|
کدخبر: 318284 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

سهم استثنایی «فسیل» و «هتل» از گیشه ۱۰۰۰ میلیاردی/جدول فروش این هفته سینما

آنالیز سهم فیلم‌های مختلف از فروش هزار میلیارد تومانی سینماها از ابتدای سال با سهم زیادی از فیلمهای کمدی

اقتصاد سهم استثنایی «فسیل» و «هتل» از گیشه ۱۰۰۰ میلیاردی/جدول فروش  این هفته سینما

فروش سینماهای ایران از ابتدای نوروز ۱۴۰۲ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی مهم و اثرگذار و البته بحث‌برانگیز که پیش از این هرگز شاهدش نبوده‌ایم. آنچه در این میان اهمیت فراوانی دارد، سهم فیلم‌های کمدی از این هزار میلیارد است که به ۸۳۵ میلیارد تومان می‌رسد. به این معنا که ۸۳.۵ درصد از فروش سینماها در اختیار کمدی‌ها و سهم درام‌های اجتماعی در یک سال گذشته فقط ۱۶.۵ درصد بوده است. به این بهانه سهم آثار مختلف را از این هزار میلیارد تومان بررسی می‌کنیم.

سریع‌ترین پیشرفت "امین حیایی" نسبت به "پژمان جمشیدی" / "فسیل"!

فیلم "هاوایی" که توسط بهمن گودرزی کارگردانی شده است، با ورود قدرتمند به دوره اکران، در همان هفته اول موفق شد به صدرنشینی جدول فروش هفتگی برسد.

در همین راستا، امین حیایی نیز با فاصله کمی توانست جایگاه پرفروش‌ترین بازیگر در اکران هفتگی سینماها را از پژمان جمشیدی به دست آورده و برتری را به خود اختصاص دهد.

از بین بردن اعتماد مخاطبان سینمای کمدی با اکران فیلم‌های "هاوایی" و "ویلای ساحلی"

اگر شما به تماشای دو فیلم "هاوایی" و "ویلای ساحلی" رفته‌اید، احتمالاً در نیم ساعت اول از نمایش فیلم به مشاهده افرادی خواهید پرداخت که با ناخوشایندی از سالن سینما خارج می‌شوند. همچنین، کامنت‌های منفی در سایت‌های معتبر نقد و بررسی فیلم، نارضایتی مخاطبان از این دو فیلم را نشان می‌دهد. امسال، به لطف اکران فیلم‌هایی مانند "فسیل" و "هتل" که توانستند مخاطبان را در سالن‌های سینما به خنده بیندازند، پس از مدت‌ها مردم دوباره با سینما آشتی کردند. در حالی که صنعت سینمای ایران در اوج فروش خود قرار داشت، فیلم‌های "هاوایی" و "ویلای ساحلی" اکران شدند. این فیلم‌ها با استفاده از تبلیغات و بازیگران مشهور، مردم را به احساسی شبیه به "فسیل" و "هتل" واداشتند، اما نتیجه آن از سوءاستفاده از مخاطبان و توهین به شعور آنان بود.

احتمالاً نتیجه اینگونه فیلم‌ها فروش بلیت و سود برای تهیه‌کنندگان این آثار براساس فریب باشد، اما این باعث می‌شود مردم دوباره از سالن‌های سینما دور شوند و در نتیجه کل منافع صنعت سینمای ایران به خاطر سهل‌انگاری و منافع شخصی سازندگان اینگونه آثار ضعیف شود. این نوع رفتار با احترام به وقت و پول مردم و همچنین نقش هنرمندان و سینماگران، سازگار نیست.

نام فیلم فروش
movie.name

فسیل

۳۰۷٬۶۲۳٬۸۹۸٬۵۱۰ تومان

 

 

 

movie.name

هتل

۲۲۸٬۸۶۶٬۴۵۸٬۳۳۱ تومان

 

movie.name

شهر هرت

۷۷٬۵۴۱٬۹۱۴٬۵۵۷ تومان

 

movie.name

بچه زرنگ

۵۵٬۷۲۰٬۱۳۳٬۳۱۰ تومان

 

movie.name

ویلای ساحلی

۳۹٬۶۱۰٬۰۱۲٬۰۰۰ تومان

 

movie.name

نارگیل ۲

۲۲٬۴۵۳٬۸۴۰٬۶۷۰ تومان

 

movie.name

هاوایی

۲۰٬۸۷۳٬۴۲۲٬۰۰۰ تومان

 

movie.name

سه کام حبس

۱۹٬۶۸۱٬۴۱۹٬۰۰۰ تومان

 

movie.name

آهنگ دو نفره

۱۹٬۴۴۱٬۷۱۵٬۵۰۰ تومان

 

movie.name

ورود و خروج ممنوع

۱۸٬۶۰۶٬۹۰۹٬۰۰۰ تومان

 

در طی ده ماه گذشته، ده‌ها فیلم مختلف به نمایش درآمدند و از میان آن‌ها، ده فیلم محبوبیت زیادی در گیشه داشتند، از جمله: "فسیل"، "هتل"، "شهر هرت"، "بچه زرنگ"، "ویلای ساحلی"، "نارگیل"، "سه کام حبس"، "هاوایی"، "ورود و خروج ممنوع" و "گیجگاه". فعالیت سینماها در این ده ماه، جمعاً به میلیاردها دلار رسید، به استثنای آنکه آغاز به کار پلتفرم‌های سینمایی مدرن نظیر پردیس‌های سینمایی، باعث نجات مخاطبان از سینماهای سنتی و کهنه شد. این فعالیت ممکن است ناشی از افزایش قیمت بلیت‌ها بوده باشد، که چنانچه نسبت به سایر گزینه‌های تفریحی نظیر تئاتر و کنسرت، هنوز ارزانترند.

علاوه بر کمدی‌های محبوب، اثرهای هنری همچون "عامه پسند"، "جنگ جهانی سوم"، "شهرک"، "زنبورکارگر"، "مصلحت"، "خورشید آن ماه" و "چرا گریه نمیکنی؟" نیز با استقبال مخاطبان روبرو بودند و گزینه‌های مناسبی برای علاقه‌مندان به سینما فراهم آوردند.

به نظر می‌رسد که اگر تسهیلات بیشتری برای فیلمسازان حرفه‌ای فراهم شود و افراد ماهر و استعدادمند به فعالیت‌های خود در حوزه کارگردانی و نویسندگی ادامه دهند، فعالیت گیشه سینمایی در آینده با موفقیت‌های بیشتری همراه خواهد بود. البته ارگان‌های مالی باید این موضوع را در نظر بگیرند و تلاش کنند تا بودجه‌های سینمایی خود را به سمت فیلم‌های با کیفیت و حرفه‌ای هدایت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها