده و به روال قبل توزیع می‌شود.»

بنابراین و با توجه به گفته‌های رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی، در حال حاضر هم ثبات در بازار وجود دارد و هم کمبودی در بازار احساس نشده و روال عادی خود را طی می‌کند.

روند کاهشی بودن قیمت‌ها

به گفته کنگری در خصوص قیمت هم نوسانی وجود نداشته و تازه قیمت‌ها در بحث‌ روغن و خصوصا برنج ایرانی کاهش قیمت داشته اند.

رئیس اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تهران توضیح می‌دهد که «عرضه نسبت به تقاضا بیشتر بوده و تولید انبوهی که از سال گذشته در مورد برنج ایرانی وجود داشته و امسال هم تولید غیر انبوهی بوده و از طرف دیگر واردات را هم اضافه کنید که همگی منجر به دپوی کالا شده و طبعا عرضه بیشتر شده و تقاضا نسبت به آن کم شده و قیمت‌ها کاهشی می‌شوند.»

برنامه‌های ماه رمضانِ اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی

اما با نزدیک‌شدن به ماه رمضان، اتحادیه صنف بنکداران مواد غذایی تدابیر خاصی اندیشیده که بازار در همین روال ثباتی که رئیس اتحادیه می‌گوید پیش برود ضمن اینکه کنگری می‌افزاید: فروشگاه های بهاره برای ماه مبارک ارائه خدمات ویژه‌ای برای روزه‌داران در نظر گرفته‌اند.

همچنین در بحث تنظیم بازارِ کالاهای اساسی نظیر حبوبات، برنج، روغن و شکر صحبت‌هایی صورت گرفته که از طریق بازارگاه در اختیار مباشران قرار دهیم تا این تنظیم ادامه دار باشد و بتوانیم ثبات بازار را حفظ کنیم.

منبع: اتاق اصناف تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها