|
کدخبر: 318156

بازار سرمایه/ بورس / واریز سود

چقدر سود به حساب سهامداران واریز شد؟

بیش از ۱۷۴۰ میلیارد تومان سود از طریق اطلاعات سامانه سجام در هفته گذشته به حساب سهامداران واریز شده است.

اقتصاد چقدر سود به حساب سهامداران واریز شد؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در هفته سوم دی ماه سال جاری، سود سهامداران به مبلغ بیش از ۱۷۴۰ میلیارد تومان واریز شده است. این مبلغ سود به تعداد ۳۳۸ هزار و ۴۹۰ سهامدار تعلق گرفته و توسط ۱۵ ناشر سود جاری و سنواتی پرداخت شده است. این وجوه سود با استفاده از حساب سجامی سرمایه‌گذاران به حساب سهامداران منتقل شده است.

واریز سود جاری ۱۰ شرکت

این گزارش می‌افزاید: در هفته سوم دی ماه امسال، ۱۰ شرکت « داروسازی‌ اسوه، فروسیلیس‌ ایران، سینا دارو، گروه‌ صنعتی‌ بارز، کارتن‌ ایران، پتروشیمی‌ پردیس‌(سهامی‌عام‌)، پخش‌ البرز، کارخانجات‌ داروپخش، کشت ‌وصنعت‌ پیاذر، فرآورده‌های‌ سیمان ‌شرق» سود جاری ۱۹۵ هزار و ۵۰۴ سهامدار که شامل یک هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

واریز سود سنواتی ۵ شرکت

این گزارش می‌افزاید: در هفته سوم دی ماه امسال، ۵ ناشر« آهن‌ وفولادغدیرایرانیان، بانک‌ تجارت، سرمایه ‌گذاری‌ توسعه‌ ملی، داروپخش‌ (هلدینگ‌)، شرکت ‌داده‌گسترعصرنوین‌-های‌وب» سود جاری ۱۴۲ هزار و ۹۸۶ سهامدار که شامل ۵۶  میلیارد و ۵۴۷ میلیون تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

تامین مالی متنوع با استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه

حامد شادکام در خصوص اینکه ابزارهای مالی بازار سرمایه چه نقشی در تامین مالی ناشران و صنایع بر عهده دارند، اظهار داشت: بازار سرمایه بستر گسترده‌ای برای حضور طیف گسترده سرمایه‌گذاران از یکسو و متقاضیان منابع از سوی دیگر فراهم کرده است و برخلاف سیستم بانکی که صرفا پذیرای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و دوستداران سپرده است، بازار سرمایه برای انواع سرمایه‌گذاران با سلایق و سطح ریسک‌پذیری مختلف ابزار سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: همین امر باعث‌ شده تا تنوع بی‌نظیری از فرصت‌های تامین مالی برای انواع شرکت‌ها و کسب‌وکارها در بازار سرمایه پدید بیاید که مدل‌های مشارکتی مثل عرضه عمومی و پذیره‌نویسی سهام و صندوق پروژه‌ها تا انواع صکوک با پرداخت‌های دوره‌ای منظم مشابه سپرده بانکی را شامل می‌شود و این ظرفیت‌ها موجب شده تا تنوعی از ابزارهای تامین مالی بلندمدت و کوتاه مدت در بازار سرمایه ایجاد شود که تقریبا به تمام نیازهای مالی کوچک و بزرگ صنایع پاسخ می‌دهد و سطح منابع در دسترس این بازار را به طور بالقوه تا سطوحی‌ بسیار فراتر نظام بانکی بالا برده است.

تامین مالی از طریق ابزارهای مالی

شادکام در پاسخ به این سئوال که تامین مالی از طریق ابزارهای مالی متنوع بازار سرمایه چه فرصت هایی(مزایای تامین مالی در بورس نسبت به بازار پول - سیستم بانکی) را برای شرکت ها ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در اقتصادهای توسعه یافته، تقسیم وظیفه‌ای نانوشته بین سیستم‌های بانکی(بازار پول) و بازار سرمایه وجود دارد و شرکت‌های بزرگ با توجه به امکان ارائه ضمانت‌های شرکتی و دارا بودن اعتماد عمومی، با استفاده از بازار سرمایه و با نرخ‌هایی کمتر تامین مالی می‌کنند و از طرف دیگر شرکت‌های کوچک و ناشناخته که امکان حضور در بازار سرمایه را ندارند از خدمات سیستم بانکی با نرخ‌های بالاتر استفاده می‌کنند. در اقتصاد ایران نیز به دلیل سرکوب نرخ‌های بهره‌ بانکی، این چرخه معکوس است و بانک‌ها ترجیح می‌دهند به شرکت‌های بزرگ و شناخته شده تسهیلات ارائه دهند.

وی در ادامه با توجه به این که تسهیلات سیستم بانکی محدود است، اظهار داشت: بازار سرمایه به عنوان یک منبع مطمئن که به صورت بلندمدت به تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کند و امکان تامین مالی‌های بلندمدت را در اختیار شرکت ها قرار می‌دهد، امکانی که در سیستم بانکی فراهم نیست.

منبع: تسنیم
  • حامد ارسالی در

    سایت شما نماد کامل دموکراسی است .جای نظر ات در برخی اخبار مهم خالی است .و بسیاری از اخبار هم نظرات پخش نمیشه. تعجب میک نم چرا نظر خواهی هم میکنند .ودر آخر شما باید برای دیگر کشورهای پیشرفته الگو باشی د .حیف نون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها