|
کدخبر: 318740

قیمت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

انفجار قیمت مسکن در ایران / این آمار هولناک است!

در سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان درباره بازدهی بسیار بالای بازار مسکن در ایران صحبت کرده‌اند و آمارهایی نشان داده‌اند که قیمت مسکن چندین برابر افزایش یافته است. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تهران، رشد قیمت مسکن به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری، تنها حدود دو درصد است.

اقتصاد انفجار قیمت مسکن در ایران / این آمار هولناک است!

بر اساس آمارهای جهانی، در طول ۲۰ سال گذشته، قیمت مسکن در کانادا به میزان بیشتر از هر کشور توسعه یافته دیگری افزایش یافته است. رشد قیمت مسکن در کانادا سه برابر بوده است، در حالی که در استرالیا دو و نیم برابر بوده و در آمریکا، انگلیس و آلمان کمی کمتر از دو برابر افزایش یافته است.

در همین بازه زمانی طبق آمار مرکز آمار ایران، نرخ مسکن در تهران از ۶۹۰ دلار به ازای هر متر به حدود ۱۵۰۰ دلار رسیده است. در واقع قیمت مسکن در تهران به دلار از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۲ حدود ۲.۳ برابر شده است که این حاکی از رشد بیشتر قیمت مسکن در تهران به نسبت کسورهای پیشرفته‌ای مانند انگلیس، آمریکا و آلمان است.

بررسی میزان رشد قیمت خانه در تهران نشان می‌دهد قیمت مسکن ریالی در ۲۰ سال اخیر تقریباً ۱۴۵ شده است اما با توجه به افزایش حدود ۶۰ برابری نرخ دلار، میزان رشد دلاری قیمت مسکن در تهران ۲.۳ برابر است. این آمارها نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن کمتر از بورس و طلا بوده و در واقع بازدهی مسکن به اندازه‌ای که گمان می‌رود بالا نبوده است.

گفتنی است براساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور ۱۴۰۲ به ۷۷ میلیون تومان در مترمربع رسیده که ۷۹ درصد نسبت به شهریور پارسال، افزایش از خود نشان می‌دهد.

دلایل اوج گیری قیمت مسکن

اوج گیری قیمت مسکن می‌تواند به عوامل متعددی برگردد. در زیر، برخی از دلایل اصلی اوج گیری قیمت مسکن را ذکر می‌کنم:

عرضه محدود: کاهش عرضه مسکن نسبت به تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود. این می‌تواند به دلیل محدودیت‌های ساخت و ساز، کاهش نرخ ساخت و توسعه زمین‌های ساخت‌پذیر، مشکلات در مجوزدهی ساخت و ساز، و عدم توجه به نیازهای مسکن جامعه باشد.

رشد جمعیت: افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به مسکن می‌تواند قیمت‌ها را به بالا ببرد. در مناطقی که جمعیت رو به افزایش است و زمین‌های ساخت‌پذیر محدود هستند، این عامل می‌تواند اثر بیشتری داشته باشد.

رشد اقتصادی: رشد اقتصادی و افزایش درآمد می‌تواند تقاضای بیشتری برای مسکن ایجاد کند و قیمت‌ها را افزایش دهد. افزایش درآمد افراد می‌تواند آن‌ها را قادر سازد تا خرید مسکن بیشتری داشته باشند، که این موضوع می‌تواند باعث رقابت بیشتر در بازار مسکن شود و قیمت‌ها را افزایش دهد.

قرض‌های مسکن و شرایط امرار معاش: سیاست‌های اعطای قرض‌های مسکن و شرایط امرار معاش می‌تواند تقاضا را بالا ببرد و قیمت‌ها را افزایش دهد. افزایش دسترسی به اعتبار مسکن می‌تواند باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شود.

عوامل سرمایه‌گذاری: برخی از افراد ممکن است در بازار مسکن به عنوان یک سرمایه‌گذاری درنظر بگیرند و این می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود. نوسانات در سایر بازارهای مالی و عدم اعتماد به سایر سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاران را به بازار مسکن هدایت کند و افزایش قیمت‌ها را تحریک کند.

مهم است بدانید که این عوامل نیاز به بررسی دقیق‌تر و تحلیل عمیق‌تر دارند و در هر بازار مسکن ممکن است عوامل ماین عوامل نیاز به بررسی دقیق‌تر و تحلیل عمیق‌تر دارند و در هر بازار مسکن ممکن است عوامل متفاوتی نقش بیان کنند. همچنین، تعامل بین این عوامل و خصوصیات منحصر به فرد هر بازار مسکن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها