|
کدخبر: 318324

بازار سرمایه / بورس / بازار سهام

پیش بینی بورس در هفته پایانی دی ماه / سیگنال های سیاسی دست بردار نیستند

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است بورس در حال‌حاضر درگیر دو اتفاق شده که طبیعتا به مذاق سرمایه‌گذاران خوش‌نیامده و روی روند این روزهای بازار سرمایه تاثیر گذاشته‌است.

اقتصاد پیش بینی بورس در هفته پایانی دی ماه / سیگنال های سیاسی دست بردار نیستند

عاطفه چوپان: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پر بود از ریسک‌های سیاسی بود. با وجود اینکه بورس با گذر از ریسک‌های سیاسی اواخر هفته گذشته ، شنبه مثبتی داشت و این رشد تا اواسط هفته نیز ادامه پیدا کرد، اما تکرار این ریسک‌های سیاسی نهایتا باعث توقف رشد بازار خواهد شد.

دلار به‌عنوان متغیری که همواره بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار می‌داد نیز اخیرا با سوخت تنش‌های سیاسی در حرکت است، لذا بازار سرمایه نتوانست از رشد آن منتفع شود و از بازارهای دارایی به این‌سبب جاماندگی دارد.  با این وجود تحلیلگران راهی جز رشد را پیش‌روی بازار نمی‌بینند و با تکیه بر اینکه بورس با وجود ریسک‌های سیاسی ریزش زیادی نداشته، معتقدند در ادامه سال ‌و با ورود به هفته جدید در صورت اینکه رخداد جدید سیاسی نداشته‌باشیم، بورس خود را به بازارهای دیگر خواهد رساند.

 امید «ریاضی» رشد بورس بالاست

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است بورس در حال‌حاضر درگیر دو اتفاق شده که طبیعتا به مذاق سرمایه‌گذاران خوش‌نیامده و روی روند این روزهای بازار سرمایه تاثیر گذاشته‌است. او در این‌خصوص گفت: یکی از آن موضوعاتی که در ابتدا هیجان خوبی به بازار داد، بحث تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها بود که با بر‌‌گزاری جلساتی توسط سازمان بورس استارت خورد، اما این عدم‌اراده از سوی هلدینگ‌ها برای عملیاتی‌کردن این موضوع به چشم آمد و مجددا به بازار سرمایه سیگنال بد داد. وی ادامه داد: برای مثال از مجموعه‌ای مثل «وصندوق» انتظار می‌رود که وقتی ۴۵۰۰میلیارد‌ تومان از بازار برای شرکت فصبا تامین مالی کرده، لطف سرمایه‌گذاران و سهامداران حقیقی خود را جبران کرده و اولین شرکتی باشد که تجدید‌ارزیابی را شروع می‌کند، اما نه‌تنها این کار را نکرده‌است بلکه می‌بینیم زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی در بازار سرمایه در حال فروش سهم هستند. این تحلیلگر ادامه داد: موضوع بعدی اتفاقی بود که از سوی بانک‌مرکزی رقم خورد و متاسفانه با بازار طلا آن برخورد را داشت. توییتی هم از سوی یکی از افراد عالی‌رتبه زده شد و بورس‌کالا را برای بخش طلا عامل سفته‌بازی و حباب معرفی کرد. جمیع این اتفاقات بر بی‌اعتمادی دامن زد و این سیگنال را داد که متاسفانه قانون‌گذار به بازار سرمایه نگاه خوبی ندارد. شریعتی با تاکید بر اینکه با وجود چنین شرایطی امید ریاضی رشد بازار بسیار بالاتر از افت آن است، گفت: بازار از لحاظ بنیادی در شرایطی نیست که بخواهد بیشتر از این ریزش داشته‌باشد.اگر در بودجه‌دولت یا دستورالعمل نفت‌خام اتفاقی نیفتد و شوک مجددی به بازار سرمایه ندهند، به‌نظر می‌رسد باثبات همین قوانین و شرایط و با توجه به افزایش قیمت دلار چشم‌انداز رشد برای بازار سرمایه وجود دارد. وی هلدینگ‌هایی که پتانسیل تجدید‌ارزیابی داشته و از نظر سودآوری شرایط خوبی دارند را بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: به‌نظر صنعت بانک جزو گزینه‌های خوب است و با پذیرش ریسک صنعت‌خودرو نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب است. در بخش سهام کوچک نیز صنعت سیمان، غذایی، زراعت و کاشی گزینه‌های خوبی هستند. پیشنهاد من به سرمایه‌گذاران ترکیب پرتفوی حداقل ۵سهمی است و حتما با نگاه تجدید‌ارزیابی گزینه‌ها انتخاب شود.

 بورس محکوم به رشد است

مهدی رضایتی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: شرایط از هر لحاظی برای رشد بازار سرمایه فراهم است اما وضعیت سیاسی و داستان تنش‌های اخیر ترمز بازار را کشیده است؛ این در حالی است که در بررسی تاریخی نیز هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده که بازار سرمایه در این فصل سال ‌که معمولا سایر بازارها و مخصوصا دلار روند روبه‌رشدی دارند، راکد بماند و روند افزایشی نگرفته باشد. وی ادامه داد: در حال‌حاضر وضعیت دلار صعودی است و بازارهای موازی هم در حال بازدهی مثبت هستند و گزارش‌های عملکرد صنایع بورسی نیز مطلوب است، به‌همین‌دلیل انتظار رشد هست اما بازار رکودی است و روز گذشته نیز ارزش معاملات پایین بود. در چنین شرایطی دلیل اصلی همان ریسک‌های سیاسی است که سرمایه‌گذاری را دشوار کرده‌است، اما مانند داستان غزه و اسرائیل ریسک سیاسی اخیر نیز به مرور برای بازار عادی می‌شود و نهایتا تا هفته آینده دیگر کسی توجهی به این ریسک‌ها ندارد و سرمایه‌گذاران با خیال راحت‌تری به سمت بازار خواهند آمد. رضایتی با اشاره به اینکه پول هوشمند است و چنین ریسک‌هایی را در سرمایه‌گذاری لحاظ می‌کند، گفت: در چنین شرایطی سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد دارایی بخرد تا اینکه سهامی بخرد که با ریسک‌های سیاسی قیمت در آن بالا و پایین می‌رود، در نتیجه در چنین شرایطی سرمایه‌گذار از بازار سهام فاصله می‌گیرد، بنابراین در حال‌حاضر فارغ از سایر متغیرها، بازار به این موضوع وزن می‌دهد اما اگر ریسک جدیدی در حوزه سیاسی پیش‌نیاید، بازار از این ریسک گذر خواهد کرد. این تحلیلگر با اشاره به اینکه رشدهای اخیر نرخ دلار در نتیجه ریسک‌های سیاسی رخ‌داده و این باعث‌شده بازار سرمایه از این رشدها آنچنان‌که باید منتفع نشود، گفت: بازار محکوم به صعود است و همه فعالان بازار منتظرند بازار رشد کند و می‌بینیم که حتی در منفی‌ها هم بازار خریدار دارد، اما ارزش معاملات نشان‌دهنده تمام ماجراست، وقتی به پایان سال ‌نزدیک می‌شویم و همه بازارها رونق دارند، ارزش معاملات بازار سرمایه ۴.۵همت است و این یعنی رکود مطلق و سخت است و نمی‌توان در  چنین شرایطی انتظار بازدهی داشت. از سوی دیگر گزارش‌های عموما خوبی در راه است و به‌نظرم این موضوع نیز می‌تواند کمک کند و P/E بازار را پایین بیاورد. در هفته آینده احتمالا ارزش معاملات مقداری بهبود یابد.

چشم امید بازار به گزارشات

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه یادآور شد که در اوایل هفته‌جاری با تکذیب خبر افزایش قیمت خودروها شاهد فشار مجدد عرضه در شرکت‌های این صنعت بودیم. او گفت: به‌رغم اینکه نرخ ارز در بازار رشد ۳ تا ۴درصدی داشت و شاهد رشد صندوق‌های طلا نیز بودیم و صندوق‌های طلا برای سهامداران طی هفته‌جاری بازدهی بیش از ۱۰‌درصدی داشتند، بحث عرضه شمش طلا توسط بانک‌مرکزی در بازار مبادله ارز و طلا از یک‌سو و همچنین بحث ضرب سکه‌های جدید و عرضه آن در بازار از سوی دیگر نرخ سکه و طلا را در بازار آزاد تحت‌تاثیر قرار داد و منجر به اصلاح صندوق‌های طلا و همچنین بهای گواهی سپرده سکه در بورس شد. وی ادامه داد: در سایر صنایع هم بازار منتظر ارائه گزارش‌های فصل پاییز شرکت‌هاست. تا آخر هفته جدید شرکت‌ها گزارش عملکرد پاییز خود را منتشر خواهند کرد. ارزیابی عملکرد ماهانه شرکت‌ها در فصل پاییز نشان می‌دهد که در مجموع سودی که شرکت‌ها در پاییز امسال ساختند نسبت به پاییز سال‌گذشته بیشتر باشد و این منجر به کاهش نسبت P/E آینده‌نگر بازار بشود. ابراهیمیان ادامه داد: از سوی دیگر در بازارهای جهانی با توجه به عدم‌تغییر در نرخ بهره آمریکا از یک‌سو و کاهش نسبی تقاضا برای نفت از سوی دیگر شاهد اصلاح نسبی قیمت نفت بودیم که این موضوع به‌رغم تنش‌های موجود در دریای سرخ بود. چشم‌اندازی که برای سال‌۲۰۲۴ وجود دارد این است که کماکان نفت و سایر کامودیتی‌ها روند باثباتی داشته باشند. تغییر در پیشران‌های اصلی در اقتصاد از قبیل نرخ ارز می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد و منجر به رشد ارزش شرکت‌ها در آینده شود. این تحلیلگر بورسی معتقد است روند در هفته جدید بهتر خواهد بود.

  • بیت اله جاویدان ارسالی در

    واقعا تاکی باید بورس اینطور باشداین دولت ضعیف ترین دولت تاریخ هست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها