|
کدخبر: 318083

قیمت بنزین/مصرف بنزین/کارت سوخت

گران ترین بنزین دنیا / قیمت سوخت در سایر کشورها چقدر است؟

این گزارش قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای مختلف را نشان می دهد.

اقتصاد گران ترین بنزین دنیا / قیمت سوخت در سایر کشورها چقدر است؟

جدیدترین آمار‌ها از نرخ بنزین در دنیا نشان می‌دهد ارزان‌ترین بنزین دنیا در ایران عرضه می‌شود و نرخ هر لیتر بنزین در کشور‌های همسایه ایران تا ۴۰ برابر نرخ این محصول در ایران است.

متوسط نرخ هر لیتر بنزین در دنیا ۴۵ برابر نرخ این محصول در ایران است. در اول ژانویه ۲۰۲۴ متوسط نرخ جهانی هر لیتر بنزین ۱.۳ دلار بوده است.

قیمت بنزین در بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا حدود ۲۰ برابر نرخ این محصول در ایران است. نرخ بنزین در عربستان از ۱۷ کشور جهان گران‌تر است. هر لیتر بنزین در این کشور ۶۲ سنت نرخ دارد.

گران‌ترین بنزین در دنیا نیز در هنگ کنگ عرضه می‌شود. هر لیتر بنزین در هنگ کنگ ۳.۱ دلار نرخ دارد که بیشترین در جهان است.

ونزوئلا و لیبی پس از ایران به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جهان از نظر عرضه بنزین ارزان قرار دارند. هر لیتر بنزین در ونزوئلا به نرخ ۳.۱ سنت و در لیبی به نرخ ۳.۵ سنت عرضه می‌شود.

الجزایر، کویت، آنگولا، مصر، ترکمنستان، مالزی، و بحرین نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.

قیمت بنزین در عراق ۲۰ و در ترکیه ۴۰ برابر ایران است

قیمت این فرآورده نفتی در کشور‌های همسایه ایران اختلاف بسیار زیادی با ایران دارد. هر لیتر بنزین در عراق ۵۷ سنت و در جمهوری آذربایجان ۵۸ سنت نرخ دارد که حدود ۲۰ برابر نرخ آن در ایران است. در امارات هر لیتر بنزین ۲۵ برابر گران‌تر از ایران است و در ترکیه هر لیتر بنزین ۱ دلار و ۱۶.۹ سنت نرخ دارد که ۴۰ برابر نرخ بنزین در ایران است.

هر لیتر بنزین در افغانستان نیز ۳۶ برابر گران‌تر از ایران است. نرخ هر لیتر بنزین در این کشور ۱ دلار و ۵.۹ سنت است.

در میان کشور‌های صنعتی ارزان‌ترین بنزین در امریکا عرضه می‌شود. هر لیتر بنزین در این کشور ۹۱ سنت نرخ دارد که ۳۱ برابر نرخ این محصول در ایران است.

عواملی از جمله نرخ تورم، تقاضا و عرضه بنزین، سیاست‌های دولتی، هزینه تولید و حمل‌ونقل، نرخ ارز و شرایط بازار نفت در تعیین نرخ بنزین نقش داشته و باید در نظر گرفته شود. این عوامل در هر کشور ممکن متفاوت باشد و به همین دلیل، نرخ بنزین نیز در هر کشور و حتی منطقه متفاوت خواهد بود.

قیمت بنزین در هند، ۲۱ برابر نرخ در ایران

هند از جمله کشورهای است که بنزین آن از سال ۱۳۹۸ تا اکنون نوسانات زیادی را تجربه کرده است، و هر ساله نرخ آن به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. درحال‌حاضر نرخ هر لیتر بنزین در این کشور ۱۰۵ روپیه هندی (۶۳ هزار تومان) است.

قیمت بنزین در افغانستان، ۱۹ برابر نرخ بنزین در ایران

در اوایل روی کار آمدن طالبان برای دومین بار در افغانستان نرخ هر لیتر بنزین بین ۹۰ تا ۱۰۰ افغانی (۶۰ تا ۷۰ هزار تومان) به مردم به فروش می‌رسید. اما درحال‌حاضر هر لیتر بنزین در مناطق مختلف افغانستان بین ۷۳ تا ۸۰ افغانی(۵۲تا ۶۰ هزار تومان) در بازارهای این کشور معامله می‌شود.

قیمت بنزین در ترکیه

هر لیتر بنزین در این کشور متفاوت است در حال حاظر هزینه هر لیتر بنزین حدود ۲۱ لیر (حدود ۴۰ هزار تومان) می‌باشد. اما این نرخ در شهر‌های اورپایی گرانتر نسبت به شهرهای آسیایی است.

قیمت بنزین در امارات

وزارت نیروی امارات در هفته پایانی هر ماه، نرخ سوخت را تنظیم می‌کند. به گفته‌ی دولت، هدف امارات از آزادسازی نرخ سوخت کمک به منطقی‌سازی مصرف سوخت، ترغیب به استفاده از حمل‌ونقل عمومی در بلند مدت و ایجاد انگیزه برای بهره‌وری از سوخت‌های جایگزین بوده است.

در حال حاظر نرخ بنزین سوپر ۹۸در این کشور عربی لیتری ۳.۰۳ درهم است که معادل( ۴۲ هزار تومان) می‌باشد.

قیمت بنزین در ارمنستان

بنزین در ارمنستان وابسته به نوع و جایگاهی که سوخت را رائه می‌کند متفاوت است.

در حال حاظر نرخ یک لیتر بنزین در ارمنستان ۴۵۰ دارم (۵۱ هزار تومان) می‌باشد. گاز نیز در این کشور با اندک تفاوت با بنزین به مردم به فروش می‌رسد.

 نرخ بنزین در روسیه

دولت روسیه در روز ۲۱ سپتامبر صادرات بنزین و گازوئیل را ممنوع کرد. وزارت انرژی انتظار دارد که این امر باعث توقف صادرات غیر مجاز و اشباع بازار داخلی شود. این وزارتخانه همچنین انتظار دارد که این اقدام می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها شود.

یادآور می‌شویم اکنون نرخ هر لیتر بنزین در روسیه تقریبا بین ۵۱ تا ۶۹ روبل (تقریبا بین ۲۶۰۰ تا ۳۵۰۰۰تومان) است.

قیمت جهانی بنزین

میانگین نرخ در سراسر جهان ۱.۳۰ دلار امریکا در هر لیتر است. با این حال تفاوت قابل توجهی در این قیمت‌ها در بین کشورها وجود دارد. به عنوان قاعده کلی، بنزین در کشورهای ثروتمندتر جهان قیمت‌های بالاتری دارد در حالی که کشورها فقیرتر و کشورهایی که نفت تولید می‌کنند، بنزین قیمت‌های پایین‌تری دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها