|
کدخبر: 318337

بازار گوشت | قیمت گوشت | میدان تره بار

واردات گوشت در دستور کار دولت / کاهش قیمت در راه است؟

قیمت گوشت گرم در میادین میوه و تره‌بار این روزها بین ۴۸۰تا ۵۰۰هزار تومان در نوسان است. این درحالیست که قیمت گوشت گوساله در مراکز خرده‌فروشی حدود ۷۰۰هزار تومان است.

اقتصاد واردات گوشت در دستور کار دولت / کاهش قیمت در راه است؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عرضه گوشت‌های منجمد وارداتی برای مدیریت بازار گوشت آغاز شد.

آخرین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز در آذرماه رکورددار تورم شده است.

قیمت گوشت گرم در میادین میوه و تره‌بار این روزها بین ۴۸۰تا ۵۰۰هزار تومان در نوسان است. این درحالیست که قیمت گوشت گوساله در مراکز خرده‌فروشی حدود ۷۰۰هزار تومان است.

آسیب خشکسالی به دام‌های مولد

علیرضا پیمان پاک در گفتگو با تلویزیون افزود: به دلیل خشک‌سالی دو سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود، پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دام‌های مولد دچار آسیب شد.

وی گفت: برای رفع این مشکل، واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار دولت است و روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه خواهد شد که از ۸ کشور در حال واردات است. از هفته آینده واردات گوشت قرمز گرم افزایش خواهد یافت و به ۳۰۰ تن خواهد رسید.

عرضه گوشت منجمد برزیلی

پیمان پاک افزود: عرضه گوشت منجمد برزیلی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت که مجموعه‌های بزرگ پرمصرف مثل رستوران‌ها و اصناف از این نوع گوشت استفاده خواهند کرد و از بازار گوشت گرم خارج خواهند شد. تا ماه رمضان ۳۵ هزار تن گوشت منجمد وارد خواهد شد.

پیمان پاک در خصوص کاهش واردات گوشت گرم به کشور گفت: تا اواسط آذرماه با واردات گسترده، بازار کنترل شد اما در یک ماه اخیر تعطیلات ژانویه بود و به علت سرمای هوا از حوزه اوراسیا نمی‌شد دام وارد کرد و عرضه از روزی ۲۰۰ تن به روزی ۳۰ تا۴۰ تن رسید. در یک هفته اخیر اما واردات افزایش یافته و به ۲۰۰تن رسیده است که سبب شد قیمت دام زنده در بازار پایین بیاید و از نیمه دوم اسفند با عرضه داخلی، قیمت پایین‌تر هم می‌آید.

وی پیش‌بینی کرد که در فصل بهار آینده عرضه دام داخلی ۲۵ درصد افزایش یابد.

آخرین آمار از واردات گوشت

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آمار طی ۱۰ ماه گذشته حدود ۸۲ هزارتن گوشت و مقادیری دام زنده به ویژه گوساله وارد شده است.

افشین صدردادرس گفت: دام‌هایی که در فصل پاییز تولید می‌شوند، امکان استفاده از مرتع را ندارند و از طرفی در فصل پاییز به سبب عدم استفاده میش‌های مولد از مرتع، قدرت شیردهی آن‌ها کم می‌شود که در نتیجه زایش‌های پاییز نمی‌تواند به  گله‌های مولد اضافه شود.

به گفته او، بنابر اعلام مرکز آمار ۲ میلیون راس دام در فصل پاییز زایش داشتیم که قطعا این امر در افزایش تولید گوشت ماه‌های آتی اثر گذار خواهد بود، اما در ازدیاد جمعیت گله‌های مولد تاثیر چندانی ندارد.

صدردادرس ادامه داد: بنابر اعلام مرکز آمار جمعیت دام سبک  به ۶۲ میلیون راس رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک درباره آخرین وضعیت واردات گوشت افزود: بنابر آمار طی ۱۰ ماه گذشته حدود ۸۲ هزارتن گوشت وارد شده، ضمن آنکه مقادیر زیادی دام زنده گوسفند و گوساله وارد شده است. اما تاکنون این حجم واردات نتوانسته بر قیمت اثر بگذارد چراکه این افزایش قیمت ناشی از مشکلات زیرساختی است.

به گفته او، مرکز آمار نرخ تورم را ۴۴.۷ درصد اعلام کرده است که بخشی از هزینه‌ها مربوط به تورم و بخش دیگر هزینه‌های تولید به شاخص قیمت تولیدکننده بر می‌گردد. با این حال جای این سوال مطرح است که برچه اساسی امکان بازگشت قیمت گوشت به قبل وجود دارد که برخی مسئولان آن را مطرح کرده بودند.

صدردادرس گفت: واردات گوشت و دام زنده در ماه‌های اخیر به طور کلی بر کاهش قیمت گوشت در کل کشور اثر چندانی نداشته است که این امر بدان معناست که این امر نتیجه‌ای دیگری جزء پرداخت یارانه به تولید ندارد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها