|
کدخبر: 318639

جنگ اوکراین/بودجه نظامی/کمک مالی

بهانه فرانسه برای کمک مالی به اوکراین

فرانسه برای ارسال کمک های بیشتر به اوکراین برای شکست نخوردن در جنگ، حاضر شده است تا کمک های مالی بیشتری به اوکراین کند.

اقتصاد بهانه فرانسه برای کمک مالی به اوکراین

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده است که اگر اوکراین در جنگ با روسیه کشت بخورد، تامین گندم فرانسه با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.

«اگر روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شود، روسیه می‌تواند نزدیک به یک سوم صادرات گندم جهان را در کنترل بگیرد»، این را وزیر خارجه فرانسه، استفان سژورنی گفته است.

سژورنی در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «پاریزین» در مورد کمک مالی بیشتر به کی‌اف این گونه استدلال کرد که در چنین سناریویی، فرانسه با بحران شدید غذایی و تورم کمرشکن مواجه خواهد شد.

این مقام فرانسوی گفت: «اگر اوکراین شکست بخورد، ۳۰ درصد صادرات جهان به دست روسیه می‌افتد و (تامین) گندم فرانسه در بازارهای بین‌المللی در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.»

وی افزود، کمک‌های مالی بسیار برای رئیس‌جمهور اوکراین اهمیت دارد، چراکه وی «نیاز دارد به مردمش نشان دهد که همچنان حمایت می‌شود.»

پس از شکست قرارداد غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل (قراردادی که غلات اوکراین از یک مسیر امن صادر می‌شد)، تولیدکنندگان اوکراینی مجبور شدند، غلات را از طریق سرزمین‌های کشورهای همسایه صادر کنند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ ، تعرفه صادرات اوکراین را با هدف حمایت مالی از کی‌اف حذف کرد. نتیجه این اقدام، هجوم مقادیر زیادی گندم ارزان اوکراین به اتحادیه اروپا بود که باعث شد، کشاورزان این اتحادیه توانایی رقابت با قیمت‌های پایین گندم‌های وارداتی را نداشته باشند.

این اقدامات سبب شد تا چندین اعتصاب بزرگ توسط تولیدکنندگان بخش کشاورزی اروپا به راه بیفتد. کشاورزان لهستانی گذرگاه‌های مرزی با اوکراین را در چندین نوبت به دلیل این موضوع مسدود کردند.

این بحران سبب شد تا بروکسل در ماه می ۲۰۲۳ برای واردات غلات اوکراین ممنوعیت صادر کند، اما این ممنوعیت در ماه سپتامبر یک‌طرفه برداشته شد. لهستان، مجارستان، اسلواکی و رومانی فورا محدودیت‌ها را در کشورهای خودتان به حالت اول بازگردانند و اوکراین را بر آن داشت تا شکایت به حالت تعلیق درآمده خود را به سازمان تجارت جهانی ارسال کند.

بلغارستان که از پیوستن به این ۴ کشور و بازگرداندن محدودیت‌ها خودداری کرده بود، در سپتامبر ۲۰۲۳درگیر اعتراضات کشاورزانش شد.

مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که جنگ در اوکراین اعتماد روسیه به نیروهای متعارف خود را کاهش داده و اهمیت استفاده مسکو از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک (NSNWs) را به عنوان ابزاری برای بازدارندگی و شکست ائتلاف نظامی ناتو در جنگ‌های احتمالی آینده افزایش داده است.

تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک به تمامی سلاح‌های اتمی با برد تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر گفته می‌شود که در میدان جنگ کاربرد دارند و نقطه مقابل تسلیحات هسته‌ای استراتژیک با برد بلندتر هستند که روسیه یا آمریکا می‌توانند برای حمله به یکدیگر از آنها استفاده کنند.

براساس گزارش این اندیشکده انگلیسی که امروز دوشنبه منتشر شد، این پرسش مطرح شده که آیا امکان دارد روسیه براساس این باور که غرب اراده لازم برای واکنش هسته‌ای را دارا نیست، از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک خود در میدان جنگ علیه اوکراین استفاده کند؟

در این گزارش آمده است: «درک روسیه از فقدان اراده کافی غربی‌ها برای استفاده از تسلیحات اتمی یا پذیرش تلفات در جنگ‌ها، افکار و دکترین تهاجمی روسیه را برای استفاده از NSNW ها بیش از پی تقویت می کند.

مطابق این گزارش، منطق استفاده از تسلیحات هسته ای غیراستراتژیک تشدید درگیری به شیوه‌ای کنترل شده و با هدف جلوگیری از جنگ با آمریکا و ناتو، یا برای وادار کردن آنها به پایان جنگ بر اساس خواسته های روسیه بکار برده می شود.

با این وجود، مسکو همواره هرگونه تهدید هسته‌ای از جانب خود را رد کرده است. اما اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین که خطاب به غرب به صورت هشدارآمیز صورت گرفته احتمال استفاده آن از تسلیحات نام برده را رد نمی‌کند. پوتین از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ همواره گفته بود که هر کسی که تهدیدی برای روسیه ایجاد کند و یا در این راستا تلاش کند با پیامدهایی روبرو می شود که در تاریخ تجربه نکرده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها