|
کدخبر: 318446

عرضه اولیه/ بورس/ سهامداران بورس

عرضه اولیه های بورس چه تاثیری بر بازار داشت؟

کرومیت با بازدهی ۱۷۹ درصدی از زمان عرضه تاکنون بهترین عملکرد را در میان عرضه‌ اولیه‌های بورس ۱۴۰۲ داشته است. پس از آن، پی‌پاد بیشترین میزان رشد را نشان داده است.

اقتصاد عرضه اولیه های بورس چه تاثیری بر بازار داشت؟

با تحلیل عملکرد عرضه‌اولیه‌های سال ۱۴۰۲، مشخص شده است که نماد "کرومیت" با کسب بازدهی ۱۷۹ درصدی از زمان عرضه تا به امروز، بیشترین بازدهی را در میان عرضه‌اولیه‌های این سال داشته و در رتبه برتر قرار گرفته است.

این در حالی است که برخی از اولیه‌ها تحت تاثیر جو غالب بر بازار سهام و همچنین قیمت‌گذاری نامعقول در زمان عرضه بازده منفی داشته و در قیمتی کمتر از نرخ بازگشایی خود در حال معامله هستند.

تعداد روزهای مثبت این عرضه‌اولیه‌ها از زمان عرضه تا اولین روز کاهشی آنها نیز نشان می‌دهد که «پی‌پاد» با پایداری در بازه مثبت برای ۲۰ روز متوالی بیشترین روزهای مثبت را پس از عرضه در بازار به نام خود ثبت کرده است.

در رتبه دوم هم سهام «داتام» که اتفاقا در دی ماه عرضه شد، از زمان بازگشایی ۱۴ روز متوالی در بازه مثبت معامله شد و امروز با صف فروش شدن این سهم اولین روز منفی خود را ثبت کرد.

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه (Initial Public Offering یا IPO) به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن یک شرکت خصوصی بخشی از سهام خود را به عموم سرمایه‌گذاران عرضه کرده و در بازار سرمایه قابل خرید و فروش می‌کند. در واقع، این فرآیند باعث تبدیل یک شرکت خصوصی به شرکت عام المنفعه می‌شود.

در یک عرضه اولیه، شرکت به‌عنوان صاحبان پروژه و سرمایه‌گذاران بخشی از سهام خود را به عموم عرضه می‌کنند. این سهام می‌توانند توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شده و در بازار سرمایه معامله شوند. سود حاصل از فروش سهام به شرکت، منابع مالی جدیدی را برای توسعه کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید، پرداخت بدهی‌ها و سایر اهداف شرکت فراهم می‌کند.

عرضه اولیه معمولاً توسط بانک‌ها و موسسات مالی به عنوان مدیران اصلی عرضه (underwriters) برگزار می‌شود. آن‌ها مسئولیت تعیین قیمت سهام، ترویج عرضه، جمع‌آوری سفارشات خرید و فروش سهام، و تسویه نهایی معاملات را بر عهده دارند.

عرضه اولیه معمولاً یک مرحله مهم در رشد و توسعه شرکت‌هاست و به آن‌ها امکان می‌دهد تا سرمایه لازم را برای رشد و گسترش فعالیت‌های خود فراهم کنند. همچنین، عرضه اولیه به سرمایه‌گذاران عمومی امکان می‌دهد تا در سهامداری شرکت‌های موفق شرکت کنند و از سودهای آتی آن‌ها بهره‌مند شوند.

خبرهای مهم بورسی در ۳۰ دی ۱۴۰۲

معاون پذیرش و ناشران بورس اوراق بهادار تهران: بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای به منظور تقویت بازار اولیه و در راستای ارتقای سطح تامین مالی از بورس به واسطه ابزارهایی مانند شرکت‌ پروژه (سهامی عام)، صندوق‌های خصوصی (PE) صندوق‌های جسورانه (VC) در بورس تهران ایجاد شده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب توسعه و افزایش سودآوری صنایع بازار سرمایه از جمله صنعت فولاد در آینده خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه: با تعامل بیشتر نهاد ناظر و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، می‌توان با استفاده از ابزارهای متنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، ریسک‌های بازار را تا حدودی پوشش داد.

سازمان امور مالیاتی کشور: حساب‌های بانکی غیرتجاری به صورت مستمر پایش شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت‌های تجاری به آن واریز شود و در اظهارنامه‌های مالیاتی ابراز نشود، «درآمد کتمان شده» تلقی و مشمول مالیات و جرایم متعلقه خواهد شد.

عملیاتی شدن پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم از سوی ۴۴ ناشر

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا نیمه دی ماه، ۴۴ ناشر پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم را برای صاحبان سهام خود از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه عملیاتی کرده‌اند.

 صندوق بازنشستگی تکمیلی، ابزاری کارآمد برای افزایش توان مالی بازنشستگان

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان این که صندوق بازنشستگی تکمیلی، ابزاری کارآمد برای افزایش توان مالی شاغلان در دوران بازنشستگی است،گفت: این صندوق‌ها در دنیا طرفداران زیادی دارد چرا که کارکردهای این صندوق‌ها به نفع شاغلان و شرکت‌ها خواهد بود.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها