|
کدخبر: 313921

وام بدون ضامن / پرداخت وام / وام بانکی

اگر متقاضی دریافت وام هستید این مطلب را بخوانید/ کجا بهتر وام می دهد؟

وام قرض الحسنه به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع وام‌های پرداختی، در بانک‌های دولتی سهم ۱۱.۸ درصدی و در بانک‌های غیردولتی سهم ۱۲.۳ درصدی از کل مانده تسهیلات پرداختی این بانک‌ها تا پایان تیر ماه امسال داشته است.

اقتصاد اگر متقاضی دریافت وام هستید این مطلب را بخوانید/ کجا بهتر وام می دهد؟

نسبت استقبال بانک‌های غیردولتی از وام‌های قرض الحسنه نسبت به بانک‌های دولتی، به ترتیب ۱۲.۳ درصد و ۱۱.۸ درصد از کل مانده تسهیلات پرداختی این بانک‌ها تا پایان تیر ماه امسال بوده است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی که مربوط به تیر ماه امسال است، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان این ماه به ۵ هزار و ۳۱۵ همت رسیده که نسبت به تیر ماه سال گذشته ۴۱.۲ درصد رشد داشته است.

تسهیلات بانکی به طور کلی در قالب ۱۱ قرارداد یا همان عقود اسلامی به متقاضیان پرداخت می‌شود. این عقود شامل قرض‌الحسنه، مضاربه، سلف، مشارکت مدنی، جعاله، فروش اقساطی، مرابحه، استصناع، اجاره به شرط تملیک، مشارکت حقوقی، سرمایه‌گذاری مستقیم و سایر است.

بررسی داده‌ها تا پایان تیر ماه امسال نشان می‌دهد در میان انواع تسهیلات، سهم وام‌های مرابحه از مانده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی بیش از دیگر انواع وام‌ها است.

طی بازه زمانی مورد اشاره مانده تسهیلات بانکی در قالب عقد مرابحه سهم ۳۷.۳ درصدی (حدود دو همت) از کل مانده تسهیلات سیستم بانکی را به خود اختصاص داده است.

 وام مرابحه در واقع به این صورت است که بانک به نمایندگی از خریدار، کالا یا دارایی مورد نظر فرد را تهیه کرده و با اعمال هزینه‌های جانبی درصدی سود به مبلغ نهایی آن اضافه و در اقساط مختلف این مبلغ نهایی را از خریدار دریافت می‌کند. در حال حاضر بانک‌های کشور این وام را در قالب یک کارت اعتباری به فرد اعطا می‌کنند تا فرد با استفاده از آن کالای مورد نظر را تهیه کند.

پس از وام مرابحه، بیشترین سهم از مانده تسهیلات بانکی مربوط به وام در قالب فروش اقساطی بوده که تا پایان تیر ماه امسال معادل ۱۶.۸ درصد (۸۹۴ همت) بوده است.

تسهیلات در قالب فروش اقساطی به طور کلی در زمینه‌های تولیدی و خدماتی پرداخت می‌شود. وام اقساطی نوعی توافق یا قرارداد است که در طی زمان و در قالب چندین پرداخت زمان‌بندی شده، بازپرداخت می‌شود. وام مسکن نوعی وام اقساطی است.

وام‌های قرض‌الحسنه نیز در جایگاه سوم از بیشترین مانده تسهیلات اعطایی شبکه بانکی قرار دارد که سهم ۱۲.۱ درصدی را به خود اختصاص داده است.

استقبال بانک‌های غیردولتی از وام قرض‌الحسنه

بر اساس این گزارش از 5 هزار و 315 همت مانده تسهیلات بانک‌ها در پایان تیرماه امسال، معادل 66.3 درصد آن مربوط به بانک‌های غیردولتی و 33.7 درصد آن نیز مربوط به بانک‌های دولتی است.

 بررسی آمارها نشان می‌دهد مرابحه به عنوان پرکاربردترین نوع قراردادی که از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد در بانک‌های غیردولتی سهم بیشتری از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

تا پایان تیر ماه امسال سهم وام مرابحه از مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها دولتی 32.8 درصد و در بانک‌های غیر دولتی 39.6 درصد است.

همچنین وام قرض الحسنه نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع وام‌های پرداختی در بانک‌های دولتی سهم 11.8 درصدی و در بانک‌های غیردولتی سهم 12.3 درصدی از مانده تسهیلات اعطایی تا پایان تیرماه امسال داشته است.

آغاز پرداخت وام ۳۰۰ میلیونی بدون سود در دو بانک + شرایط

به گفته مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی، وام ۳۰۰ میلیونی بدون کارمزد با مدل جدید اعتبارسنجی از نیمه اول آذر ماه پرداخت می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، مصطفی قمری وفا - مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی - از آغاز طرح پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تا مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان بدون کارمزد با مدل جدید اعتبارسنجی از نیمه اول آذرماه در بانک رسالت خبر داد.

گفتنی است؛ نسخه جدید مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی در اواخر خرداد امسال در شورای سنجش اعتبار بانک مرکزی ارائه شده و به تصویب رسید.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در این رابطه گفته، مدل اعتبارسنجی جدید برای این که تکمیل شود نیازمند دریافت اطلاعات از بخش‌های مختلف است که خوشبختانه اطلاعات سازمان مالیاتی به دست ما رسیده و در حال دریافت سرویس وزارت رفاه و فراجا برای جرایم رانندگی هم هستیم که به امید خدا این موارد انجام شود سیستم عملیاتی خواهد شد.

 تسهیلات ۳۰۰ میلیونی به دو بانک مهر ایران و رسالت تکلیف شده است، چون هر دو، بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه کشور هستند، اما سایر بانک‌ها نیز می‌توانند به میل و اراده خود و براساس منافعشان در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کنند.

تسهیلات ۳۰۰ میلیونی بانک ملی، مختص کسانی است که عدد مشخصی را در بانک سپرده‌گذاری کنند و بتوانند برای مدتی معین منتظر بمانند تا نوبت‌شان برسد. به محض اینکه کسی در زمان مشخص شده برای سپرده‌گذاری، امتیازات لازم را کسب کرده و مشمول دریافت وام شود، اصل پول قابل برداشت خواهد بود. 

وام قرض‌الحسنه بانک ملی و سایر بانک‌ها به این شکل و شمایل ابتدا دنبال جذب منابع و تقویت صندوق‌های قرض‌الحسنه است. قدرت هر بانک در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، به‌طور مستقیم با توانایی جذب منابع ارتباط دارد.

رقم وام پرداختی به هر شخص در نهایت براساس میزان سپرده و مدت زمانی که منتظر مانده مشخص می‌شود. سقف وام قابل پرداخت در این حالت ۳۰۰ میلیون تومان است.

وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی در سریعترین حالت ممکن به کسانی تعلق می‌گیرد که ۷۵۰ میلیون تومان را برای یک ماه سپرده‌گذاری کنند. کمترین طول دوره بازگشت پول شش ماه است و سپرده ۷۵۰ میلیونی شما به مدت یک ماه یعنی تا زمان پرداخت وام پیش بانک می‌ماند.

وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی با میزان سپرده منطقی نصیب کسانی می‌شود که ۳۰۰ میلیون داشته باشند و آن را برای سه ماه در صندوق قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری کنند.

این افراد می‌توانند پس از سه‌ماه، ۳۰۰ میلیون وام بگیرند؛ اقساط وام ۳۰۰ میلیون در حالت بازپرداخت شش‌ماهه، به‌طور متوسط ۶۰ میلیون محاسبه می‌شود، اما اگر گزینه بازپرداخت ۲۴ ماه را انتخاب کنید، اقساط وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی به ماهی ۱۳ میلیون و ۶۳۶ هزار تومان می‌رسد.

 

منبع: عرشه آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها