|
کدخبر: 318534

سود بانکی/ نرخ بهره/ سپرده

نرخ بهره بین بانکی صعودی شد / وضعیت جذب نقدنگی در بانک ها

بعد از دو هفته روند کاهشی، نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر (منتهی به ۲۷ دی) افزایش یافت و به سطح ۲۳.۴۹ درصد رسید.

اقتصاد نرخ بهره بین بانکی صعودی شد / وضعیت جذب نقدنگی در بانک ها

در حال حاضر، بانک‌ها عمدتاً حساب سپرده‌های یک‌ساله را ارائه می‌دهند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های نرخ سود بانکی این سپرده‌ها وجود ندارد و امکان واریز وجه نیز فراهم نیست. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مداوماً به‌روزرسانی می‌شود.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی، عملیات بازار باز را که یکی از ابزارهای بازار بین بانکی است را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند که در آن بانک‌های دچار کسری منابع می‌توانند از بانک‌های دارای مازاد منابع، برای کوتاه مدت استقراض کنند و در زمان سررسید نسبت به تسویه آن اقدام کنند.

میزان نرخ سود در بازار بین بانکی بر اساس میزان عرضه و تقاضای نقدینگی از سوی بانک‌ها تعیین می‌شود، اگر در شبکه بانکی میزان منابع مازاد بیش از میزان کسری منابع باشد به طور کلی نرخ سود کاهش و در صورتی که منابع مازاد کم باشد و تقاضا برای آن زیاد باشد، نرخ سود افزایش می‌یابد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی در هفته اخیر (چهل‌وسومین مرحله از سیاست پولی در هفته منتهی به ۲۷ دی)  ۲۴ بانک کشور برای تامین بیش از ۱۵۲ همت کسری منابع خود سفارش ارسال کردند که حدود ۹۵ درصد آن مورد پذیرش قرار گرفت.

در این مرحله از اجرای بازار باز، تب نقدینگی و نیاز بانک‌ها به منابع مالی بالا بود و بانک مرکزی قریب به ۱۴۵ همت نقدینگی به بازار تزریق کرد که به نوعی رکورد ۷ ماهه اخیر نیز محسوب می‌شود.

در همین راستا نرخ سود بین بانکی در هفته اخیر (منتهی به ۲۷ دی) به سطح ۲۳.۴۹ درصد رسیده که نسبت به هفته قبل معادل ۰.۰۸ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ سود بین بانکی از نیمه آذر ماه روند صعودی به خود گرفت و از ۲۳.۴۳ درصد در هفته منتهی به ۱۵ آذر به ۲۳.۵۹ درصد در هفته گذشته (منتهی به ۶ دی) رسید که به نظر می‌رسد ناشی از وجود مشکل در عرضه منابع بوده باشد، اما در هفته گذشته (هفته منتهی به ۱۳ دی) که میزان عرضه منابع از سوی بانک مرکزی در سطح نسبتا بالایی بود نرخ سود بین بانکی به طرز تامل‌برانگیزی تا سطح یک ماه گذشته خود کاهش یافت و به ۲۳.۴۳ درصد رسید.

در حالی که میزان عرضه نقدینگی به بازار باز طی هفته‌های اخیر در سطح بالایی قرار داشته و به نظر می‌رسید مشکلی در طرف عرضه منابع وجود ندارد، انتظار می‌رفت روند کاهش نرخ سود بین بانکی همچنان ادامه دار باشد اما گزارش بانک مرکزی نشان می‌روند روند کاهشی متوقف شده و نرخ سود بین بانکی در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

نرخ بهره بین بانکی یکی از مهم‌ترین نرخ بهره‌های اقتصادی به شمار می‌رود که روند آن همواره مورد توجه اقتصاددان‌ها و کارشناس‌ها بوده است. نرخ سود بازار بین بانکی، نرخ بهره‌ای است که بانک‌ها برای قرض گرفتن پول از یکدیگر در بازار بین‌ بانکی پرداخت می‌کنند. این نرخ یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی است و بر میزان وام‌دهی بانک‌ها، رشد اقتصادی، و تورم تاثیر می‌گذارد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها