|
کدخبر: 318339

قیمت سکه | قیمت طلا | بازار طلا

آخرین قیمت طلا اعلام شد / سکه ۵ میلیون تومان حباب دارد!

کشتی‌آرای گفت: نرخ ارز نیز با توجه به رویدادهای سیاسی روند افزایشی داشت و در نتیجه آن قیمت طلا در بازار داخل روز شنبه به بالاترین سطح خود رسید. اما با اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری سکه‌های بدون تاریخ به‌منظور کاهش حباب سکه و کنترل بازار، شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بودیم.

اقتصاد آخرین قیمت طلا اعلام شد / سکه ۵ میلیون تومان حباب دارد!

 فعال بازار طلا با بیان این که حباب سکه با عرضه سکه های بدون تاریخ توسط بانک مرکزی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت گفت: سکه هنوز بیش از ۵ میلیون تومان حباب دارد که پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده باز هم کاهش یابد.

محمد کشتی‌آرای درباره تحولات بازار طلا اظهار داشت: هفته گذشته قیمت جهانی طلا سیر نزولی داشت و از ابتدای هفته شروع به ریزش کرد.

وی افزود: بهای انس جهانی طلا در ابتدای هفته ۲ هزار و ۴۸ دلار بود و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) با ۳۷ دلار کاهش به ۲ هزار و ۱۱ دلار رسید.

کشتی‌آرای گفت: نرخ ارز نیز با توجه به رویدادهای سیاسی روند افزایشی داشت و در نتیجه آن قیمت طلا در بازار داخل روز شنبه به بالاترین سطح خود رسید. اما با اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری سکه‌های بدون تاریخ به‌منظور کاهش حباب سکه و کنترل بازار، شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بودیم.

وی ادامه‌داد: البته در روزهای پایانی هفته دوباره نرخ ارز افزایش یافت، اما در مجموع باید گفت قیمت‌ طلا و سکه در هفته پایانی دی‌ماه کاهش یافت.

این فعال بازار طلا بیان‌داشت: در طول هفته گذشته، قیمت سکه طرح قدیم به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۹۵۰ هزار تومان و سکه‌ یک گرمی ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی خاطرنشان‌کرد: قیمت طلا در هفته گذشته با توجه به اینکه نرخ ارز نوسانی نداشت، تغییر قابل توجهی نکرد و بیشتر شاهد کاهش حباب قیمت انواع سکه به دلیل اطلاعیه بانک مرکزی بودیم. حباب سکه با یک میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان کاهش، از هفت میلیون تومان به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: در هفته پایانی دی‌ماه هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۶ هزار تومان کاهش به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

کشتی آرای گفت: با حراج شمش طلا در چهارشنبه گذشته، شاهد کاهش هیجانات در بازار بودیم و این اقدام نشان داد که بانک مرکزی مصمم به عرضه طلا و سکه در بازار است تا قیمت‌ها را کنترل کند.

وی ادامه‌داد: از دیگر نکات مثبت عرضه سکه و شمش طلا توسط بانک مرکزی، کنترل نرخ ارز است و در نتیجه آن قیمت طلا و سکه نیز کنترل می شود و با ادامه این روند حباب سکه باز هم کاهش می‌یابد.

۵ اصل مهم برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲

طلا، یکی از گران‌بهاترین فلزات در بازار جهانی است و پشتوانه بسیاری از ارزهای فیات به شمار می‌رود. عوامل زیر می‌توانند بر روی قیمت طلا تأثیر گذاشته و قیمت این دارایی ارزشمند را تحت تأثیر قرار دهد:

فاکتورهای اقتصادی

عوامل مربوط به اقتصاد یک کشور، تاثیر چشمگیری روی قیمت بازار آن دارد. ارزش طلا، در اکثر کشورها از جمله ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. به‌همین دلیل است که باید نرخ بهره، تورم یا سایر فاکتورهای مربوط به اقتصاد را برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ در نظر بگیریم.

مسائل سیاسی کشور

مسائل سیاسی، به‌ویژه سیاست خارجی یک کشور می‌تواند روی قیمت طلا تاثیرگذار باشد. تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری و مالی، جنگ داخلی و خارجی و یا تغییرات اساسی در نظام سیاسی یک کشور از جمله این عوامل هستند.

یکی از مهم‌ترین عوامل سیاسی تأثیرگذار بر روی قیمت طلا در سال‌های اخیر، به جنگ بین روسیه و اوکراین مربوط است. تداوم جنگ این دو کشور باعث شد تا در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، قیمت جهانی طلا با افزایش ۶ درصدی مواجه شود. طبق نظر کارشناسان و تحلیل‌گران، گسترش اقدامات بانک‌های مرکزی و پیش‌بینی افزایش نرخ بهره ناشی از تورم بالاتر از حد انتظار، باعث شده تا قیمت طلا روبه‌افزایش باشد. در صورت تداوم جنگ بین این دو کشور، می‌توان انتظار داشت که قیمت هر اونس طلا روند افزایشی خود را حفظ کند.

تغییرات بین‌المللی

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۲ را باید با توجه به بعضی از عوامل بین‌المللی نظیر افزایش یا کاهش نرخ دلار آمریکا انجام داد. تغییرات بین‌المللی علاوه بر تغییرات قیمت ارز به دلیل عرضه و تقاضا، ممکن است دلایل دیگری نظیر برخی وقایع خاص داشته باشد. به عنوان نمونه تزریق سرمایه از طریق مذاکرات بین‌المللی موجب کاهش قیمت ارز و به سبب آن کاهش قیمت ملی طلا شود. برای مثال در روزهای اخیر مباحث مربوط به آزاد شدن دلارهای بلوکه شده ایران در کشور کره جنوبی بسیار داغ شده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها