|
کدخبر: 316335 امیرمحمد درویش

جنگ اقتصادی/دلار آمریکا/رکود اقتصادی

ایجاد تورم با خلق دلار / هزینه جنگ از جیب مردم می رود

غلامزاده گفت: جنگ افروزی ها اقتصاد جنگ را برای سرمایه‌داران رقم می زند و نهادهای ثروت و قدرت سود بیشتری را خواهند برد.

اقتصاد ایجاد تورم با خلق دلار / هزینه جنگ از جیب مردم می رود

جنگ، همواره برای بسیاری از کشورها مانند آمریکا، سود بیشتری داشته است و اصولا ایالات متحده از کشورهایی حمایت می کند که صرفه اقتصادی داشته باشند و از نظر جایگاه سیاسی بتواند، موقعیت آمریکا را تثبیت کند. بسیاری از کارشناسان بین الملل و اقتصادی، بر این باورند که فروش تسلیحات، کمک بزرگی به چرخه اقتصادی آمریکا کرده است تا شرکت های ساخت اسلحه، دچار ورشکستگی نشوند.

آمریکا هم با هوشیاری و زیرکی بالا، حمایت خود را از کشورهایی که طرف جنگ هستند، انجام می دهد تا بلکه بتواند به رشد اقتصادی کشورش کمک کند. جنگ سبب خواهد شد کشورهایی که از نظر اقتصادی مشکل دارند، ضعیف تر شده و سرمایه داران بتوانند جیب خود را پر پول کنند. پس می‌توان به تأثیر جنگ بر اقتصاد اشاره کرد که یا سبب نابودی کشورهای ضعیف می شود یا کمک به رشد اقتصادی کشورهای سرمایه دار می کند.

جنگ-اوکراین

کمک صد میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل آمریکا دربارۀ تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهان و کمک های مالی آمریکا به اوکراین، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: رقم دقیقی در دسترس نیست؛ اما طبق گزارشات موجود، صدها میلیارد دلار توسط آمریکا به اوکراین کمک مالی شده است. نکته قابل توجه این است که مشخص نیست چه میزان از این مبلغ هایی که مطرح شد، محقق شده است. درواقع باید گفت که وعده یک چیز است و آن چیز که محقق می شود، چیز دیگری است.

غلامزاده ادامه داد: اما رویکرد و پشت صحنه ماجرا، گردش مالی است که این موضوع برای شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا ایجاد می‌کند. باید گفت که این مسئله، چرخ مالی و اقتصادی آمریکا را بهتر می‌کند. بخشی از ساختار قدرت این است که بهانه ای برای خرید از شرکت های تسلیحاتی داشته باشند تا این شرکت ها بتوانند به چرخه فعالیت خود ادامه دهند و جلوی ضرر گرفته شود.

حمیدرضا-غلامزاده

وی افزود: بخش سیاسی این ماجرا به گونه ای دیگر است که در جنگ رژیم صهیونیستی و غزه می توان آن را مشاهده است. درواقع، آمریکایی ها، هزینه ای را پرداخت می کنند تا نقش آفرینی سیاسی خود در منطقه را به همه نشان دهند. آمریکایی‌ها حاضرند ضرر کنند؛ اما نقش سیاسی خود را در جامعه را حفظ کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: آمریکایی ها تا ۳ ماه گذشته، هزینه های بسیاری را در ارتباط با جنگ اوکراین متحمل شدند و خود را در عرصه رقابت با روسیه دیده و فشارهای زیادی را به روسیه، از طریق کمک به اوکراین وارد کردند. با پیدایش جنگ غزه، ماجرا رنگ و بوی دیگری گرفت و آمریکایی ها به دلیل تعلق خاطر به اسرائیل و سیاست های خارجی، ناچارند به رژیم صهیونیستی کمک کنند.

جمهوری خواهان موافق کمک به اوکراین نیستند

غلامزاده گفت: بسته اخیر حمایتی که به کنگره آمریکا برده شد، کمک های مالی به اوکراین و اسرائیل را به یکدیگر پیوند زد تا میان ۲ حزب درگیری به وجود نیاید و میزان کمک مالی توسط کنگره تایید شود. زمانی که ۲ بازار برای کمک به ۲ کشور شکل گرفت، کار برای آمریکا دشوار شد. هزینه هایی که آمریکا بابت جنگ باید پرداخت کند، بار اقتصادی بالایی دارد و از طرف دیگر، سیاست داخلی آمریکا، درگیر یک بحران می شود. جمهوری خواهان موافق کمک مالی به اوکراین نیستند و اظهار کرده اند کمک مالی فقط باید به اسرائیل پرداخت شود.

کنگره-آمریکا

وی افزود: آمریکایی ها ناچارند برای کمک مالی، اسرائیل را انتخاب کنند و اوکراین را کنار بگذارند. برای آمریکایی ها، صرفه اقتصادی و سیاسی ندارد که بخواهند در اروپا، هزینه های زیادی را انجام دهند. تمام این هزینه هایی که تا الان صورت گرفته، بیشتر به دلیل رقابت با روسیه است و وادار کردن اروپایی ها به هزینه بیشتر است. وضعیت اقتصادی آمریکا مناسب نیست و فشارهای مالی افزایش چشم گیری پیدا کرده است و از دولت آمریکا بعید نیست که پشت اوکراین را خالی کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: پیوند میان صنعت و نظامی گری، بحث جنگ افروزی هایی است که نگاه اقتصادی دارد. درواقع جنگ افروزی ها اقتصاد جنگ را برای سرمایه داران رقم می زند و نهادهای ثروت و قدرت سود بیشتری را خواهند برد که البته بخش عمده آن به ساختارهای سیاسی آمریکا گره خورده است. تاریخ ۴۰۰ ساله آمریکا نشان می‌دهد که همواره جنگ در آمریکا وجود داشته است. دلیل این جنگ افروزی، پیوست اقتصادی دارد و می توانند با برپا کردن جنگ، پول زیادی به دست آورند.

ایجاد تورم از طریق خلق ثروت

غلامزاده عنوان کرد: آمریکا یا باید به واسطه چاپ دلار و از طریق جنگ پول زیادی به دست آورد و درواقع خلق ثروت کند یا اینکه پول را از کشورهای دیگر بگیرد که در هر ۲ صورت، فشار بسیار زیادی از نظر اقتصادی به کشورها خواهد آمد. درواقع جنگ افروزی چیزی به جز درآمد و جذب ثروت برای آمریکا ندارد و کشورهای دیگر را از نظر اقتصادی ضعیف می کند. آمریکا با خلق دلار، تورم را در کشورهایی که مصرف کننده دلار هستند، ایجاد می کند و این موضوع سبب خواهد شد تا هزینه‌های بسیاری بر مردم کشورهای دیگر وارد شود.

تورم-دلار

وی گفت: نکته جالب توجه که امسال رسانه ای نشد، بحث زمستان سخت اروپا است که این موضوع کاملا جدی خواهد بود. فشارهایی که به کسب و کارها برای صرفه جویی گاز آمده بسیار قابل توجه است. در اروپا هزینه های زندگی و هزینه های انرژی بسیار زیاد شده است و چنین چیزی از پس همان جنگ به وجود آمده است. آمار تورم در کشورهای اروپایی، همزمان با آغاز جنگ اوکراین، حتی در کشور کانادا، بسیار بالا رفته است. هزینه های جنگ باری بر دوش مردم کشورهای دیگر است و کانادا که کشور نظامی نیست از عوارض جنگ اوکراین بی بهره نمانده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: زمانی که جنگ، میان ۲ کشور صورت می گیرد و آمریکا خود را وارد ماجرا می کند، قصد سودجویی دارد و می خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد. چنین موضوعی سبب خواهد شد تا فشار های اقتصادی بر روی کشورها وارد شود و مجبور باشند به طور غیر مستقیم، هزینه های جنگ را که هیچ ربطی به آن ها ندارد پرداخت کنند. بساری از کشورهایی اروپایی، ضرر مالی بسیاری کرده اند و به دلیل سیاسی کاری، سکوت کرده و حرفی نزدند. زمستان پارسال، بسیاری از کارخانه ها در اروپا به دلیل صرفه جویی در مصرف گاز تعطیل شدند و چرخه اقتصادی اروپا به دلیل جنگ افروزی آمریکا روند کاهشی پیدا کرد.

غلامزاده خاطرنشان کرد: نورد استریمی که در شمال اروپا، توسط آمریکایی ها منفجر شد، سبب شد تا هزینه های مضاعف گاز برای اروپا ایجاد شود. اروپایی ها در آن زمان از خط لوله نورد استریم گاز دریافت می کردند، اما درحال حاضر مجبور هستند که همان گاز را با واسطه و با مبلغ بالاتری خریداری کنند.

وی در پایان گفت: تاثیر جنگ افروزی بر چرخه اقتصادی از ۲ جهت قابل بررسی است. اول آنکه جنگ، سبب می شود تا کشورهایی که سرمایه دار هستند و سلاح می فروشند، چرخه اقتصادی رو به رشدی پیدا کنند و کشورهایی که در این میان هیچ ارتباطی به جنگ ندارند، ضعیف شده و هزینه های جنگ را به واسطه گرانی دلار و خیلی چیزهای دیگر که تورم ایجاد می کند، ورداخت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها