|
کدخبر: 316244

بهای خانه / قیمت مسکن / اجاره خانه

قیمت مسکن در سرازیری / کام خریداران شیرین شد

معاون اول اتحادیه بنگاه‌های معاملات ملکی تهران بیان کرد که علی‌رغم تغییرات ملموس اخیر در بازار مسکن، انتظار می‌رود که تا زمان فرا رسیدن عید نوروز، شاهد کاهش نرخ‌ها در این بازار باشیم.

اقتصاد قیمت مسکن در سرازیری / کام خریداران شیرین شد

داوود بیگی‌نژاد، معاون اول اتحادیه بنگاه‌های املاک تهران با اشاره به اوضاع فعلی معاملات ملکی در بیست و دو منطقه شهر تهران، اظهار داشت: بازار مسکن در حال حاضر یکی از شدیدترین دوره‌های رکود خود را تجربه می‌کند، به‌گونه‌ای که آمار معاملات ثبت‌شده در سامانه املاک و مستغلات نشان از تنها ۳۶۰۰ قرارداد طی ماه آبان سال جاری دارد، در حالی که برای نشان دادن خروج بازار از رکود، باید دست‌کم ۱۰ هزار قرارداد در ماه ثبت شود.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه تاکید کرد: حجم معاملات به نسبت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) حدود ۵۰ درصدی کاهش یافته است و هفته گذشته تحرکات قیمتی که در بازار مسکن رخ داد نشان می‌دهد تا نوروز ۱۴۰۳ با کاهش قیمت خانه در این بازار مواجه خواهیم شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: متقاضیان بازار مسکن هم اکنون با وجود رکود در خرید و فروش به دنبال رهن و اجاره هستند.

قیمت-مسکن-در-ایران

عوامل تأثیرگذار بر قیمت مسکن

عوامل تأثیرگذار بر قیمت مسکن متنوع و گسترده هستند و می‌توانند از عوامل کلان اقتصادی گرفته تا مشخصات فردی یک ملک را در بر گیرند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

عرضه و تقاضا: همواره مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار مسکن عرضه (تعداد ملک‌های موجود برای فروش) و تقاضا (تعداد خریداران فعال) است.

رخ بهره وام‌های مسکن: نرخ بهره‌ای که بانک‌ها برای وام‌های مسکن ارائه می‌دهند، توانایی خریداران را برای خرید مسکن تحت تأثیر قرار می‌دهد و به طور غیرمستقیم بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

وضعیت اقتصاد کلان: تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و سایر متغیرهای کلان اقتصادی که بر قدرت خرید و سرمایه‌گذاری افراد تاثیر می‌گذارند.

موقعیت مکانی: موقعیت جغرافیایی و دسترسی به امکانات و خدمات مانند مدارس، بیمارستان‌ها، حمل و نقل عمومی، مراکز خرید، بوستان‌ها و کیفیت محله.

ویژگی‌های فیزیکی ملک: اندازه، چیدمان، سن بنا، کیفیت ساخت، طراحی و پایداری ساختمان.

    مقررات دولتی: سیاست‌ها و مقررات دولت، مانند قوانین زمین و ساختمان، مالیات‌ها، کمک‌های مسکن و سایر برنامه‌های تشویقی.

پیش‌بینی‌های آتی: انتظارات مردم نسبت به آینده بازار مسکن همچون پیش‌بینی افزایش یا کاهش قیمت‌ها در آینده.

تغییرات دموگرافیکی: افزایش یا کاهش جمعیت، ترکیب خانواده‌ها و الگوهای مهاجرت.

تغییرات فناوری و نوآوری‌ها: بهبود فناوری‌های ساختمانی و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز که می‌تواند به کاهش قیمت مسکن منجر شود.

عوامل طبیعی و زیست‌محیطی: ریسک‌های طبیعی مانند سیل یا زلزله و کیفیت محیط زیست محله هم می‌تواند بر قیمت مسکن تاثیر بگذارد.

هر یک از این عوامل می‌توانند به شکل مستقل یا در ترکیب با سایر عوامل، بر نوسانات قیمت مسکن تاثیر گذار باشند.

منبع: مهر
  • علمدار بذرافکن ارسالی در

    یکی از دلایل معضل مسکن چه سازنده وچه متقاضی نامتوازن بودن درآمد وهزینه هست، دوم هم متفاوت بودن وسیله مبادله، سوم مصالح ساختمانی که داخلی اما بارشد ارز خارجی به دست مصرف کننده میرسد 1-حقوق یک نیازمند مسکن که قشر ضعیف هستند فوقش 10ملیون تومان هست اماهزینه احتیاجات اولیه اعم خوراک وپوشاک کفاف نمیدهد حالا بماند هزینه بهداشت درمان که بعضا بی خیالش میشوند 2-باتوجه به این که واحد پول ریالی هست اما خدمات و هزینه ها تومانی هست وبعضا معادل ارزش دلار به مصرف کننده تحمیل میشود 3-اگر حقوق، هزینه، ومحاورات با دلار صورت گیرد مشکل حل میشود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها