|
کدخبر: 318135

یارانه نقدی / واریز یارانه / یارانه معیشتی

روند حذف یارانه این افراد ادامه خواهد داشت

در این معیارهای اعلامی اگر درآمد ماهانه شما بیش از ۳۵میلیون تومان باشد، شما جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شوید و ۹۹درصد مردم درآمدی کمتر از شما دارند و اگر در سال درآمدی کمتر از سی میلیون تومان را داشته باشید در دهک اول درآمدی جای می‌گیرید.

اقتصاد روند حذف یارانه این افراد ادامه خواهد داشت

با توجه به اطلاعیه جدید وزارت کار، بر اساس فهرست جدید، تعدادی از افرادی که تا آذر ماه سال جاری در لیست یارانه‌بگیران قرار داشتند، از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند.

قبل از اعلام رسمی سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر حذف یارانه نقدی برخی از خانوارها، عده‌ای گمان می‌کردند که واریز یارانه دی ماه مختل شده است.

دلیل حذف یارانه نقدی

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، با اشاره به اینکه در مرحله ۱۵۵ واریز یارانه نقدی در دی‌ماه تعدادی از مردم از صف دریافت یارانه نقدی حذف شدند، گفت: در این مرحله اختلالی در واریز یارانه نقدی وجود نداشته است و پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از طریق سیستم بانکی مطابق فهرست‌های جدید انجام شده است.

دهک بندی جدید یارانه

به گفته او، طبق دهک بندی جدید یارانه تعدادی از یارانه بگیران حذف شده است، اما جزئیات و شاخص حذف دهک بندی را وزارت رفاه باید اعلام کند.

هم اکنون سازمان هدفمندی آمار تقریبی از حذف یارانه بگیران دارد و تعداد دقیق آن را باید وزارت رفاه اعلام کند.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه با بیان اینکه اختلالی در پرداخت یارانه رخ نداده است، افزود: تمامی سرپرستان خانوارهایی که یارانه دی ماه آنها واریز نشده است، برمبنای دهک بندی جدید پردرآمد شناخته شدند.

طبق قانون سازمان هدفمندی یارانه هرماه باید لیست کدملی سرپرستان خانوار را به وزارت رفاه اعلام کند، حال اینکه وزارت رفاه هرماه یا هرچند وقت یکبار دهک بندی را انجام می دهد، جزئیات دقیق را خود باید اعلام کند.

کدام گروه درآمدی یارانه نمی‌گیرند؟

در این معیارهای اعلامی اگر درآمد ماهانه شما بیش از ۳۵میلیون تومان باشد، شما جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شوید و ۹۹درصد مردم درآمدی کمتر از شما دارند و اگر در سال درآمدی کمتر از سی میلیون تومان را داشته باشید در دهک اول درآمدی جای می‌گیرید.

البته مقامات رسمی هنوز مبنای درآمدی را برای حذف یارانه‌ها اعلام نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد دولت خیزی برداشته است تا یارانه را به همان هفت دهک تحخصیص دهد و فعلا سه دهم را از فهرست یارانه‌گیران ایرانی خارج کند.

عسگریان نیز چندی پیش گفته بود: با اعمال داده‌های جدید، ممکن است تعداد محدودی از خانوارها به دهک دهم بروند و از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند و خانوارهای دیگری جای آنها را بگیرند و البته این موضوع، ربطی به الزام قانون برای حذف یارانه‌بگیران ندارد؛ چراکه قانون می‌گوید سه دهک را حذف کنید اما فعلاً این قانون اعمال نمی‌شود.

وظیفه دولت در قبال یارانها

۱. ارائه حمایت مالی: دولت ممکن است به افراد و خانوارهای نیازمند یارانه های مالی ارائه کند تا آنها را در مواجهه با مشکلات مالی و اقتصادی کمک کند. این یارانه‌ها می‌توانند شامل کمک به تأمین هزینه‌های اساسی مانند غذا، مسکن و درمان، کمک به تحصیل کودکان، کمک به بازنشستگان و معلولان و سایر نیازهای اساسی دیگر باشد.

۲. ارائه خدمات اجتماعی: دولت ممکن است خدمات اجتماعی را برای یارانه‌ها فراهم کند. این خدمات می‌توانند شامل بهداشت و درمان، تحصیل و آموزش، مشاوره روانی و اجتماعی، مسکن و سایر خدمات اجتماعی دیگر باشد.

۳. توسعه اقتصادی: دولت ممکن است سیاست‌ها و برنامه‌هایی را برای توسعه اقتصادی مناطق نیازمند و یارانه‌برداران آنها اجرا کند. این برنامه‌ها ممکن است شامل ایجاد شغل، توسعه زیرساخت‌ها، ارائه آموزش و مهارت، تشویق کسب و کارهای کوچک و متوسط و سایر اقدامات توسعه اقتصادی باشد.

۴. ایجاد فرصت‌های برابر: دولت ممکن است اقداماتی را انجام دهد تا فرصت‌های برابری برای افراد یارانه‌بردار ایجاد کند. این شامل تسهیل دسترسی به تحصیل و آموزش، تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، تشویق به مشارکت در بازار کار و سایر اقدامات مرتبط با تساوی فرصت‌ها و عدالت اجتماعی است.

همچنین، لازم به ذکر است که وظایف دولت در قبال یارانه‌ها وابسته به سیاست‌ها و قوانین هر کشور است و ممکن است در هر کشوری متفاوت باشد.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها