|
کدخبر: 317943

وام بانکی / تسهیلات بانکی / دریافت وام

چقدر وام بانکی نصیب خانوار شد؟ / جزئیات جدید درباره پرداخت تسهیلات

در پایان ماه آذر، سهم خانوارها از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به نسبت ۱۸ درصد رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. افزایش مستمر این سهم نشانگر ادامه استفاده خانوارها از تسهیلات پرداختی بانکی در پاییز امسال است.

اقتصاد چقدر وام بانکی نصیب خانوار شد؟ / جزئیات جدید درباره پرداخت تسهیلات

به گزارش آخرین گزارش بانک مرکزی درباره وضعیت تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی، در طول ۹ ماهه ابتدای امسال بیش از ۳ هزار و ۸۶۱ همت به صاحبان کسب‌وکار و خانوارها پرداخت شده است. این میزان پرداختی نسبت به مقطع مشابه سال قبل (۲ هزار و ۹۷۹ همت)، با یک افزایش ۲۹.۶ درصدی همراه بوده است. در حالی که بانک مرکزی در خبر اعلامی خود، رشد ۲۶.۴ درصدی را برای آن اعلام کرده است که این امر نیازمند توجه و تأمل است.

طی دوره مورد اشاره خانوارها بیش از ۶۹۵ همت وام بانکی دریافت کرده‌اند که در مقایسه یا مدت مشابه سال گذشته ۴۵.۵ درصد رشد داشته است.

افزایش نفوذ خانوار در وام‌های بانکی

آنطور که نهاد پولی کشور خبر داده سهم صاحبان کسب و کار از میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها طی ۹ ماهه ابتدایی امسال ۸۲ درصد و سهم خانوارها نیز به عنوان مصرف کننده نهایی معادل ۱۸ درصد بوده است.

 آمارهای مربوط به وام‌های پرداختی به بخش خانوار به عنوان مصرف کننده نهایی از فروردین ماه سال گذشته در گزارش‌های بانک مرکزی گنجانده شد (با این تفاوت که اطلاعات مربوط به اردیبهشت تا آبان ماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی منتشر نشد) تا روند تسهیلات دهی به این بخش از جامعه نیز مشخص گردد.

بررسی روند سهم خانوارها از میزان تسهیلات شبکه بانکی از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، سهم این بخش در پایان آذر ماه به بالاترین سطح رسیده که رقمی بی‌سابقه است.

سهم خانوار از تسهیلات شبکه بانکی که در فروردین ماه در پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۰.۹ درصد قرار داشت به مرور در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در بهار امسال میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها روند صعودی داشت، به طوری که در فروردین حدود ۲۰ همت، در اردیبهشت حدود ۴۷ همت و در خرداد ماه نیز حدود ۷۰ همت وام بانکی به خانوارها پرداخت شد.

روند افزایشی پرداخت تسهیلات به خانوارها در تابستان نیز تداوم داشت و پرداخت تسهیلات به این بخش در تیر ماه حدود ۹۸ همت، در مرداد ماه حدود ۸۳ همت و در شهریور ماه نیز حدود ۸۰ همت بوده است.

افزایش سهم خانوارها از تسهیلات پرداختی شبکه ناشی به طور عمده ناشی از آغاز فشار مضاعفی در تابستان بود که به بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن وارد شد.

سهم خانوارها از پرداخت تسهیلات بانکی که در پایان شهریور امسال (۶ ماهه نخست سالجاری) به ۱۶.۳ درصد رسیده بود در پایان مهر ماه نیز افزایش یافت و به ۱۶.۸ درصد رسیده است.

با ادامه تاکید‌های رییس جمهور و وزیر اقتصاد بر تسهیل وام‌دهی به متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند آوری، سهم خانوار از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در آبان و آذر ماه نیز افزایش یافته، به طوری که در پایان آذر ماه با سهم ۱۸ درصدی رکورد زد.

بخشی از تسهیلات پرداختی به خانوارها مربوط به وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن است؛ این تسهیلات که در دسته تسهیلات تکلیفی قرار دارد و دولت پرداخت آن را به عهده بانک‌ها گذشته همواره مورد انتقاد فعالان بانکی قرار دارد و آنها معتقدند که پرداخت این نوع تسهیلات فشاری مضاعف به بانک‌ها وارد می‌کند و موجب می‌شود برای پرداخت تسهیلات به دیگر بخش‌های اقتصادی با کمبود منابع مواجه شوند.

با این حال همانطور که عنوان شد بخش خانوار به تنهایی طی ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۶۹۵ همت تسهیلات دریافت کرده‌اند که حدود ۴ برابر تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان و ۳ برابر وام‌های بخش کشاورزی است.

پرداخت ۹۵۶ همت تسهیلات خرد از ابتدای سال

نکته قابل توجه این است که از کل ۳ هزار و ۸۶۱ همت تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۹ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۸۹۴ همت معادل ۲۳.۲ درصد از کل تسهیلات در قالب تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون) اعطا شده، از سوی دیگر حدود ۶۱.۶ همت نیز در قالب کارت‌های اعتباری پرداخت شده، با این حساب می‌توان گفت میزان کل تسهیلات پرداختی خرد به حدود ۹۵۶ همت و معادل ۲۴.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی رسیده است.

همچنین با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، می‌توان گفت سهم بخش خانوار از ۱۸ درصد به ۱۹.۳ درصد از کل تسهیلات پرداختی افزایش پیدا می‌کند.

این احتمال وجود دارد میزان پرداخت تسهیلات به بخش خانوار طی ماه‌های پیش رو نیز روند صعودی داشته باشد، زیرا با تاکید وزیر اقتصاد به بانک‌ها مقرر شده که از ابتدای آذر ماه پرداخت تسهیلات خرد با سنجش اعتبار متقاضیان افزایش پیدا کند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها