|
کدخبر: 249112

نرخ سود بین بانکی کاهش یافت + جزئیات

بررسی نرخ سود در بازار های مالی در هفته سوم اسفند نشان می دهد نرخ سود بین بانکی به کمترین سطح خود در ۵ ماه اخیر رسیده است. رفتار نرخ سود وام مسکن نیز در این ماه نشاندهنده آن بود که قیمت ها در این بازار کاهش چشمگیری را ثبت کرده اند.

نرخ سود در بازارهای مالی علامتی از وضعیت قیمت ها و شاخصی از تغییرات در معاملات است. به این نحو که تغییرات آن ها در هر مقطع زمانی می تواند گویای تغییرات بازار ها در آن مقطع باشد.

در همین رابطه نرخ سود هیچ کدام از بازار های مورد بررسی در هفته سوم اسفند ماه افزایشی را ثبت نکرده و به غیر از نرخ سود دربازار باز تمامی بازارها روندی نزولی را ثبت کردند.

ثبات نرخ سود در هفته های اخیر بازار باز

بانک مرکزی دربازار باز و بازار بین بانکی اقدام به بسط و قبض نقدینگی در هر هفته در بانک ها می کند. نحوه فعالیت بانک مرکزی در بازار باز به این نحو است که بانک ها به بانک مرکزی اوراق عرضه کرده و این نهاد نیز با توجه به نرخ سود و تاریخ سررسیدی که خود تعیین می کند، اوراق را از نهادهای مالی به تشخیص خود می خرد.

این خرید در هفته های اخیر روندی صعودی داشته و رکوردهای بی سابقه ای را ثبت کرده است. این در حالی است که با وجود ثبت رکورد ۹۰ هزار میلیارد تومانی در هفته اخیر نرخ سود دراین بازار درمحدوده ۱۹ درصد برای چهارمین هفته متوالی ثابت مانده است.

کاهش متوالی نرخ سود بین بانکی در هفته سوم اسفند

افزایش عملیات در بازار باز منجر به آن شده تا بانک ها نیاز کمتری را در بازار بین بانکی ابراز کنند. کاهش نرخ سود در آن بازار نیز در نهایت منجر به افت نرخ سود بین بانکی در بازار شبانه شده و این متغیر را به حداقل خود در ۵ اخیر رسانده است. این رقم در هفته اخیر به ۲۰.۲۵ درصد رسید.

رفتار آماری شاخص مهم در اقتصاد ایران نشان از کاهش متوالی نرخ سود بین بانکی درهفته های اخیر داشته است.

کاهش نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی هفته سوم اسفند

بخشی از اوراقی که بانک ها با آن به داد و ستد در بازار باز می پردازند را از طریق عملیات در بازار اولیه خریداری کرده اند. این بازار به منظور تامین بخشی از کسری بودجه دولت در سال گذشته راه اندازی شده و هدف اصلی آن دست یابی به این هدف در مسیری غیر تورمی است.

در همین رابطه در هفته سی و پنجم حراج دولت توانست تنها ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی را به مشتریان خود بفروشد که البته بانک ها در این میان نقشی نداشتند. تمام اوراق را در این هفته بورسی ها خریداری کردند.

به طور کلی یکی از مهم ترین شاخص های مورد بررسی دربازار اولیه نرخ سود و تاریخ سررسید آن است.و هر چه نرخ سود در این بازار بالاتر و تاریخ سررسید کوتاه تر باشد مشتریان برای خرید تمایل بیشتری خواهند داشت.

در همین رابطه ویژگی اوراق فروخته شده در این بازار نشان می دهد در موقعیت مورد بررسی نرخ سود در بازار از هفته قبل بیشتر کاهش پیدا کرده و در نهایت در مرز ۲۱.۱ دردصد قرار گرفته است.

به نظر می رسد وضعیت نقدینگی بد در نهادهای مالی یا تاریخ سررسید بالا و نرخ سود پایین از عوامل مهم در عدم مشارکت نهادهای مالی در این بازار بوده باشد.

کاهش نرخ سود در بازار ثانویه هفته سوم اسفند

مشتریان اوراق در بازار اولیه می توانند اوراق خریداری را دربازار ثانویه نیز مورد معامله قرار دهند. داد و ستد دارندگان اوراق در این بازار نیز یکی از شاخص های مهم در میان بازار های مالی بوده و نرخ سود آن نقش تعیین کننده ای را همواره د راقتصاد ایران بازی میکند.

در هیمن رابطه در هفته سوم اسفند ماه نرخ سود با تاریخ سررسید های یک ساله تا سه ساله روند کاهشی خود را ادامه داده و به حداقل خود درهفته های اخیر دست پیدا کرده اند. در همین رابطه نرخ سود یک ساله در مسیر نزولی خود در مرز ۲۲.۵ درصد قرار گرفته و سررسید های دوساله تا سه ساله تقریبا در مرز ۲۳ درصد ایستاده اند.

ریزش قیمت اوراق تسه / کاهش نرخ سود وام مسکن

نرخ سود وام مسکن در هفته های اخیر دست خوش نوسانات بسیاری شد. این نرخ علامتی از وضعیت قیمت ها در اوراق تسهیلات بانک مسکن بوده و تغییرات آن می تواند نشاندهنده ارزانی یا گرانی وام در روزهای مختلف باشد.

در همین خصوص قیمت اوراق تسه در بازار خرید آن به ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در این روز تنزل پیدا کرده و این موضوع نیز موجب شد تا نرخ سود موزون در این بازار از مرز ۲۲.۸۷ درصد در پایان هفته دوم اسفند به ۲۲ درصد در پایان هفته اخیر کاهش یابد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر